شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
حال متولیان سازمان صداوسیما همچنان می توانند به خواب زمستانی چند ساله شان ادامه دهند و شاهد ریزش روزافزون مخاطبانشان باشند. آیا می توان از تیم آزموده شده و بی انگیزه‎ی مدیران آقای علی عسکری انتظار ایجاد تغییرات و تحولات رو به جلو و امیدوارکننده داشت؟
روزهای پایانی اردیبهشت ماه 95 بود که عبدالعلی علی عسکری در حکمی حسن فریدونیان را به عنوان اولین انتخاب در دوران مدیریت خود به عنوان رییس دفتر منصوب کرد. پس آز مدتی از آن تاریخ انتصاب های دیگر از راه رسیدند و مدیران سرافراز یک به یک جای خود را به مدیران قدیمی و آزمون شده ی دوران ضرغامی دادند. این روند تغییرات به گونه ای پیش رفت که در همان روزها به نظر می آمد تیم مدیریت علی عسکری در صداوسیما به دنبال تغییرات آن چنانی نیست و انتصاب مدیران آزمون پس داده در دوران جدید که ضرورت داشت مدیران جوان، جسور و خلاق توانمندی هایشان را نشان دهند، یک حرکت رو به عقب تمام عیار محسوب می شد.

 حال پس از گذشت زمانی هر چند کوتاه برای تغییرات بنیادین اما به نظر می رسد برنامه ی مشخص و مدونی در تیم مدیریتی جدید در این سازمان وجود نداشته باشد. علی عسکری که با بحران مالی بزرگی درگیر است، در روزهای آغازین ریاستش با دیدار با مقامات نظام به خصوص دیدار صمیمانه اش با زئیس جمهور، این نوید را داد که در دوران او تغییرات محسوسی به وقوع خواهد پیوست اما گذشت ایام و مشاهده برنامه های خنثی و کم اثر تلویزیون بیش از پیش ناامیدی را از تغییرات در این نهاد مهم به وجود آورده است.

شاید بحران مالی بهانه ی مناسبی برای توجیه عملکردی ضعیف باشد اما نباید فراموش کرد در ساده ترین روش های تولید برنامه از بخش های خبری بگیرید تا تولیدات نمایشی و سرگرمی تغییری که نشان از نبوغ متولیان داشته باشد مشاهده نمی شود.

مردم این روزها به وسیله استفاده از شبکه های اجتماعی و هجوم دنیای مجازی حتی اگر در دورافتاده ترین مکان ها نیز زندگی کنند، درست یا غلط به یک جهان بینی شخصی نسبت به رسانه ها و تولید محتواهای رسانه ای رسیده اند و به خوبی تشخیص می دهند که اگر چه تلویزیون با مشکل مالی مواجه است اما تغییرات در نگرش ها، روش ها و رویه های حاکم بر این رسانه ربط چندانی به مسایلی مانند بی پولی و فقرِ خلاقیت ندارد. در واقع عزمی برای تغییر آن چنانی وجود ندارد و مشاهده می شود در صداوسیما متولیان و برنامه سازان روز را شب می کنند تا شاید در اثر گذر زمان اتفاق رو به جلویی مشاهده شود. 

بی شک این نگاه عقب مانده، ترسو و کم خرد، فرجامی جز از بین رفتن انگیزه ها، خلاقیت ها و ایده های برنامه سازانی که تا پیش از این سرشار از خلاقیت و هنر بودند به همراه نخواهد داشت. شاید بسیاری از هنرمندان و فرهیختگانی که این روزها برای تولید برنامه و برون رفت از ریزش مخاطب فعلی تلویزیون برنامه هایی دارند اولویت مالی برای این کار نداشته باشند و فقط به یک درک متقابل در یک محیط یادگیرنده و خلاقانه رضایت دهند.

زمان به سرعت رو به حرکت است و دیری نمی پاید که تیم متولیان و مدیران مسئول در صداوسیما بابت این بی تفاوتی و رخوتی که بر مجموعه شان تحمیل کرده اند پشیمان خواهند بود و خود را سرزنش خواهند کرد. رقابت در رسانه های امروزی رو به افزایش است و دیگر مخاطب منفعلانه چشم انتظار بروز خلاقیت و تغییردیدگاه مسئولان و تصمیم گیران رسانه ای ضعیف نمی ماند و مخاطب با کنش و انتخاب خود اوقاتش را به خوبی مدیریت می کند. حال متولیان سازمان صداوسیما همچنان می توانند به خواب زمستانی چند ساله شان ادامه دهند و شاهد ریزش روزافزون مخاطبانشان باشند. آیا می توان با گذشت زمان از تیم آزموده شده و بی انگیزه‎ی مدیران آقای علی عسکری انتظار ایجاد تغییرات و تحولات رو به جلو و امیدوار کننده داشت؟
برچسب ها: مخاطب ، صداوسیما
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار