شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
  شوشان: مجری طرح اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی از پایان فاز اول طرح احیای 550 هزار هکتاری دشت های خوزستان و ایلام تا پایان سالجاری خبرداد و گفت: اجرای فازدوم این طرح نیازمند 3.1 میلیارد دلار اعتبار است که انتظار می رود از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی تامین شود.

یدالله شمایلی روز شنبه در نشست خبری هفته دولت با ارایه گزارشی در زمینه اهم فعالیت های این موسسه در سه سال اخیر و در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی افزود: این موسسه دارای پنج ماموریت کلیدی اجرای طرح 550 هزار هکتار دشت های خوزستان و ایلام، توسعه آبزی پروری با اولویت پرورش ماهی در قفس، برقی کردن چاه های آب کشاورزی، مقابله با بیابانزایی و جلوگیری از ریزگردها و همچنین واگذاری سهام از بخش دولتی به بخش خصوصی در بحث دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است.



مدیرعامل موسسه جهاد نصر اظهار داشت: طرح احیای 550 هزار هکتار دشت های خوزستان و ایلام در سفر مقام معظم رهبری به این استان در سال 1375 کلید خورد و در اواخر سال 1388 ماموریت اجرای ان به موسسه جهاد نصر محول شد که در سال 1392 نیز با حضور حسن روحانی رییس جمهوری دولت یازدهم اعتبار 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یافت.

شمایلی با بیان این که اجرای این طرح ملی به دو مرحله تقسیم بندی شده است، تصریح کرد: مرحله نخست این طرح در 312 هزار هکتار بود که با توجه به تخصیص منابع آبی وزارت نیرو تاکنون 208 هزار هکتار آن در قالب ایجاد زیرساخت ها، انتقال آب، زهکشی زیرزمینی و یکپارچه سازی اراضی عملیاتی شده است.

مجری طرح اقتصاد مقاومتی افزود: بخش عمده مرحله نخست این طرح تاکنون اجرایی شده و مابقی آن تا پایان امسال یا در نهایت ابتدای سال 1396 به پایان خواهد رسید که در صورت تخصیص اعتبارات لازم مرحله دوم این طرح نیز در ادامه اجرایی خواهد شد.

مجری طرح احیای دشت های خوزستان گفت: مرحله دوم اجرای این طرح با توجه به کمبود منابع آبی به تخصیص آب وزارت نیرو بستگی داشت که با پیگیری های اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی آب مورد نیاز 238 هزار هکتار از این اراضی در اردیبهشت ماه امسال تخصیص یافت.

شمایلی ادامه داد: براساس برآوردهای سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی فاز دوم اجرای این طرح نیازمند 3.1 میلیارد دلار اعتبار است که انتظار می رود از محل صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی و یا دیگر منابع تامین شود.

وی از دستاوردهای طرح اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی را افزایش 9.5 میلیون تنی محصولات کشاورزی در خوزستان و ایلام، افزایش درآمد21 هزار میلیارد ریالی (2100 میلیارد تومانی) و ایجاد 300 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم و مصرف بهینه آب عنوان کرد.

مجری طرح اقتصاد مقاومتی در وزارت جهادکشاورزی افزود: در این طرح از آبیاری سطحی کاسته و به آبیاری تحت فشار افزوده می شود که در کاهش تبخیر آب و مصرف بهینه نقش بسزایی خواهد داشت.

به گفته شمایلی ، در این طرح از 3 هزار و 500 دستگاه و ماشین آلات سبک، سنگین و تخصصی و 8 هزار و 500 نیروی مستقیم بومی خوزستان و ایلام استفاده شده است.

وی اظهارامیدواری کرد، به موازات فراهم سازی زیرساخت ها در این منطقه نظام بهره برداری کشاورزی، الگوی کشت، آموزش و ترویج، صنایع جانبی، بازاریابی داخلی و خارجی نیز در دستور کار قرار گیرد.

** تولید 20 هزارتن پرورش ماهی در قفس تا پایان امسال 

مدیرعامل موسسه جهاد نصر یکی دیگر از طرح های اولویت دار این موسسه را توسعه آبزی پروری از طریق پرورش ماهی در قفس برشمرد و گفت: در این طرح تعهد داریم امسال 20 هزارتن انواع ماهی را از طریق پرورش ماهی در قفس تولید کنیم که 6 هزار تن آن تعهد این موسسه است.

شمایلی اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آب شیرین در کشور و براساس مطالعات انجام شده توسط کشور نروژ، امکان تولید انواع ماهی با پرورش ماهی در قفس در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد.

وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی قرار است برای افزایش تولید و ایجاد امنیت غذایی در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه 200 هزار تن و تا افق 1404 یک میلیون تن انواع ماهی از طریق پرورش ماهی در قفس تولید شود.

مجری طرح اقتصاد مقاومتی در وزارت جهادکشاورزی با بیان این که طرح پرورش ماهی در قفس سالیان سال در کشورهای پیشرفته در حال انجام است، یادآورشد: این طرح از دهه 1380 پیگیری شد که پس از تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری دولت یازدهم در اولویت برنامه های این موسسه قرار گرفت.

شمایلی ادامه داد: هم اکنون چهار پایگاه پرورش ماهی در قفس در استان های گلستان، مازندران (نوشهر و چالوس) و گیلان (بندرکیاشهر) مستقر است و در بندر بوشهر نیز قفس هایی در حال مونتاژ است که تا پایان شهریورماه جاری به آب انداخته می شوند.

وی اضافه کرد: همچنین در نظر داریم از ظرفیت آب پشت سدها نیز برای پرورش ماهی در قفس بهرمند شویم که در همین راستا مکاتباتی با سازمان محیط زیست، استانداری و سازمان شیلات داشته ایم.

** 220 هزار حلقه چاه آب کشاورزی برقی می شود

مدیرعامل موسسه جهاد نصر درباره برقی کردن بخشی از چاه های کشاورزی گفت: هم اکنون 220 هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور با سوخت گازوئیلی فعالیت می کنند که برای کشاورزان و دولت پرهزینه است.

وی اظهارداشت: طرح برقی کردن چاه های کشاورزی در دستور کار وزارت نفت قرار دارد که باید از روش های جدید نیروگاه های بادی و انرژی خورشیدی نیز بهره مند شوند.

به گفته وی، اما بخشی از این طرح به وزارت جهادکشاورزی باز می گردد که اجرا و شناسایی آن به موسسه جهاد نصر محول شده است.

** برقی کردن 100 حلقه چاه کشاورزی در مرحله اول 

شمایلی افزود: در مرحله اول به شکل آزمایشی قرار است 100 حلقه چاه آب کشاورزی در دشت های دهلران، فیروزآباد و شهریار تهران برق دار شوند و بخش دیگر پروژه به وزارت نیرو باز می گردد.
این مقام مسوول افزود: براساس قانون از محل صرفه جویی مصرف گازوئیل پول سرمایه گذاران پرداخت می شود و بخشی از این کار باید با مشارکت کشاورزان انجام شود.

** مالچ پاشی گیاهی و معمولی برای ثبات ریزگردها 

مدیر عامل موسسه جهاد نصر مقابله با ریزگردها را از دیگر وظایف این موسسه عنوان کرد و گفت: به دلیل حضور این موسسه در خوزستان قرار است برای ثبات و کنترل ریزگردها همکاری های با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت از محیط زیست داشته باشیم و در این راستا تاکنون عملیات مالچ پاشی گیاهی و معمولی انجام شده است.

شمایلی علت بروز ریزگردها را ناآرامی در منطقه و مسایل سیاسی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: دولت ترکیه با احداث سد توانست آبهای مرزی به عراق و ایران را کنترل کند که همین امر تبعاتی برای دو کشور مذکور داشته است.

** واگذاری مابقی سهام موسسه جهادنصر تا پایان امسال 

شمایلی یکی دیگر از اقدام های این موسسه را در دولت یازدهم برون سپاری فعالیت های دولت برشمرد و گفت: براساس قانون سال 1376 در کوچک سازی فعالیت های دولت، این موسسه پیشرو بوده به طوری که بخشی از سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است و تلاش دارد مابقی سهام های خود را تا پایان سال 1395 واگذار کند.

به گفته این مقام مسوول، موسسه جهان نصر سرمایه کشور در بخش تامین زیرساخت های بخش کشاورزی است، بنابراین منافع مالی این شرکت از محل واگذاری سهام ها به خانواده ایثارگران می رسد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار