اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
روزنامه وقایع اتفاقیه با رسول کوهپایه زاده،وکیل بابک زنجانی مصاحبه ای انجام داده است.

بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

آقاي کوهپايه‌زاده، تا اين لحظه چه مقدار از بدهي بابک زنجاني به شرکت نفت پرداخت شده است؟ 

اصل بدهي آقاي زنجاني، طبق رأي شعبه «15» دادگاه انقلاب، کمتر از دو ميليارد يورو، يعني معادل هشت هزار ميليارد تومان است. از اين هشت هزار ميليارد تومان، بر‌اساس اعلام دادستان، ‌اموال داخلي آقاي زنجاني به شرکت نفت واگذار شد که دو هزار ميليارد تومان از اين بدهي پرداخت شد. 

اموال خارج از کشور زنجاني در چه وضعيتي است؟ همواره اخبار متفاوتي از ميزان دارايي‌های او منتشر مي‌شود و بسياري از آنها مورد تأييد قرار نمي‌گيرد؛ روند پيگيري اين اموال در چه وضعيتي است؟ 

اخيرا آقاي زنجاني دو وکالت رسمي به شرکت نفت دادند؛ يکي درباره اموالشان در ترکيه است، يکي هم در ارتباط با اموالشان در دوبي؛ البته رقم دقيق اين اموال، نيازمند بررسي دقيق‌تری است اما به نظر مي‌آيد اگر اين اقدامات به نتيجه برسد، رقم قابل توجهي را در بر بگيرد. 

اين دارايي‌ها در اين دو کشور به چه صورت است؟ 

در ترکيه، يک خط هواپيمايي معتبر متعلق به آقاي زنجاني است و در دوبي هم از يک شرکت نفتي طلب داريم چون به آنها نفت فروختيم اما بعد از آنکه آقاي زنجاني گرفتار شد، آنها سوءاستفاده کردند و بخشي از مطالبات نفتي آقاي زنجاني را پرداخت نکردند و بعد هم او راهي زندان شد. 

  درحال‌حاضر، امکان پيگيري  اين مطالبات  وجود دارد؟ 

وکالتنامه‌هايي که اخيرا آقاي زنجاني داد، شرکت نفت را قادر مي‌کند که بتواند اقدامات قانوني براي وصول اين مطالبات، فروش اموال و پيگيري موضوع در دادگاه‌هاي آن کشورها را انجام بدهد؛ اين مطالبات هم رقم قابل‌توجهي خواهد شد.

اگر اين پيگيري‌ها به نتيجه برسد، چه ميزان از بدهي شرکت نفت پرداخت خواهد شد؟ 

به نظر مي‌رسد اگر به نتيجه برسد، رقم قابل‌توجهي در حدود همان دو هزار ميليارد تومان خواهد شد. 

بااين‌حال، اگر پيگيري‌هاي ترکيه و دوبي به سرانجام برسد و در نهايت، همان دو هزار ميليارد تومان به دست‌آيد، با احتساب دو هزار ميليارد تومان اموال داخلي، باز هم نيمي از بدهي زنجاني باقي مي‌ماند. 

فعلا همين‌طور است اما او ماه‌هاست در انفرادي به سر مي‌برد و دستش کوتاه است؛ امانتداران زنجاني در خارج از کشور سوءاستفاده مي‌کنند و به اموال او تعرض کردند؛ مثلا در ترکيه، اموالي مورد سوءاستفاده قرار گرفت. همين دو هزار ميليارد تومان از اموال داخلي را هم خود آقاي زنجاني، پيش از رأي قطعي به وزارت نفت وکالت داد و نشان مي‌دهد که او در جهت تخفيف خسارات وارده، تلاش مي‌کند. 

يعني فکر مي‌کنيد اراده‌اي براي پرداخت بدهي وجود دارد؟ 

هيچ‌کس بيشتر از خود بابک زنجاني، دلش نمي‌خواهد که اين پول زودتر بازگردد چون او آدم باهوشي است و مي‌داند که اگر اين پول برگردد، قطعا در سرنوشت قضائي‌اش تأثير مهمي خواهد داشت و من شهادت مي‌دهم کسي که اعتبارات بين‌المللي‌اش به‌هرحال مخدوش شده، ارتباطاتش با دنياي خارج قطع شده، برخي از اموالش مورد سوءاستفاده امانتدارانش قرار گرفته، تا اين لحظه، به‌نظرم واقعا حسن‌نيت داشته و همکاري لازم را انجام داده و اگر تا حالا کل بدهي‌اش پرداخت نشده، دليلي غير ‌از تمايل موکلم دارد؛ اگر يک نفر بخواهد اين پول برگردد، خود بابک زنجاني است. 

درباره ترکيه، شما سال گذشته گفته بودید که قدرت تنجل، شريک بابک زنجاني در ترکيه، دو هزار ميليارد تومان از اموال او را بالا کشيده و از طريق اينترپل، پيگير اين مسئله هستيد، اين مسئله پيگيري شد؟ 

بله، اين مسئله پيگيري شد و دوستان شرکت نفت پيگير اين موضوع بودند، چون آقاي زنجاني به شرکت نفت وکالت داده و اميدواريم ماحصل اين تلاش‌ها بازگشت پول به خزانه دولت باشد. 

يعني آن شکايت به سرانجام رسيده است؟ 

البته زماني مي‌توانيم بگوييم به نتيجه رسيده که پول را در خزانه دولت ببينيم اما به‌عنوان کسي که مطلع هستم و مي‌دانم که آقاي زنجاني، فروردين امسال وکالت لازم را به شرکت نفت داد، اميدوار هستم که اين پول به‌زودي به ايران بر‌گردد. 

با توجه به ارزيابي‌ها، به‌هرحال فقط نيمي‌ از بدهي بابک زنجاني پرداخت مي‌شود، براي باقي‌مانده اين بدهي يعني حدود چهار هزار ميليارد تومان، آيا اساسا بابک زنجاني، اموال ديگري هم دارد که بتواند اين بدهي را پرداخت کند؟ 

سؤال خوبي است؛ ببينيد شرکاي خارجي آقاي زنجاني، رسما به قوه قضائيه نامه نوشتند و اعلام کردند که اگر قرار بازداشت به قرار وثيقه تبديل شود، حاضر هستيم اين وثيقه را توديع کنيم؛ آنها با علم به اينکه وثيقه بيش از هشت هزار ميليارد تومان خواهد بود و در دنياي تجارت، ‌کسي اين رقم را به‌عنوان وثيقه تقبل مي‌کند که يقينا منافع داشته باشد و به اين معني است که حتما آقاي زنجاني در خارج از کشور، پول، ملک، اعتبار و مراوداتي داشته که آنها حاضر هستند اين رقم را متقبل شوند. ما از آنها خواهش کرديم که به ايران بيايند و اين مطلب را در داخل کشور هم به مراجع قضائي، به صورت حضوري منتقل کنند، ‌که اين کار انجام شد. 

آنها به ايران سفر کردند؟ 

بله، به ايران سفر کردند و همين مسئله را به‌صورت حضوري منتقل کردند. با اين حال، من احساس مي‌کنم به‌عنوان کسي که هم برای دفاع از موکل و هم براي استيفاي حقوق بيت‌المال دغدغه دارم، به نظر من، بهترين راه اين است که قانون اجرا شود. بر‌اساس قانون، صراحتا اعلام شده که به هيچ عنوان و تحت هيچ شرايطي، نمي‌توانيم متهمي را که مجازاتش حکم اعدام است، با قرار بازداشت موقت در زندان نگه‌داريم و موظف هستيم قرار را به وثيقه تبديل کنيم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار