شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۷۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
یک فعال فرهنگی در نشست استاندار خوزستان با سازمان‌های مردم نهاد از استاندار خواست تا نسبت به برخی موضوعات در خصوص اقوام حساسیت زدایی کند.

استاندار خوزستان طی نشستی با انجمن های مردم نهاد حوزه های مختلف وعده هایی در خصوص توانمند سازی این سازمان ها داد. 

به گزارش خبرآنلاین، استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم ایجاد خانه "سمن"ها در استان از تشکیل ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان های مردم نهاد در اهواز، دزفول، ماهشهر، بندر امام و آبادان خبر داد.

غلامرضا شریعتی در نشست با تشکلهای مردم نهاد که شب گذشته (18 مرداد ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خرسندم که این توفیق را پیدا کرده‌ام که در بین سازمان های مردم نهاد حضور داشته باشم و امیدوارم این دیدارها ادامه داشته باشد و نظرات شنیده شود و ارتباطی نزدیک و صمیمانه و پایدار وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: از آغاز کار در استانداری به معاون سیاسی و اجتماعی تأکید شده که تمام سازمان ها و ادارت استان طرح های پژوهشی خود و یا بخشی از آنها را با توجه به توان سازمان های مردم نهاد به این نهادها بسپارند. همچنین به معاون عمرانی تاکید شده است که در هنگام ابلاغ حکم شهرداران، در این احکام قید شود که همکاری مستمر با سازمان های مردم نهاد و استفاده موثر از مشاوره در حوزه های تخصصی مورد توجه قرار گیرد؛ سازمان های مردم نهاد نیز باید پیگیری اجرای این تصمیمات باشند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه توسعه پایدار هدف اصلی جوامع امروز است، تصریح کرد: توسعه پایدار قطعا یکی از مهمترین مسائل کشور است. در ابتدا توسعه به شکلی تک قطبی، دولت محورانه و دستوری دنبال شد و بعدا تولید ثروت و رشد نیز حاصل شد اما پس از مدتی مشاهده شد که به جاهای دیگری آسیب وارد شده است.

شریعتی ادامه داد: در این توسعه ممکن است که ثروت تولید شده باشد اما نارضایتی هایی نیز به همراه داشت و این تولید به محیط زیست آسیب‌هایی رسانده و عواض توسعه بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه دولت محور شدن در تمام امور نتیجه ای را به دنبال ندارد، گفت: نهاد دولت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و انعطاف پذیر نیست و به همین دلیل دولت، چاق و کم تحرک و پرهزینه شده است. این پیچیدگی و پرهزینه بودن با فعالیت های و خدماتی که ارائه می‌شود، متناسب نیست.

استاندار خوزستان ادامه داد: نیازهای جامعه متناسب با تشکیلات دولت نیست؛ به طور مثال در ابتدای دهه 80 در وزارت بهداشت، تشکیلاتی برای مبارزه با بیماری مالاریا وجود داشت اما تشکیلاتی برای مبارزه با بیماری ایذر وجود نداشت زیرا تشکیلات این وزارتخانه چند دهه پیش شکل گرفته بود و این امر از عوارض "همه چیز دولتی شدن" است.

شریعتی بیان کرد: در دنیا به دنبال آن هستند که کارها از سوی دولت به سازمان های مردم نهاد واگذار شود.  با توجه به موارد پیش آمده، در دنیا به دنبال آن هستند که دولت ها کوجکتر و چابک تر شود و سازمان های مردم نهاد تشکیل و ساماندهی و امور به آنها سپرده شود.

شریعتی ادامه داد: در کشور ما نیز دولت باید در این زمینه تجدید نظر اساسی کند و در اقتصاد، امور را به بخش خصوصی و بقیه مسائل را به NGO ها بسپارد. باید یک نگاه مثبت به NGO ها وجود داشته باشد. دولت NGO ها را نه ضد خود و نه در رقابت خود بداند بلکه باید به دید یک مکمل به آن نگاه کند. مسائل و مصائبی در جامعه وجود دارد که حل آن از عهده دولت بر نمی آید و توانایی و چابکی انجام آن را ندارد؛ NGO ها می توانند آنها را انجام دهند و باید این نگاه وجود داشته باشد.

استاندار خوزستان گفت: اعتقاد دارم که NGO ها باید گسترده تر و عمیق تر شوند. سازمان های مردم نهاد اکنون دوران جنینی و نوزادی را طی می کنند و به همین دلیل باید نقش خود را به تدریج پیدا کرده و رشد کنند؛ این نقش باید گرفته شود و دولت عقب نشینی کند و آن را به NGO ها واگذار کند.

شریعتی ادامه داد: تدریج و استمرار NGO ها موجب رشد آنها می شود. NGO ها باید مسیر تکامل طبیعی خود را طی کنند؛ آینده درخشان و تاثیرگذاری برای NGO ها پیش بینی می کنم و کشور بر روی ریل صحیح قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: NGO ها نیز باید آمادگی لازم را برای پذیرش مسئولیت در خود ایجاد کنند. در استانداری این آمادگی را جهت کمک به NGO ها داریم. موافق ایجاد خانه سمن ها هستم و باید این کار انجام شود و محلی در این خصوص در نظر گرفته شود. همچنین ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان های مردم نهاد در اهواز، دزفول، ماهشهر، بندر امام و آبادان تشکیل خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه باید مسائل دنبال و پیگیری شود، گفت: یکی از مسائلی که دنبال کردیم استفاده از تاکسی های اروندی در اهواز بود که در چند روز گذشته موافقت حدود یک هزار تاکسی از وزیر رفاه گرفته شده است و وزیر رفاه دستور انجام مطالعات نهایی در این خصوص را به معاون رفاه وزارت رفاه داده است.

*نصف NGO ها غیرفعالند

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت: تا دو ماه آینده تعداد تشکل های مردم نهاد ثبت شده در استان به 348 تشکل می رسد.

مهرداد شریف مخمل زاده هدف گذاری دو ساله برای استان را تاسیس 450 تشکل مردم نهاد طی دو سال دانست و افزود: در سال 1393 تعداد 164 تشکل مردم نهاد داشتیم و پارسال با افزایش 50 درصدی تعداد آنها به 271 تشکل رسیده است و 77 تشکل نیز مراحل ثبت را می گذرانند.


وی تصریح کرد: تعداد تشکل های مردم نهاد در خوزستان به نسبت بسیاری از استان های کشور اندک است و بیش از نیمی از تشکل های موجود نیز غیرفعال هستند.

مخمل زاده افزود: به طور مثال در یکی از شهرستان های 50 هزار نفری در کشور 45 تشکل مردم نهاد (NGO) ثبت شده وجود دارد در حالی که در کلانشهر اهواز تا قبل از سال 1391 فقط دو مجوز ثبت شده داشتیم.

به گفته وی، هدف گذاری استانداری خوزستان تاسیس یک NGO به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است
در این نشست تعدادی از فعالان اجتماعی فرهنگی در حوزه های مختلف انجمن های مردم نهاد اظهارات خود را در حضور استاندار بیان کردند.

شهرداری و فرمانداری ها یاری کنند

مجید کیوانی، نماینده سمن های استان در این نشست گفت: از استاندار تقاضا داریم برای ابتدای کار در راستای توانمند سازی سمن ها دستور بدهد تا شهرداران و فرمانداران تمام استان ها ملزم به همکاری با سمن ها در چهارچوب فعالیت اسانامه آنها بشوند.

کیوانی افزود: اگر مدیران ما از سمن ها اطلاعات کافی نداشته باشند تلاش سمن ها بی ثمر است هر چند ثمن نیاز اساسی به دولت ندارد ولی در این شرایط عدم آگاهی بعضی از مدیران می بایست به سمت زمینه شناخت فراهم شود.


تنگ نظری در نامگذاری ها
قاسم منصور آل کثیر از دیگر فعالان حوزه میراث معنوی در این نشست اظهار کرد: میراث معنوی نیاز به حمایت دارد و لازم است گردآوری و ثبت شود. به اعتقاد ما میراث با حمایت استانداری و شخص استاندار که فردی معتدل است می تواند با حساسیت زدایی از این موضوعات حمایت کند. راهکارهای متفاوتی برای ثبت این مواریث وجود دارد از جمله نصب تندیس در محلات و معرفی مفاخر محلی.

آل کثیر با اشاره به اینکه جشنواره های مستمر و ثبت میراث در قالب کتاب از دیگر راهکارها است، تاکید کرد: متأسفانه در نامگذاری ها تنگ نظری وجود دارد و مثلا شش خیابان به نام قیصر امین پور نامگذاری می شود که خیلی هم خوب است اما باید برای باقی نمادهای فرهنگی نیز این چنین باشد.

وی همچنین یادآور شد: بخش زیادی از فعالیت های میراثی در حوزه میراث مادی است و به میراث معنوی که می تواند عامل همگرایی فرهنگ ها باشد کمتر توجه شده است.

این فعال فرهنگی گفت: ما هشدار می دهیم که عدم شناخت ارزش های معنوی بخش اعظمی از مردم استان می تواند تبعاتی داشته باشد و لازم است به طور جدی در این خصوص تصمیم گیری و از حسایست ها کاسته شود. مصادیق بسیاری در خصوص نشناختن فرهنگ بخش اعظمی از مردم استان وجود دارد که تصمیم گیری هایی بر اساس عدم شناخت به صورت غیرکارشناسی انجام که حتی منجر به ایجاد خشونت شد. 


آموزش حقوق شهروندی از مهمترین زیربناهای توسعه پایدار

فهیمه صیادی به نمایندگی از انجمن فانوس در این مراسم گفت: آموزش حقوق شهروندی به عنوان یکی از مهمترین زیربناهای توسعه پایدار و ثبات اجتماعی موضوع فعالیت سازمان مردم نهاد فانوس می باشد. هر شهروند برای اینکه بتواند به لزوم حفظ محیط زیست و فعالیتهای مربوط به آن، اقدامات خیرخواهانه برای کمک به توانخواهان و افراد نیازمند، حفظ میراث فرهنگی و خلاصه هر گونه فعالیتی که امروزه موضوع فعالیت سازمانهای مردم نهاد زیادی می باشد آگاه شود باید قبل از هرچیزی با حقوق شهروندی آشنایی یابد زیرا تمامی این موارد به آموزشهای شهروندی وابسته هستند و تا زمانی که افراد جامعه به شناخت و درک کافی نرسند فعالیتهای انجام شده، هرچند گسترده و مستمر، به نتیجه کافی نخواهد رسید.

صیادی افزود: سمن فانوس آموزشهای شهروندی را با کمک جلسات جمع خوانی و بررسی کتاب، برنامه های میدانی به روشهای مختلف و خلاصه هرگونه فعالیت اجتماعی مرتبط با حقوق شهروندی انجام می دهد.

وی گفت: در ارتباط با اقدام به تاسیس سازمانهای مردم نهاد، که استان خوزستان از نظر تعداد سمنهای فعال نسبت به استانهای دیگر در رتبه پایین تری قرار دارد، باید گفت مراحل ثبت و اقدامات لازم تا آخرین مرحله از آن به قدری طاقت فرسا و خسته کننده می باشد که دل شیر می خواهد و زرهی پولادین و انگیزه کافی تا به سرانجام برسد. از سوی دیگر باتوجه به اینکه سازمانهای مردم نهاد برای برطرف سازی نیازهای مالی خود تنها به خود متکی هستند و عموما حمایت خاصی از آنها صورت نمی گیرد لازم است افراد موسس در ابتدای راه ازنظر اقتصادی حداقل در حد متوسط باشند تا بتوانند از پس هزینه های مختلف برآیند.

این فعال فرهنگی گفت: ما برای برگزاری جلسات هفتگی خود که روزهای شنبه می باشد همواره با مشکل نبود مکان مناسب روبرو بوده ایم و دشواری های فراوانی در این ارتباط داریم. با توجه به تاکید استاندار محترم مبنی بر گسترش فعالیت سازمانهای مردم نهاد شایسته است نهاد استانداری نسبت به اختصاص مکانی ثابت برای فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد اقدام نماید.

صیادی گفت: از سوی دیگر به نظر می رسد با اینکه فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد در حال گسترش است اما مردم جامعه هنوز نسبت به لزوم وجود این سازمانها آگاهی و شناخت کافی ندارند و نگاه امنیتی هم از سوی سازمانها و هم از طرف عموم مردم به خوبی قابل مشاهده است. تجربه سه سال فعالیت اینجانب در حوزه سازمانهای مردم نهاد و جذب مورچه وار افراد به این سازمانها به خوبی گواه عدم وجود شناخت کافی و اعتماد به این نهادهاست. پیشنهاد اینجانب برای رفع چنین مشکلاتی یاری جستن از صدا و سیما برای معرفی سمنها و اقدامات آنها و همچنین پخش برنامه هایی در ارتباط با معرفی اهمیت وجود سازمانهای مردم نهاد در جامعه می باشد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر برگزاری برنامه های مستمر میدانی در سطح شهر در شرایطی که نهاد محترم استانداری متولی آنها و سازمانهای مردم نهاد اجرا کننده باشند می تواند به تفهیم نقش مهم سمنها به عنوان واسط و رابط میان دولت و ملت کمک نموده و به ایجاد شناخت کافی در میان افراد جامعه یاری دهد.

صیادی اظهار کرد: سمن فانوس در حال حاضر تنها سازمان مردم نهادی است که در زمینه آموزش حقوق شهروندی در حال فعالیت می باشد لذا از تمام علاقمندان دعوت می شود ما را یاری دهند. کارکردهای آموزش شهروندی: مشارکت افراد در تصمیم گیری های مختلف شهری و عدم انفعال، نیازسنجی در حوزه های مختلف، بالا بردن توانایی های فردی و آگاهی بخشی

وی افزود: در مورد کم بودن تعداد سمنهای خوزستان گفتم باید اشاره شود که یکی از دلایل کمتر بودن تعداد سمنهای فعال در خوزستان تنوع و تفاوت قومی در این استان که به جای آنکه موجب تنوع بیشتر در فعالیت این سازمانها شود عاملی برای انفعال افراد شده است.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
comment
0
1
comment استاندار دارد نسبت به اقوام و قومیت ها در استان حساسیت بی مورد ایجاد میکند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار