امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
دکتر
عبداله رفیعی معاون توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در
اولین جلسه شورای دانشگاه گفت: پس از ابلاغ بسته های تحول در آموزش و تعیین
قطب های آمایشی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه برنامه
ریزی لازم را در خصوص اجرایی سازی مأموریتها و بسته های مذکور انجام داد.
وی افزود: در این بین مأموریتهای ویژه ای وجود دارد که بر اساس تصمیم گیری
قطبها به سایر دانشگاهها و یا دانشکده های علوم پزشکی سپرده می شود که هر 3
مأموریت ویژه به دانشگاه علوم پزشکی اهواز سپرده شد، به همین منظور و در
راستای دستیابی به اهداف مأموریتهای واگذار شده، هر بسته و مأموریت به یکی
از اعضای هیئت علمی و کارگروهی که آن فرد تشکیل خواهد داد، سپرده شد.
رفیعی گفت: در خلال انجام مأموریتها، وزرات متبوع برای ارزیابی عملکرد قطب
ها، آنها را مورد پایش قرار می دهد که در پایشی که اخیرا" از دانشگاه علوم
پزشکی اهواز انجام شد، ارائه یک کار قابل قبول در مقایسه با سایر قطب ها
مشاهده گردید بگونه ای که از ما خواسته شد تا تجربیات خود را در این خصوص
با سایر دانشگاهها به اشتراک بگذاریم.
وی لازمه برطرف کردن نیازهای آموزشی دانشگاه را تغییر روش های آموزشی
دانست و گفت: عدم ارائه آموزش مجازی از نقاط ضعفی بود که با تدبیر مناسب
این مزیت به سیستم آموزشی دانشگاه اضافه شد، اعمال نظارت موثر بر تشکیل
منظم کلاس ها خصوصاً در مقاطع تحصیلات تکمیلی و سیستم نمره دهی و ثبت آن که
به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی در طرح راد بررسی می شود و تعیین اولویت
برای جذب هیئت علمی از دیگر مواردی است که باید نظارت دقیقی بر آنها
اعمال شود.
رفیعی تصریح کرد: سيستم جامع "شناسايي عملكرد آكادميك و ارزشگذاري عيني
آن" يا "شعاع" يكي از سيستم هاي جامع بررسي وضعيت موجود در برترين دانشگاه
هاي كشورهاي پيشرفته و مطابق با شرايط اختصاصي كشور ايران است که با به
كارگيري روش هاي نوين، عملكرد اعضاي هيات علمي را به گونه اي كه ضمن حفظ
شآن، متضمن تحقق رسالت دانشگاه و اعمال مديريت اثربخش نيز باشد را ارزیابی
می کند.
معاون توسعه آموزش دانشگاه در پایان دو سیستم و برنامه "راد" و "آتنا" را
از ابزار ارزیابی وزارت متبوع در اجرای بسته های تحول آموزش عنوان کرد و
افزود: البته برخی از معیارهای ارزیابی در برنامه "راد" مورد اعتراض کلیه
دانشگاهها است که قول مساعد در خصوص بازبینی آن داده شده است ولی ساختار و
بدنه این برنامه برای انجام ارزیابی کماکان پا بر جا است، اما باید توجه
داشت ارزیابی های صورت گرفته در نهایت عملکرد مجموعه دانشگاه را نشان خواهد
داد، بنابراین عزم راسخ، جدیت و توجه به جزئیات باید سرلوحه کار تمام واحد
های تابعه دانشگاه قرار بگیرد.