شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد :
شوشان: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از هدفگذاری این شرکت برای تولید روزانه سه میلیون و ٣٠ هزار بشکه نفت خام در آغاز سال ١٣٩٦ خبر داد. بیژن عالی پور هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیژن زنگنه، وزیر نفت، به خبرنگار شانا گفت: با تمهیدات کارشناسی فنی و تکمیل پروژه های روزمینی، تولید نفت خام این شرکت تا پایان امسال به میزان قابل توجهی از برنامه مصوب پیشی خواهد گرفت. 


وی با بیان این که این شرکت طی یک بازه زمانی سه ماهه موفق شد تولید خود را در پسابرجام به مرز سه میلیون بشکه در روز برساند که در عمل ٩٩ درصد برنامه امسال به شمار می رود، افزود: با ادامه فعالیتها و بازگشت چاه های در حال تعمیر، این شرکت از برنامه مصوب تولید کنونی سه میلیون و ١١ هزار بشکه در روز مقدار قابل توجهی پیشی خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب، انجام ٣٨ هزار مورد آزمایش و اقدام مهندسی مرتبط با چاه ها، بهینه سازی تولید بیش از ٣٠٠ حلقه چاه، راه اندازی ٣٥٠ حلقه چاه توسعه ای و تعمیری، انجام عملیات اسید کاری به روش نو روی ٧٥ حلقه چاه، بهینه سازی چاه ها با پمپ های درون چاهی و انجام عملیات ترمیمی روی ٢٠٠ حلقه چاه دیگر را از جمله اقدام هایی دانست که بازگشت سریع به ظرفیت تولید پسابرجام را محقق کرده است.

عالی پور ادامه داد: بخشی از برنامه افزایش تولید این شرکت از طریق راه اندازی کارخانه های نمکزدایی جدید در سه ماهه سوم امسال، محقق شده است و بخشی دیگر از طریق اعمال سازوکارهای مهندسی و تمهیدات ویژه کارشناسی محقق خواهد شد. 

وزیر نفت گفت: افزایش تولید و صادرات نفت خام و دسترسي به درآمدهاي نفتي از دستاوردها و مزاياي برجام است.
مهندس بيژن زنگنه در همايش بررسي آثار اقتصادي برجام بر انرژي و سرمايه گذاري در استان خوزستان در اهواز اظهار داشت: برجام و دستاورد دولت و نظام جمهوري اسلامي براي لغو تحريم ها و قطعنامه ها عليه كشور یک موفقیت بزرگ سیاسی بود.وي افزود: در تاريخ سازمان ملل سابقه نداشت كه كشورهايي كه عليه آنها قطعنامه هاي عملياتي تحت فصل هفت منشور سازمان ملل صادر شده ساقط يا تجزيه نشده باشند مانند سودان يا ليبي اما ما اولين کشوری هستیم که توانستیم با عزت تمام و با اقتدار بيشتر از قبل، از فشار آنها بيرون بياييم و به هرچه مي خواستيم رسيديم.

مهندس زنگنه ادامه داد: آنچه از برجام به ما و به خصوص مناطق نفت خيز جنوب و استان خوزستان بر مي گردد اين است كه توانستيم با سرعتي غیرقابل باور براي خارجي ها، توليد نفت خود را يك ميليون بشكه بعد از برداشتن تحريم ها اضافه كنيم.

وي افزود: در مدت 4 ماه تولید نفت كشور از ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز به سه میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه و صادرات نفت با احتساب میعانات گازی به ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است که حرکت بزرگی بود كه انجام شد.

زنگنه با اشاره به این که این دستاوردها در حالی به دست آمده است که عده ای می خواستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و با پایین آوردن قیمت نفت به کشور آسیب بزنند، گفت: با وجود اين شرايط توليد و صادرات نفت كشور بالا رفت و به آنچه مي خواستيم رسيديم و ادامه هم پيدا خواهد كرد.

وزير نفت در ادامه به دسترسي به درآمدهاي نفتي به عنوان يكي از دستاوردهاي برجام اشاره كرد و اظهار داشت: پول فروش نفت قبل از تحریم ها با حدود ١٠ درصد ریزش دریافت می شد و هم اکنون این مشکل حل شده و به موقع به درآمدهاي نفتي دسترسي داريم و مي توانيم از آن استفاده كنيم.

زنگنه افزود: هم اکنون به هر کالا و تجهیزاتی که نیاز داشته باشیم دسترسی داریم در صورتي كه در دوران تحریم با وجود سفارش محصول در برخی موارد، تجهیزات به دستمان نمی رسید و اکنون علاوه بر دسترسی آسان به خرید تجهیزات، کالاهای توقیف شده ما نیز آزاد شده اند.

وزیر نفت در ادامه، جذب سرمایه را از نیازهای اولویت دار استان خوزستان برشمرد و گفت: باید جاذبه های سرمایه گذاری در این استان افزایش یابد.زنگنه افزود: در خوزستان، سرمایه گذاری خصوصی و خارجی اندکی صورت گرفته و این در حالی است که هم اکنون تاسیسات نفتی خوزستان مستهلک و آسیب دیده اند و نوسازی آنها نیازمند سرمایه گذاری است.

وی در نشست خود با سرمایه گذاران و فعالان استان خوزستان اشاره کرد و گفت: ما به آنها این اطمینان را داده ایم که نه تنها در پسابرجام از آنها تجهیزات خریداری می کنیم، بلکه برای توانمندسازی آنان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

زنگنه افزود: سازندگان داخلی می توانند با تولید مشترک همراه با سرمایه گذاران خارجی، امکان انتقال فناوری های ساخت را به داخل کشور و زمینه را برای صادرات تولیدات خود فراهم کنند و وزارت نفت نیز از سازندگان داخلی در این عرصه حمایت می کند. وزیر نفت با تاکید بر این که ظرفیت ساخت تجهیزات در استان خوزستان بسیار بالاست و آنها نباید توانمندی خود را دست کم بگیرند، یادآور شد: این استان در دوران جنگ، آسیب های زیادی را متحمل شده است و اکنون باید با توجه به ظرفیت های خوبی که در اختیار دارد به آینده فکر کند. وی تصریح کرد: خوزستان در پسابرجام، استان پیشتازی خواهد بود و برای رسیدن به این جایگاه باید علاوه بر استفاده از پتانسیل های موجود، جاذبه های سرمایه گذاری استان نیز افزایش یابد.

زنگنه با تاکید بر این که استان خوزستان از توان فنی و مهندسی بالایی برخوردار است، افزود: امیدوارم برنامه های اقتصاد مقاومتی در این استان به خوبی پیش رود و سبب تحول در این استان شود. همايش بررسي آثار اقتصادي برجام بر انرژي و سرمايه گذاري در استان خوزستان با حضور مهندس بيژن زنگنه وزير نفت، مديرعامل و مديران ارشد شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، استاندار خوزستان، نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از متخصصان صنعت نفت در اهواز برگزار ‌شد.

به گزارش روابط عمومي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، در اين همايش، مهندس زنگنه وزير نفت، دكتر غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان، مهندس حويزاوي مديرعامل شركت توربين جنوب، مهندس دبيري مدير توليد و مهندس دريس مدير امور فني مناطق نفت خيز جنوب و اسماعيل زماني مديرعامل منطقه آزاد اروند نيز سخنراني كردند.

اين همايش به مناسبت بزرگداشت هفته دولت با همكاري شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب و استانداري خوزستان از ساعت 9 الي 13 در سالن مهتاب كتابخانه مركزي اهواز برگزار شد.

وزير نفت همچنين در سفر يك روزه خود به اهواز در نشستي با هيئت مديره و مديران ارشد شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب حضور پيدا كرد و طي آن و برنامه هاي افزايش توليد نفت در اين شركت بررسي گرديد.

وزیر نفت ضمن موافقت با پیشنهاد افزایش سهم خوزستان از درآمدهای نفتی گفت: دولت باید بخش بیشتری از درآمدهای نفتی را به خوزستان اختصاص دهد. در صورت حمایت نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی از این پیشنهاد، وزارت نفت قادر به پیگیری این امر است.

بیژن زنگنه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که در اهواز برگزار شد، ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت اظهار کرد: هفته دولت تنها به اعضای هیأت دولت اختصاص ندارد و از پایین‌ترین تا بالاترین رده کارمندان و کارکنان دولت را در بر می‌گیرد و همچنین جا دارد که بر عاملان این حادثه تروریستی که منجر به شهادت شهیدان رجایی و باهنر شد، لعن و نفرین خود را نثار کنیم.

وی در خصوص گزارشات اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان از محرومیت‌ها در سطح استان افزود: این وضعیت شایسته هیچ استانی به‌ویژه خوزستان نیست. در حدود 13 یا 14 سال قبل در صحن علنی مجلس نیز این موضوع را مطرح کردم که شایسته نیست مردم این استان با پای برهنه از کنار لوله‌های نفت عبور و در محرومیت زندگی کنند؛ بنابراین باید پیگیر حل این مسائل و معضلات بود.

زنگنه تصریح کرد: در کنار این مسائل و محرومیت‌ها باید به چرایی و علت محرومیت‌های موجود و وضعیت فعلی خوزستان فکر کرد. باید به این سؤال پاسخ داد که چرا میزان سرمایه‌گذاری‌های غیر دولتی و خارجی در این استان تا این حد کم است. باید به سدها و موانع توسعه در خوزستان اندیشید. افرادی در این استان وجود دارند که نه مانع‌الخیر بلکه مناع‌الخیر هستند و هر زمانی که امور خیر در حال انجام است، سریعاً تحت عناوین مختلف ایجاد شر می‌کنند. این افراد از بیرون نیستند و از خود شما هستند. باید دانست که هیچ کس حوصله دردسر را ندارد.

انتقاد از واریز تمام درآمدهای نفتی به حساب دولت

وی خاطرنشان کرد: اگر به ساختار ترکیب اقتصادی خوزستان در حدود ۵۰ سال گذشته نگاهی کنیم، متوجه می‌شویم که بعد از انقلاب ما شرکت نفت را داغان کرده‌ایم. در گذشته درآمدهای این شرکت در وهله اول به حساب شرکت واریز می‌شد و پس از احصاء هزینه‌ها و ... مابقی توسط دولت دریافت می‌شد اما اکنون تمام درآمدهای نفتی به حساب دولت واریز می‌شود و شرکت نفت در صف افرادی قرار می‌گیرد که باید سهمی از این درآمدها دریافت کند.

وزیر نفت ادامه داد: شرکت نفت کنونی دیگر همان شرکت نفت گذشته نیست. شرکت نفت کنونی تنها نام شرکت نفت پرقدرت در سال‌های گذشته را دارد. شرکت نفت گذشته بسیار پرقدرت بود. شیوه‌ برخورد با شرکت نفت بزرگترین آسیب را به این شرکت وارد کرد. البته اکنون به محض مطرح شدن اسم شرکت نفت همه این مساله را می‌گویند که باید تابع قوانین عمومی کشور باشد اما باید توجه کرد که به هر حال ضررها و آسیب‌های شیوه‌های برخورد با شرکت نفت در سال‌های آتی نمایان می‌شود.

زنگنه با بیان این‌که در زمان روی کارآمدن به عنوان وزیر نفت، بالاترین امتیاز را به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب واگذار کردم، گفت: هنگامی که وارد این وزارتخانه شدم، این شرکت مانند یک اداره‌کل بود اما ما زیرمجموعه‌هایی برای این شرکت ایجاد و اختیاراتی به شرکت مذکور واگذار کردیم و نمی‌توان گفت که نیروهای این شرکت بومی نیستند. وی با اشاره به گزارش مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از وضعیت زیست محیطی استان بیان کرد: من با پیشنهادات مدیرکل محیط زیست استان و البته با هر کدام تا اندازه‌ای موافق هستم اما وزارت نفت که نباید تالاب‌ها را احیا کند.

 هر کس که تالاب‌ها را خشک کرده، باید وظیفه احیای تالاب‌ها را بر عهده بگیرد. کرخه، دجله و فرات به من چه ربطی دارد؟ یا برای مثال چه ارتباطی میان مساله ورود زه‌آب‌های نیشکر به تالاب‌های این استان با من وجود دارد؟

وزیر نفت با تأکید بر اینکه احیای تالاب‌ها به وزارت نفت مربوط نیست، افزود: مگر زمانی که در خلیج فارس، سکوهای نفتی احداث و چاه‌هایی حفر شد، خلیج‌فارس را خشک یا آسفالت کردیم. من در خصوص تالاب‌های خوزستان دستور دادم که از سکوهای فولادی ثابت برای استخراج نفت استفاده شود و یا محوطه‌ای در سطح 100 متر مکعب خاکریزی شود نه اینکه تالاب‌ها را خشک کنیم زیرا خشک کردن تالاب‌ها از نظر بشری جنایت است.

زنگنه با بیان این‌که من با محیط زیست نه به صورت خصمانه بلکه دوستانه برخورد می‌کنم، اظهار کرد: در خصوص تعیین وزیر معین برای اجرای اقتصاد مقاومتی در هر استان، خطاب به آقای جهانگیری گفتم که 18 وزارتخانه وجود دارد و اگر وزیر معین یک استان شوم، از بنده توقعاتی در حد 18 وزارتخانه دارند که این مسأله از عهده من برنخواهد آمد و با احترامی که برای استان‌های خوزستان و بوشهر قائلم، چون می‌دانم این استان‌ها از من توقع دارند که حتی در بخش آموزش و پرورش در مناطق کوهستانی مدارسی احداث کنم، در آغاز امر نپذیرفتم تا به عنوان وزیر معین انتخاب شوم.

وزیر نفت در خصوص پیشنهاد اعضای جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان از وزارت نفت، مبنی بر افزایش سهم مناطق نفتخیز از درآمدهای نفتی از دو درصدی به سه درصد، تصریح کرد: سال گذشته موضوعاتی را با رئیس جمهور مطرح کردم تا سه درصد از میزان سرمایه‌گذاری‌های پروژه‌های بخش نفتی که در خوزستان انجام می‌شود، برای هزینه در کارهای اجتماعی در منطقه اختصاص یابد.


80 درصد پالایشگاه آبادان در حقیقت موزه نفتی است

زنگنه در رابطه با انتقاداتی که نسبت به آلایند‌گی‌های پتروشیمی بندر امام می‌شود، خاطرنشان کرد: این پتروشیمی تنها از نظر تولید زیر نظر ما قرار دارند و از نظر مسایل زیست محیطی تحت نظارت ما نیستند بلکه باید متولیان بخش محیط زیست پیگیر این مسایل باشند زیرا از اختیارات حاکمیتی برخوردار هستند و در صورت بروز تخلف باید برخورد کنند که پتروشیمی بندر امام و دیگر پتروشیمی‌ها باید عادت کنند که خودشان با دستگاه‌های استانی سروکار داشته باشند.

وی با اشاره به گذشت بیش از 50 سال از عمر بسیاری از لوله‌ها و خطوط نفتی در مناطقی از استان مانند ملاشیه، عنوان کرد: در استان واحدهای بهره‌برداری از نفت وجود دارد که بیش از 50 سال از عمرشان می‌گذرد و مستهلک هستند و روزی نیست که تعدادی از لوله‌های نفت سوراخ نشود. طبق گزارشات روزانه هفت مورد سوراخ‌شدگی در لوله‌ها و خطوط نفت در خوزستان مشاهده می‌شود و چرا این وضعیت این‌گونه است. این لوله‌ها و خطوط نفت و واحدها به علت قدمتی که دارند قابل نوسازی و بازسازی نیستند.

وزیر نفت با بیان این‌که 80 درصد پالایشگاه آبادان در حقیقت موزه نفتی است، گفت: پالایشگاه آبادان، پالایشگاه نیست زیرا زمانی که راه‌اندازی شد، پیچ، مهره و جوش اختراع نشده بود و خیلی از بخش‌ها به صورت پرچ‌کاری نصب شدند و این پالایشگاه، تاریخ و موزه نفت است.

مشکلی با صدور مجوز احداث پالایشگاه ندارم

زنگنه با ابراز موافقت نسبت به صدور مجوزهای راه‌اندازی پتروشیمی‌های جدید در خوزستان، اظهار کرد: من مجوز احداث هر پالایشگاه جدیدی را صادر می‌کنم و حتی برای مجوزهای گذشته که منقضی شده‌اند نیز دستور تمدید می‌دهم اما احداث این پروژه‌ها را ضمانت نمی‌کنم زیرا بسیاری از افراد متقاضی در حقیقت احداث یک پالایشگاه را مدنظر ندارند، بلکه پیگیر اخذ زمین و استفاده‌های حاشیه‌ای هستند. البته اجرا و توسعه پالایشگاه دوم آبادان حتماً انجام می‌شود.

وی افزود: احداث یک پالایشگاه با ظرفیت 200 هزار بشکه به چهار میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد اما در اینجا برخی حتی 50 میلیارد تومان هم ندارند وگرنه من مشکلی با صدور مجوز احداث پالایشگاه ندارم. وزیر نفت خاطرنشان کرد: ما ان‌شاءالله راه‌اندازی 2 یا 3 واحد 3200NGL را در خوزستان آغاز می‌کنیم و پالایشگاه بیدبلند 2 را حتماً ادامه می‌دهیم و با پیشنهاد راه‌اندازی مناطق ویژه نفت و گاز، راه‌اندازی بیمارستان سوختگی، استقرار دفاتر شرکت‌های نفتی در خوزستان موافق هستم و این پیشنهادات را پیگیری می‌کنم.

 زنگنه گفت: در خصوص برگزاری مناقصات نفتی در خوزستان و یا در اولویت قرار دادن پیمانکاران منطقه‌ای، هر چند کمک می‌کنم اما از نظر قانونی محدودیت‌هایی وجود دارد و مجاز نیستیم که در مناقصات شرکت‌های نفتی فقط پیمانکاران آن منطقه را شرکت دهیم.

وی ضمن موافقت با پیشنهاد اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان مبنی بر کمک به راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: خوشبختانه سطح سواد خوزستان در مقایسه با 30 سال اخیر پیشرفت خوبی داشته است. همچنین با پیشنهادات اعضاء مبنی بر حمایت‌های تیم‌های فوتبال و ارائه مقالات پژوهشی شرکت‌های نفتی به دانشگاه‌های استان نیز موافق هستم و بحث مسئولیت‌های اجتماعی را نیز پیگیری می‌کنم.

دولت باید توجه بیشتری به خوزستان کند

وی با بیان این‌که دولت باید توجه بیشتری به خوزستان کند، خاطرنشان کرد: در گذشته به رئیس جمهور گفتم که دولت باید بخش بیشتری از درآمدهای نفتی را به خوزستان اختصاص دهد. هر چند ممکن است که نماینده‌های استان‌های دیگر در مجلس شورای اسلامی خوششان نیاید اما در صورت حمایت مجلس از این امر وزارت نفت قادر به پیگیری آن است و من با افزایش سهم خوزستان از درآمدهای نفتی موافق هستم زیرا ما نمی‌خواهیم فقط از این استان منابعی را خارج کنیم و برویم. فرزندان و بچه‌های ما در این استان هستند و می‌خواهیم عمری در این استان زندگی کنیم.وزیر نفت بیان کرد: به آینده بسیار امیدوارم هستم.

اگر در زمینه فعال کردن و افزایش سرمایه‌گذاری در کشور تلاش کنیم، اشتعالزایی، ایجاد ثروت و بهبود وضعیت زندگی مردم محقق خواهد شد. ثبات و امنیت کشور که به برکت فرمانده کل قوا و زحمات نیروهای نظامی و امنیتی وجود دارد را باید قدر دانست و با اتکاء بر این امر باید سرمایه‌گذاران را وارد کرد و حتماً ما پیگیر این هدف هستیم.

زنگنه با تأکید بر تدوین بسته‌های توسعه برای مناطق مختلف به ویژه برای غرب کارون، گفت: باید برنامه توسعه غرب کارون حداقل تا 5 سال آینده مشخص شود. باید به احداث مدارس، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، تدوین طرح‌های هادی روستاها و رسیدگی به وضعیت آب شرب در غرب کارون حتماً ‌رسیدگی شود. البته بسیاری از کارهای لازم‌الاجرای دیگر هم وجود دارد که وزارت نفت قادر به انجام آن‌ها نیست.

زنگنه بیان کرد: البته اگر برای مثال قصد راه‌اندازی مدرسه را داریم، این کار را از طریق آموزش و پرورش انجام می‌دهیم و هر برنامه‌ای را از طریق دستگاه ذیربط آن انجام می‌دهیم و در کل مظاهر فقر و محرومیت نباید در مناطقی مانند غرب کارون وجود داشته باشد و این همان کاری است که ما پیگیری می‌کنیم اما کارهایی وجود دارد که بر عهده دستگاه‌‌های مختلف است. 

وزیر نفت: هورالعظیم را من نباید احیا کنم/۷۰ درصد پالایشگاه آبادان موزه است

وزیر نفت گفت: تالاب هورالعظیم را من نباید احیا کنم، شما باید یقه کسی را بگیرید که این تالاب را خشک کرد.بیژن نامدار زنگنه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان اظهار کرد: وضعیت موجود در خوزستان شایسته این استان نیست. البته ضمن انعکاس مشکلات موجود برای حل آنها نیز تلاش می کنم.

وی بیان کرد: در کنار توجه داشتن به وجود مشکلات در استان باید طرح سئوال کرد که چرا میزان سرمایه گذاری در خوزستان اینقدر کم است؛ در حقیقت باید سدهای راه سرمایه گذاری در این استان را پیدا کرد.

وزیر نفت افزود: یک سری افراد در خوزستان هستند که باعث خیر نیستند بلکه مانع خیر هستند. آنها به بهانه های مختلف و بی دلیل مانع از سرمایه گذاری در این استان می شوند و مقابل هر اقدامی برای سرمایه گذاری می ایستند. 

زنگنه عنوان کرد: شرکت نفت را بعد از پیروزی انقلاب داغون کردند. قبلا هزینه های جاری شرکت نفت از محل درآمدها برداشت و مابقی به دولت پرداخت می شد ولی امروزه همه درآمدهای این وزارت در اختیار دولت قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: از زمان تصدی در این پست بالاترین اختیارات را به مناطق نفتخیز دادم، تا قبل از این تفویض اختیارات آنها مانند یک اداره کل بودند ولی بعد حتی زیرمجموعه هم پیدا کردند.

وزیر نفت در واکنش به اعتراض مدیرکل محیط زیست خوزستان برای خشک کردن تالاب هورالعظیم گفت: تالاب هورالعظیم را من نباید احیا کنم و شما بروید و یقه کسی که این تالاب را خشک کرده بگیرید. البته من با محیط زیست کشور خصمانه که نه بلکه دوستانه برخورد می کنم.

زنگنه یادآور شد: به وزیر کشور اعلام کردم که وزیر معین برای استان های بوشهر و خوزستان نمی شوم چون آن وقت همه کارهای ۱۸ وزارتخانه را از من می خواهند.

وی در ارتباط با آلودگی های زیست محیطی پتروشیمی ها تأکید کرد: پتروشیمی ها تنها از نظر تولید زیرنظر این وزارت هستند و مسائل زیست محیطی آنها به من ارتباطی ندارند.وزیر نفت در ادامه خطاب به مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: شما باید از اختیار حاکمیتی خود برای حل مسائل زیست محیطی پتروشیمی ها استفاده کنید.

زنگنه در ارتباط با مشکلات وزارت نفت بیان کرد: عمر بسیاری از لوله های انتقال نفت به سرآمده و این وزارت واحدهای بهره برداری را با چنگ و دندان حفظ می کند.وی اضافه کرد: بسیاری از واحدهای بهره برداری ما بیش از ۵۰ سال عمر دارند و این یعنی حدود ۲۵ سال پیش تاکنون مستهلک شده اند.وزیر نفت خبر داد: روزی نیست که لوله های انتقال نفت سوراخ نشود، به طور متوسط بر اساس آمار سال گذشته، روزانه شاهد هفت مورد از این حوادث بوده ایم.

زنگنه یادآور شد: ۷۰ درصد از پالایشگاه نفت آبادان، موزه است و آن زمانی که هنوز پیچ و مهره و یا جوش در کشور اختراع نشده بود، پالایشگاه آبادان ساخته شد. بنابراین توسعه فاز دوم این پالایشگاه را در دستور کار داریم.

وی انتقاد کرد: برای ساخت یک پالایشگاه ۲۰۰ هزار بشکه ای به سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد دلار نیاز است. این وزارت برای ارائه مجوز ساخت پالایشگاه هیچ مشکلی ندارد ولی متأسفانه اکثر افراد قصد راه اندازی پالایشگاه را ندارند و فقط می خواهند که زمین را گرفته و از آن استفاده حاشیه ای کنند. وزیر نفت با اعلام حمایت از ساخت بیمارستان نفت در استان و همچنین رسیدگی به بیمارستان سوانح سوختگی اظهار کرد: به مسئله واگذاری پژوهش های علمی به دانشگاه های استان نیز رسیدگی می شود.

نشست هم اندیشی مدیران ارشد مناطق نفتخیز جنوب با زنگنه برگزار شد

نشست هم اندیشی مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با حضور وزیر نفت برگزار شد.مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در نشست هم اندیشی مدیران ارشد مناطق نفتخیزجنوب با حضور بیژن زنگنه، وزیرنفت، به ارائه گزارش عملکرد تولید نفت طی چند ماه اخیر پرداختند و اعلام کردند میزان تولید نفت در این منطقه در تیرماه امسال به حدود سه میلیون بشکه در روز رسیده است.

همچنین در این گزارش به تزریق گاز به مخازن نفتی اشاره و اعلام شد: در چهار ماه نخست امسال حدود ١٢٤ میلیون مترمکعب در روز تزریق گاز به میدانهای مناطق نفتخیز جنوب انجام شده است.

 در این نشست فعالیتهای انجام شده برای افزایش تولید نفت بعد از تحریمها و پروژه های مرتبط با افزایش تولید که راه اندازی آنها در سال ٩٥ پیش بینی می شود، تشریح شد.همچنین مهمترین مشکلات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در پنج بخش تولید و عملیات، مالی، پروژه های مرتبط با تولید و حوزه منابع انسانی تشریح کرد. 

استاندار خوزستان:فرهنگ استقبال از سرمایه گذار باید در خوزستان نهادینه شود

استاندار خوزستان بهترین راه توسعه این استان را جذب سرمایه عنوان کرد و گفت: عده ای در این استان به سرمایه گذار روی خوش نشان نمی دهند که باید در این زمینه بازنگری کنند.

غلامرضا شریعتی، در همایش «آثار اقتصادی برجام بر انرژی و سرمایه گذاری در استان خوزستان» با بیان این مطلب، عنوان کرد: توسعه استان خوزستان مستلزم تلاش برای ماندگاری سرمایه گذاران در خوزستان است و کسانی که مانع می شوند به عنوان مخالفان توسعه استان به شمار می آیند.

وی با بیان این که آثار اقتصادی برجام به تدریج در یک فضای همدلی و همگرایی داخلی برای رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد، گسترش تولید و کاهش بیکاری آشکار می شود، افزود: وجود بنادر عظیم، منطقه آزاد اروند، صنایع پتروشیمی، نفت، کشاورزی و غیره زمینه ساز توسعه استان هستند و باید زمینه های ورود سرمایه گذاران را به استان خوزستان فراهم کنیم. 

شریعتی با بیان این که وجود امنیت، زمینه حضور سرمایه گذاران را در این استان فراهم می کند، تاکید کرد: باید احساس تهدید در استان برای سرمایه گذار به صفر برسد و مردم خوزستان خود این فرهنگ را نهادینه کنند.استاندار خوزستان افزود: دستور مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری هم مبتنی بر استقبال از سرمایه گذاری با رعایت مسائل زیست محیطی است.

بزرگ ترين واحد نمكزدايي كشور نيمه دوم سال جاري راه اندازي مي شود

واحد نمكزدايي 220 هزار بشكه اي اهواز آسماري به عنوان بزرگ ترين واحد نمكزدايي نفت خام كشور در حوزه عملياتي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب نيمه دوم سال جاري راه اندازي مي شود.

مدير توليد شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در همايش «بررسي آثار اقتصادي برجام بر انرژي و سرمايه گذاري در استان خوزستان» با اعلام اين خبر گفت: پروژه ساخت اين واحد نمكزدايي از جمله پروژه هايي است كه در دوران تحريم براي حفظ آمادگي توليد حداكثري در اولويت قرار داشت و در 3 الي 4 ماه آينده تكميل و راه اندازي خواهد شد.

مهندس عبدالرضا دبيري افزود: همچنين پروژه هاي احداث واحدهاي نمكزدايي رگ سفيد1، گچساران 3، بي بي حكيمه 1 و هفتكل و نفت سفيد به عنوان پروژه هاي تاثير گذار بر افزايش ظرفيت توليد نفت خام در پساتحريم، تا پايان سال جاري تكميل و راه اندازي مي شود.

وي با تشريح طرح آمادگي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب براي توليد حداكثري در دوران پساتحريم گفت: با اعمال تحريم هاي بسيار شديد و غير عادلانه عليه صنايع كشور بويژه صنعت نفت از سال 1391، توليد نفت در اين شركت يك ميليون بشكه در روز كاهش پيدا كرد.

مهندس دبيري افزود: اين شركت به منظور كاهش اثرات تحريم و تبعات ناشي از بسته بودن چاه ها، از سال 1391 تا پايان 1394 با تدوين و اجراي يك طرح جامع و دقيق آمادگي خود را براي افزايش توليد در هر زمان و رسيدن به شرايط پيش از تحريم ها حفظ كرده است.

وي تصريح كرد: با اجراي اين طرح تولید نفت این شرکت كه بر اساس پيش بيني بايد در مدت 6 ماه به سقف مورد نظر افزایش می یافت در كمتر از 3 ماه به 2 ميليون و 930 هزارر بشكه در روز معادل 99 درصد برنامه رسيد.

مدير توليد شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب ادامه داد: اين طرح در محدوده عملياتي اين شركت در گستره اي به وسعت تقريبي 400 هزار كيلومتر مربع در 5 استان اجرا شد و طي آن فعاليت هاي گسترده اي در زمينه تعميرات اساسي، اقدامات مهندسي، باز و بست ادواري چاه ها، تاسيسات و كارخانه ها و ركوردگيري به انجام رسيد كه در نوع خود بي نظير و مايه شگفتي است.

وي از جمله اين اقدامات به انجام بيش از 38 هزار مورد آزمايش و اقدامات مهندسي، 2639 مورد اصلاحيه، تعمير اساسي 51 كارخانه و 4687 تجهيز، تعمير اساسي690 دستگاه ماشين آلات دوار و تعمير 20267 عدد شيرآلات فرآيندي و ايمني اشاره كرد.

مهندس دبيري به ديگر اقدمات انجام شده در اين مدت اشاره كرد و اظهار داشت: در دوران تحريم چندين پروژه مرتبط با توليد تكميل و راه اندازي شد كه از جمله آن ها واحدهاي نمك زدايي لب سفيد، هفت شهيدان، اهواز2، رگ سفيد2، ايستگاه تزريق گاز نرگسي، خط لوله "26 اهوازآبادان و چندراهه گناوه است. وي در پايان از تمام كساني كه در اجراي اين طرح و كاهش اثرات تحريم و افزايش توليد نفت اثر گذار بوده اند بويژه مردم استان هاي نفت خيز تقدير و تشكر كرد.

مديرعامل شركت توريبن جنوب: مناطق نفتخيزجنوب در پساتحريم در راستاي شكوفايي اقتصادي كشورگام بر مي دارد.

مديرعامل شركت خدمات مهندسي و تجهيزات صنعتي توربين جنوب با بيان اينكه شركت ملي مناطق نفتخيزجنوب در دوران تحريم خود را مهياي مقابله با اهداف شوم دشمنان كرده بود، اظهار داشت: اين شركت در دوران پسا تحريم در راستاي شكوفايي اقتصادي كشور گام بر مي دارد.

عبدالامير حويزاوي در همايش بررسي آثار اقتصادي برجام برانرژي و سرمايه گذاري دراستان خوزستان كه دوشنبه هشتم شهريور در اهواز برگزارشد، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: در دوران تحريم هاي ظالمانه، تاسيسات، كارخانه ها و ماشين آلات خود را مهياي مواجهه با اهداف دشمن كرده بوديم ودراين دوران سخت با اتخاذ تدابيري كه از جانب كارشناسان، مهندسان ، متخصصان و مديران شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب انديشيده شده بود، توانستيم برتحريم هاي ظالمانه، غلبه كنيم.

وي افزود: هم اكنون توليد قريب به 3 ميليون بشكه نفت دردوران پسا تحريم، ما را به وضعيت قبل از تحريم ها رسانده كه اين ميزان، علاوه بر توانمندي و اقتدار نيروي كار داخل، نقش مهمي در اقتصاد كشور ايفا مي كند.حويزاوي همچنين در اين همايش با بيان اينكه شركت ملي مناطق نفت خيزجنوب با وسعت 400 هزار كيلومتر در گستره پنج استان كشور فعاليت مي كند، يادآورشد: توليد بيش از 80 درصد نفت خام و 16 درصد گاز كشور، مناطق نفت خيز جنوب را به يكي از شركت هاي مهم توليد نفت در خاورميانه تبديل كرده است. 

صنعت نفت تاثير تحريم ها بر توليد را كاهش داد

مدير امور فني شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: در دوران تحريم، صنعت نفت به گونه اي عمل كرد كه تحريم ها كمترين تاثير را بر توليد نفت داشته باشند. مهندس حميد دريس در همايش «بررسي آثار اقتصادي برجام بر انرژي و سرمايه گذاري در استان خوزستان» با تشريح اقدامات اين شركت در دوران تحريم گفت: اين شركت در زمان تحريم علاوه بر جبران افت طبيعي چاه ها به ميزان 250 تا 350 هزار بشكه در روز، نسبت به ظرفيت سازي توليد نيز اقدام كرده است.وي افزود: با مجموعه ای از فعالیت ها توانستیم در پسا تحریم توليد خود را افزایش داده و در زمان کوتاهی تولید را به زمان قبل باز گردانیم.

مهندس دریس گفت: در اين راستا مجموعه اقدامات در 3 بخش بازگشت يك ميليون بشكه اي به توليد، نگهداري تاسيسات سطح الارضي و جبران افت چاه هاي نفت صورت گرفت.مدير امور فني شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، اقدامات مهندسي بر روي چاه ها و تلمبه هاي درون چاهي و توليد از ميادين خارج از برنامه را از جمله اقدامات صورت گرفته براي افزايش توليد نفت برشمرد.وي تصريح كرد: در زمان تحریم ها طرح هاي بومي سازي و ساخت قطعات مورد نیاز در اين شركت تقويت و تجهیزات و قطعات بسيار مهمي مانند توربين ها ساخته شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار