اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اجتماعی، سدسازی در کشور ترکیه را از مهم ترین عوامل بروز ریزگرد ها در منطقه به خصوص 18 استان ایران بیان کرد.

جلیل مختار شنبه در خصوص معضل ریزگردها گفت:منشاء 90 درصد ریزگردها مربوط به کشور عربستان، عراق و سوریه است که علت افزایش ریزگردها در سوریه و عراق نیز اقدام ترکیه برای ساخت 20 سد اخیر به نام طرح 'گاپ 'است.

وی اظهار داشت:ذخیره هشت برابر آب دجله و فرات در این سدهاست که به طور حتم طی سال های آینده به عنوان یک کشور مهم در فروش و بورس آب در جهان مطرح خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش، کاهش ورود آب به دجله و فرات عراق را عامل ریزگردها به خوزستان خواند و افزود:در الانبار عراق این ریزگردها و گرد و غبار متصاعد شده و پس از مدتی در اهواز و آبادن انتشار می یابد.

مختار با یادآوری لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، افزود:در صورت تصویب این لایحه، تاثیر زیادی در مدیریت ریزگردها خواهد داشت زیرا با تصویب این لایحه، گرد و غبار و ریزگردها به عنوان آلودگی هوا محسوب می شود، در حالی که در گذشته محسوب نمی شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت:گذشته از این، ردیف های اعتباری ویژه در این لایحه در نظر گرفته شده و شرح وظایف به دستگاه هایی مانند وزارت جهادکشاورزی، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ می شود.

وی با بیان اینکه انجام سه اقدام مهم در لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در مقابله با ریزگردها موثر است، تصریح کرد:مالچ پاشی باید در شرح وظایف وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در این لایحه دیده شده و کشت نهال نیز باید در شرح وظایف دستگاه متولی در نظر گرفته شده و اعتبارات لازم به این منظور اختصاص داده شود.

مختار افزود: اقدام سوم بحث مدیریت آب است که در این رابطه وزارت نیرو باید مکلف شود سهم آب کشاورزی استان هایی که با گرد و غبار و ریزگردها درگیر هستند را افزایش دهد، زیرا قطع حقابه تالاب های هورالعظیم و شادگان و همچنین زمین های کشاورزی موجب تشدید ریزگردها در استان خوزستان شده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش تصریح کرد:امیدواریم با تصویب لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و همکاری دستگاه ها، بروز ریزگردها نیز کاهش یابد.

وی افزود:بر اساس مطالعات سازمان محیط زیست کشور،90 درصد از نقاط بروز ریزگردها در استان خوزستان است که علت آن آبگیری نکردن و ندادن حقابه هورالعظیم و تالاب شادگان است. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:در استان خوزستان 40 نقطه به عنوان منشا ریزگردها شناسایی شده که منشا اصلی آن، شمال، غرب و شرق اهواز و جاده ماهشهر به هندیجان می باشد.

وی گفت: در استان خوزستان 330 هزار هکتار زمین منشا ریزگردها است که برای مالچ پاشی و نهال کاری این اراضی نیاز به 30 هزار میلیارد ریال بودجه است و امیدواریم استان هایی که با این پدیده درگیر هستند به کمک استان خوزستان بیایند.

مختار در خصوص منشا ریزگردها در کشورهای همجوار نیز گفت:90 درصد ورود ریزگردها به کشور از سوی عراق، سوریه و عربستان است و دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص این مورد در جوامع بین المللی به تبادل نظر پرداخته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار