اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
 خبرنگاران و نشریه های استان سال هاست که با مشکلات و مسائل زیادی دست و پنجه نرم می کنند اما مشکلات کماکان باقی است و به چاره اندیشی مسئولان نیاز دارد.

هنگامی که پای صحبت خبرنگاران می نشینیم از زحمت و خستگی زیاد در هر ساعت از روز صحبت می کنند دریغ از آنکه حقوق مناسبی دریافت کنند و یا اینکه زیرپوشش بیمه باشند.
بیمه کردن یک خبرنگار که وظیفه اطلاع رسانی همه رخدادهای استان و خدمت به مردم در راستای حل مشکلات آنها را به عهده دارد شاید کمترین کار باشد.
خبرنگاران نشریه ها و روزنامه ها همه هم و غم خود را برای انعکاس اخبار می گذارند تا شاید بتوانند گوشه ای از مشکلات استان را برطرف نمایند اما گاهی مورد بی مهری قرار می گیرند.
کپی کردن اخبار توسط برخی از رسانه ها نیز یک کار غیر حرفه ای است که متاسفانه در بین برخی رسانه ها رواج یافته و البته مشکلات زیادی را در حوزه مطبوعات ایجاد کرده است.
نایب رئیس خانه مطبوعات خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا صدور مجوزهای فراوان برای چاپ نشریه ها توسط هیات نظارت بر مطبوعات را از جمله مشکلات در حوزه مطبوعات عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر 70 نشریه شامل 15 روزنامه و 55 هفته نامه ، دو هفته نامه، ماهنامه و فصل نامه مجوز انتشار دارند این در حالی است که حدود 40روزنامه سراسری و تعدادی هفته نامه و ماهنامه نیز در شهرهای استان توزیع می شود. 
محمدرضا ایزدی افزود: حال سوال قابل طرح این است ظرفیت انتشار این تعداد نشریه در استان وجود دارد؟ آیا صدورمجوز نشریه باید به قیمت از بین رفتن و تعطیل شدن نشریات دیگر تمام شود و آیا این همه مجوز، عرصه را برای نشریه ها تنگ و آنها را با مشکل روبرو نمی کند؟ به طور مسلم یکی از عواملی که باعث بیماری مطبوعات محلی در استان شده صدور مجوز بی رویه نشریه ها بوده است.
وی تصریح کرد: شاید این دیدگاه که مطبوعات استان از بعد کمی وضعیت مطلوبی در کشور دارند و هم اکنون جایگاه سوم را به خود اختصاص داده اند به نظر مطلوب بیاید اما واقعیت این گونه نیست.
ایزدی ادامه داد: تعدادی از نشریه ها متعلق به نمایندگان مجلس در ادوار مختلف هستند که نه بر اساس سوابق روزنامه نگاری یا علاقه اخذ شده بلکه از جایگاه قدرت و نفوذ در زمان نمایندگی ، مجوز گرفته اند.
دبیرهیات منصفه دادگاه مطبوعات خوزستان اظهار کرد: تاکنون یک شماره از این نشریه ها هم به زیرچاپ نرفته و یا در دست دیگران در حال چاپ است که خود موجب گرفتن حقی از چاپ کننده نشریه است.
وی گفت: تعدادی از هفته نامه های فعال به علت تعدد روزنامه ها و هفته نامه های دیگر به لحاظ نداشتن توازن در هزینه و درآمد، در سه سال گذشته تعطیل یا در یک ماه، 40 روز و دو ماه تنها یک شماره را به چاپ می رسانند زیرا منابع تامین درآمدی بسیار محدود و پاسخگوی هزینه های آنها نمی باشد.
ایزدی تصریح کرد: بنابراین آمار بالای مطبوعات در استان و در راس بودن مطبوعات از نظر کمی با توجه به شرایط فوق نمی تواند تاثیر مثبتی در جامعه داشته باشد.
مدیرمسئول و صاحب امتیاز یک هفته نامه با بیان اینکه داشتن مطبوعاتی پویا، فعال، تحلیلی و تاثیر گذار بهتر از قرار داشتن در رتبه سوم کشوری از نظر کمیت است گفت: برای بالا بردن محتوا و افزایش کیفیت در مطبوعات راهی جز به کارگیری نیروی کارآمد و آموزش دیده وجود ندارد.
ایزدی اظهار کرد: وقتی مشکل اقتصادی دامن گیر مطبوعات شود نتیجه آن کم کردن نیرو به خصوص خبرنگار کیفی و آموزش دیده است و منجر به کپی برداری بیشتر مطالب نشریه و یا کاهش تعداد صفحات و نداشتن نظم در ترتیب انتشار می شود.
نایب رئیس خانه مطبوعات خوزستان تصریح کرد: مدیران ارشد استان می تواند با بالا بردن شرایط مساعد اقتصادی، نقش مهمی را برای بالابردن کیفیت مطبوعات ایفا کنند به عنوان مثال، چاپ آگهی مناقصه و مزایده ، آگهی رپورتاژ، گزارش عملکرد، استفاده از روزنامه نگاران مجرب به عنوان مشاور از اموری است که می تواند در جهت رشد توسعه، جذب سرمایه گذاری، امید به زندگی در استان و افزایش و ارتقای سطح کیفی مطبوعات، تاثیر فراوانی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه باید به این باوربرسیم که در یک جامعه، همه قشرها و گروه ها برای رسیدن به جامعه ایده آل در مقابل یکدیگر وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل اصلی مشکلات کیفی بیشتر نشریات، عملکرد اکثر مدیران ارشد و مدیران میانی دراستان است که باید مدیران در این خصوص شیوه دیگری به کار گیرند.
ایزدی خاطرنشان کرد: مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی، مسئولیت بزرگی دارند و اقتصاد مطبوعات باید در فرآیندی منطقی بر اساس محاسبات درآمدی و هزینه بچرخد. 
دبیرهیات منصفه دادگاه مطبوعات خوزستان ابراز امیدواری کرد این قشر آگاه به منظور رفع مشکلات در سایه تلاش و توجه مسئولین موفق باشد تا استانی آبادتر در شان مردم شهید پروراستان داشته باشیم.
سرپرست یکی از روزنامه های سراسری در استان نیز گفت: نگاه مجموعه استان به روزنامه ما با وجود تیراژ بالا، انتشار 16 صفحه و تربیت خبرنگار به صورت یک ویژه نامه است. 
معصومه عامری از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد نشریه ما را در لیست روزنامه های محلی قرار دهد تا بتوانیم از خدماتی همچون بیمه، سهمیه کاغذ و آگهی بهره مند شویم. 
وی ادامه داد: درهنگام تحویل گرفتن سهمیه روزنامه ها از فرودگاه، جایگاهی برای منظم کردن و آماده سازی برای ما تعیین نشده است. 
این سرپرست روزنامه در خصوص دیگر مشکلات گفت: برای تهیه یک گزارش گاهی باید چند هفته منتظر پاسخگویی مسئولان بمانیم و یا به روابط عمومی ها ارجاع داده می شود که کار اطلاع رسانی را کند می کند. 
وی خاطرنشان کرد: ارائه آموزش های لازم به خبرنگاران در خصوص اصول صحیح سوال پرسیدن و انجام کار تخصصی لازم است.
عامری افزود: گزارش های بدون ذکر منبع وکپی برداری نیز از جمله مشکلات و آفت های حوزه اطلاع رسانی در نشریه های خوزستان است.
این سرپرست روزنامه همچنین بر لزوم توجه و امنیت بیشتر عکاسان در هنگام عکس برداری در سطح شهر تاکید کرد. 
یک مدرس علوم ارتباطات نیز اظهار کرد: استان خوزستان نیاز به پرورش خبرنگاران متخصص در حوزه های پزشکی، محیط زیست، آموزش و پرورش و رشته های دیگر دارد و رسانه ها به علت نداشتن این نیروهای متخصص و نیروی خبرنگار در یک دور تکرار و کپی برداری قرار گرفته اند.
زینب شریفی تصریح کرد: رسانه ها به حمایت مالی نیاز دارند تا با پرورش و به کارگیری خبرنگار حرفه ای بتوانند محتوا تولید کنند و مسائل استان خوزستان را بهتر در رسانه ها منعکس کنند.
وی ادامه داد: برگزاری کارگاههای آموزشی خبر و گزارش در اداره های مختلف می تواند به ارتقای سطح رسانه های استان کمک کند.
شریفی گفت: باید راهکارهایی برای ایجاد انگیزه درنیروهای انسانی وجود داشته باشد که در این کار بمانند.
مدرس علوم ارتباطات دانشگاه تصریح کرد: نیروی حرفه ای به علت نداشتن بیمه و حقوق کافی، شغل خود را ترک کرده و نیروهای باسابقه مطبوعات کاهش می یابند در نتیجه افراد باقی مانده به علت علاقه شدید و یا به عنوان کار دوم در این کار می مانند.
شریفی ادامه داد: بسیاری از روزنامه های سراسری و سایت های اطلاع رسانی در تهران خبرنگاران را بیمه کرده اند و خبرنگاران کمتر با مشکل روبه رو هستند در نتیجه به علت امکانات کافی ، کار را در مطبوعات ادامه می دهند اما در استان های دیگر بیشتر به علت بیمه نبودن تغییر شغل می دهند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در خصوص مشکلات نشریه های استان از جمله کپی برداری ها گفت: برخی از مطبوعات با انجام این اقدام ناشایست، اعتبار و جایگاه خود را زیر سوال می برند.
همایون قنواتی اضافه کرد: درهنگام توزیع یارانه های مطبوعاتی، میزان تولیدات خبری یک رسانه به عنوان یک شاخص مهم فهرست درتوزیع یارانه لحاظ می شود.
وی ادامه داد: تا جایی که قانون دست ما را بازگذاشته باشد نظارت های کافی را اعمال می کنیم.
قنواتی در خصوص بیمه کردن خبرنگاران گفت: برای بیمه کردن خبرنگاران ، طبق آئین نامه قانونی عمل می شود و خبرنگاران می توانند با مراجعه به سایت سمان برای بیمه کردن اقدام کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: در صورت تائید شرایط خبرنگار، وزارت ارشاد، بخشی از بیمه خبرنگارانی را که توسط روزنامه ها و سرپرستی ها معرفی می شوند تقبل می کند.
وی در خصوص آموزش خبرنگاران گفت: قراراست خانه مطبوعات یک طرح آموزشی به ارشاد ارائه کند و ما با به کارگیری امکانات برای برگزاری دوره های آموزشی در حوزه تیتر، صفحه آرایی و گزارش نویسی آمادگی داریم.
قنواتی اظهار کرد: سرپرستی روزنامه ها برای اینکه در فهرست روزنامه های محلی قرار گیرند باید صاحب امتیاز و مدیر مسئول معرفی کرده و تقاضا بدهند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در خصوص صدور مجوزهای زیاد برای نشریه ها اضافه کرد: بر اساس قانون مطبوعات، نشریه ها با داشتن شرایط لازم می توانند مجوز را کسب کنند و ما نمی توانیم محدودیت ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: قانون، اجازه محدودیت و ممنوعیت برای تقاضاهای جدید را به ما نمی دهد و به هرکس با داشتن شرایط لازم باید مجوز بدهیم در غیر این صورت تخلف کرده ایم.
قنواتی تصریح کرد: ما بر اساس قانون نمی توانیم مانع حضور فعالانه رسانه ها در عرصه های مختلف شویم. 

گزارش از خاطره غفاری فرخ زاد

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار