شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸

ميزان غرق‌شدگي در خوزستان از استان‌هاي شمالي هم بيشتر است!

وقتي صحبت از غرق شدن به ميان مي‌آيد، ناگهان استان‌هاي شمالي و يا جنوبي كشور در ذهن تصور مي‌شوند، اين در حالي است كه در سال گذشته استان خوزستان بيشترين ميزان فوت ناشي از غرق‌شدگي را به خود اختصاص داد و ميزان غرق‌شدگي در این استان حتي از استان‌هاي شمالي كشور نيز بيشتر بود.

بر اساس اعلام پزشكي قانوني، از ابتداي سال جاري تاكنون 48 نفر شامل 39 مرد و 9 زن در آب‌هاي جاري در استان خوزستان غرق شده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند و آمار غرق‌شدگي در خوزستان حتي از استان‌هاي شمالي كشور هم بيشتر است.

سازمان پزشكي قانوني در حالي نسبت به احتمال افزايش آمار غرق‌شدگي در تابستان امسال هشداد داده كه در تابستان سال گذشته 467 نفر در كشور بر اثر غرق‌شدگي جان خود را از دست داده‌اند و با توجه به اينكه تعداد كل افرادي كه در سال گذشته بر اثر غرق‌شدگي جان خود را از دست داده‌اند 1072 تن بوده است؛ با مقايسه اين اعداد مشخص مي‌شود كه ميزان غرق‌شدگي در فصل تابستان بسيار زياد است و با توجه به گرماي هوا و افزايش سفرها، احتمال وقوع حادثه در رودخانه‌ها و درياهاي شمال و جنوب كشور افزايش مي‌يابد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوي سازمان پزشكي قانوني، 43.6 درصد موارد مرگ ناشي از غرق‌شدگي در سال گذشته در فصل تابستان ثبت شده كه اين‌ آمار به ترتيب بيشترين رقم را در ماه‌هاي مرداد با 177 نفر شامل 158 مرد و 19 زن، تير با 156 نفر شامل 139 مرد و 17 زن و شهريور با 134 نفر شامل 112 مرد و 22 زن داشته است.

نكته قابل تامين اين است كه وقتي صحبت از غرق شدن به ميان مي‌آيد، ناگهان استان‌هاي شمالي و يا جنوبي كشور در ذهن تصور مي‌شوند، اين در حالي است كه در سال گذشته استان خوزستان بيشترين ميزان فوت ناشي از غرق‌شدگي را به خود اختصاص داد و ميزان غرق‌شدگي در این استان حتي از استان‌هاي شمالي كشور نيز بيشتر بود. در سال گذشته 204 نفر بر اثر غرق‌شدگي در آب‌هاي خوزستان جان خود را از دست دادند و اين در حالي است كه استان‌هاي مازندران با 157 تن و گيلان با 91 نفر فوتي پس از خوزستان قرار گرفتند.

ميزان غرق‌شدگي در سه‌ماهه نخست سال جاري نيز در خوزستان بيشتر از استان هاي ديگر است و در حالي كه 48 تن در اين استان جان خود را از دست داده‌اند، ميزان غرق‌شدگي در مازندارن 29 تن شامل 27 مرد و دو زن و در استان گيلان 33 تن شامل 31 مرد و دو زن بوده است.

بايد به اين موضوع توجه داشت كه اگرچه خوزستان استاني گرم و خشك است و سطح آب‌هاي جاري در اين استان نيز در سال‌هاي گذشته به دلايلي مانند خشكسالي و سدسازي كاهش يافته است، ولي همچنان وحشي‌ترين رودخانه‌هاي كشور در اين استان جاري هستند و در نتيجه شهروندان در فصل تابستان بايد مراقب باشند!

دزفول، شوشتر، خرمشهر، آبادان، اهواز و چند شهر ديگر استان خوزستان داراي رودخانه هستند و اين رودخانه‌ها شهرهاي خوزستان را به دو نيم تقسيم كرده‌اند؛ رودخانه‌هاي دز و گرگر و شطيط كه در شهرهاي دزفول و شوشتر جاري هستند، در فصل تابستان داراي آب خنك هستند و به همين دليل بسياري از شهروندان خوزستاني و حتي مسافران ديگر استان‌ها در اين فصل به كنار اين رودخانه‌ها مي‌آيند و تن به آب جاري و وحشي رودخانه مي‌سپارند.

همچنين سدهايي بزرگ در برخي شهرهاي شمالي استان خوزستان مانند مسجدسليمان وجود دارد و درياچه‌هاي پشت اين سدها نيز در فصل تابستان جاذب گردشگر هستند و اين در حالي است كه به دليل رعايت نكردن اصول ايمني، حوادث ناگواري در اين مكان‌ها اتفاق مي‌افتد.

طول رودخانه‌هاي جاري در خوزستان بسيار زياد است و به عنوان مثال "كارون" كه طولاني‌ترين رودخانه كشور است، از شمال اين استان تا شهرهاي جنوبي گسترده شده و در نتيجه طول نوار ساحلي در اين استان بسيار زياد است؛ در چنين شرايطي تنها مي‌توان در آن بخش از ساحل رودخانه كه از درون شهرها عبور مي‌كند امكاناتي را فراهم كرد و با استقرار نيروهاي امدادي، مانع بروز حادثه شد، ولي با توجه به اينكه در تابستان بسياري از خانواده ها به خارج از شهرها مي‌روند در حاشيه رودخانه‌ها به تفريح مي‌پردازند، شاهد بروز حوادث ناگواري مانند غرق‌شدن كودكان هستيم.

البته ذكر اين نكته نيز ضروري است كه در شهرهايي مانند شوشتر و دزفول و برخي شهرهاي ساحلي خوزستان با وجود اينكه تعداد زيادي از هم‌وطنان در فصل تابستان براي تفريح مراجعه مي‌كنند، امكانات قابل توجهي براي شنا فراهم نشده است، به همين دليل ممكن است افرادي كه با شنا در آب‌هاي آزاد آشنايي ندارند دچار حادثه شوند. با توجه به اينكه شازمان پزشكي قانوني به هم‌وطنان هشدار داده كه از مكان‌هاي امن و تعيين شده براي شنا استفاده كنند، لازم است اقدامات موثرتري در حاشيه رودخانه‌هاي استان انجام شود و مكان‌هاي خطرناك با روشي موثرتر از نصب تابلو مشخص شوند. همچنين شهروندان نيز بايد مراقب باشند و به اصول ايمني توجه داشته باشند، زيرا علت بسياري از حوادث، بي‌احتياطي والدين است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار