پزشکان از ورود حلیمه به بخش ICU جلوگیری می کنند، مسئولان بیمارستان با اعتراض شدید خانواده وی مواجه می شوند و در ساعت 2 بعد از ظهر وارد بخش می شود اما در ساعت 7 عصر حلیمه فوت می کند

"> مرگ مادر باردار در بیمارستان امام خمینی
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۹

 

پزشکان از ورود حلیمه به بخش ICU جلوگیری می کنند، مسئولان بیمارستان با اعتراض شدید خانواده وی مواجه می شوند و در ساعت 2 بعد از ظهر وارد بخش می شود اما در ساعت 7 عصر حلیمه فوت می کند

 

اختصاصی شوشان : در حالی که وضعیت مادران باردار به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی سلامت به شمار می‌رود هر از چندگاهی اما شاهد مرگ مادری باردار خوزستانی هستیم و بعضا سکوت مسئولان حوزه سلامت در کشور به ویژه خوزستان نیز در نوع خود جالب توجه است.

به گزارش پایگاه خبری شوشان ، وضعیت مطلوب مادران باردار یکی از شاخص های سلامت در هر جامعه ای به شمار می رود و به همین دلیل معمولا سازمان بهداشت جهانی و متولیان حوزه بهداشت و درمان در کشورهای مختلف اهمیت ویژه ای برای کاهش مرگ و میر مادران باردار را در دستور کار قرار می دهند.

در آخرین مورد از مرگ و میر مادران باردار خوزستان روز گذشته یکی از شهروندان خوزستانی در تماس با خبرنگار شوشان از واقعه ای تلخ فوت یک مادر و فرزند در هفته گذشته خبر داد.

وی که یکی از نزدیکان خانم حلیمه بادوردست این مادر 35 ساله باغملکی است، می گوید: مرحوم در روز 16 مهرماه در بیمارستان شهید طباطبایی باغملک بستری می شود و با توجه به اینکه وی تاکنون 5 زایمان خود را به صورت طبیعی انجام داده بود تیم پزشکی بیمارستان به این نتیجه رسیدند که زایمان ششمین فرزند باید به صورت سزارین انجام شود. در حین عمل، پزشکان متوجه می شوند که مادر دچار خونریزی داخلی می شود و مادر ششمین فرزند خود را از دست می دهد و این سوال برای ما ایجاد می شود که تیم پزشکی حلیمه چرا در زمان عمل با چنین مشکلی مواجه می شوند؛ اما نهایت تلاش پزشکان در بیمارستان شهید طباطبایی باغملک این می شود که مادر باید به اهواز و به بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز منتقل شود.

فردای همان روز، هلی کوپتر هلال احمر، حلیمه را به اهواز منتقل می کند اما به دلیل وجود نبود منطقه ای مناسب برای فرود هلی کوپتر مجبور می شود بیمار را در منطقه شهرک آغاجاری اهواز پیاده کند. آمبولانس بیمارستان امام خمینی (ره) در محل حاضر و مادر را به بیمارستان منتقل می کند. اما بعد از پذیرش بیمار، پزشکان از ورود حلیمه به بخش ICU جلوگیری می کنند و در همین حال، مسئولان بیمارستان با اعتراض شدید خانواده وی مواجه می شوند و در ساعت 2 بعد از ظهر حلیمه وارد بخش می شود اما در ساعت 7 عصر حلیمه فوت می کند و 5 فرزند او بی مادر می شوند.

دکتر علیرضا عطاری مدیر داخلی بیمارستان امام خمینی (ره)، در خصوص مرگ این مادر به شوشان می گوید: هلی کوپتر حامل مادر به دلیل اینکه امکان فرود در نزدیکی بیمارستان را نداشته در کوی آغاجاری فرود می آید و در این فاصله آمبولانس اورژانس بیمارستان در نقطه فرود هلی کوپتر حاضر می شود و در ساعت 12.30 دقیقه آمبولانس به همراه مادر وارد اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) می شود.

به گفته دکتر عطاری مادر پیش از ورود به بیمارستان علایم حیاتی خود را از دست می دهد اما با این وجود با تلاش پرسنل و متخصص اورژانس، مادر احیاء و قلب مجددا باز می گردد. مدیر داخلی بیمارستان امام خمینی (ره)، با اشاره به اینکه در باغملک به دلیل اینکه نوزاد دچار مشکل می شود و مجبور به عمل سزارین می شوند، عنوان می کند: به همین دلیل مادر در زمان انتقال به بیمارستان امام مقدار بسیار زیادی خون از دست می دهد و بعد از اینکه عمل سونوگرافی از این مرحوم صورت می گیرد مشخص می شود که خون بسیار زیادی در شکم وی جمع و همین عامل باعث وخامت اوضاع شده است.

وی، ادامه می دهد: پس از تلاش های صورت گرفته در اورژانس این بیمارستان ایشان در ساعت 14 وارد بخش ICU می شود.

عطاری می افزاید: به دلیل عوارض ناشی از سزارین  و خون ریزی بیش از اندازه مادر مجددا علائم حیاتی خود را از دست می دهد و علارغم تلاش های صورت گرفته مرگ این مادر در ساعت 19 شامگاه 17 مهرماه سال جاری به دلیل خون ریزی ناشی از سزارین ثبت شد.

عطاری ضمن همدردی با خانواده این مرحوم، عنوان می کند: بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز نه در زمان و نه در اقداماتی که باید صورت می گرفت تعللی نداشته است.

وی تصریح کرد: ادعای خانواده این بیمار مبنی بر اینکه دلیل فوت مادر تاخیر در ورود مرحوم به اتاق ICU بوده نادرست است چون پرسنل اورژانس از زمان ورود مادر به بیمارستان تا وقتی که به بخش ICU منتقل شد در تلاش برای احیاء و بازگرداندن قلب بودند و بعد از آن مدت کوتاهی طول کشید تا جابجایی بیماری که تختش در اختیار این مادر قرار  داده شده، انجام شود. عطاری ، تاکید می کند: بخش ICU صرفا یک بخش اختصاصی است و این درحالی است که عملیات تنفس مصنوعی توسط دستگاه های مشابه با همان کیفیت بخش ICU در بخش اورژانس به این  بیمار ارائه شد.

مهدی ممبینی

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار