شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶
رئیس کمیته صیانت از آب :
اسناد و اطلاعاتی دقیقی داریم که نشان می دهد صدا و سیما دستور دارد هیچگونه خبری از اعتراضات و نیازهای آبی استان چهارمحال و بختیاری را رسانه ای نکند
وزارت نیرو می خواهد 450 هزار نفر را از چهارمحال و بختیاری بیرون کند!


وقتی مدیران ارشد  کشور پروژه های کلان و پرهزینه آبی خود را با مطالعاتی ناقص عملیاتی کنند، این موضوع سبب می شود تا آنها پس از صرف سال ها زمان و میلیاردها تومان هزینه، تازه به خسارت های طرحشان واقف شوند و در حین اجرا دستور توقف بدهند. مثل تصمیم های اخیر وزارت نیرو در توقف پروژه انتقال آب «بن –بروجن» یا «انتقال آب سبزکوه» که پس از میلیاردها هزینه صادر شد؛ تصمیمی که البته با موجی از اعتراضات مردمی و ابهام های کارشناسی رو به رو است.
 
در شب تاسوعای حسینی و در شهرکرد، «حجه السلام و المسلمین امیرقلی جعفری»  که ریاست کمیته صیانت از آب استان چهارمحال و بختیاری را عهده دار است، با طرح موضوعاتی مثل صدا و سیما پخش هرگونه خبر در مورد منابع آب استان چهارمحال و بختیاری را ممنوع کرده است، بخش خبری ۲۰ و ۳۰ از زبان اصفهانی ها اینگونه گزارش می دهد که آب توسط بالاسری ها (چهارمحالی ها) بلعیده می شود و... در سخنرانی خود  و در اعتراض به توقف طرح های انتقال آب «بن_بروجن» و «سبزکوه» نکاتی را خطاب به مردم و مسئولین متذکر شد که تأمل برانگیز هستند.

 «امیرقلی جعفری» در شب تاسوعای حسینی و در یکی از مساجد شهرکرد با طرح موضوع انتقال آب به مردم گفت، مسئولان ارشد وزارت آب با طرح های انتقال اب خود در خارج کردن غیرقانونی منابع آب این استان به سایر استان ها هستند و از سوی دیگر نه تنها همتی برای اتمام پروژه های آبی داخل استانی ندارند، بلکه طرح هایی نظیر «بن_بروجن» و «سبزکوه» که عملیاتی شدن آنها برای تأمین آب بیش از 450 هزار نفر از مردم استان ضروری است را لغو کرده اند.

این روحانی شهرکردی که عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد نیز هست، در سخنرانی خود خطاب به مردم ادامه داد: اسناد و اطلاعاتی دقیقی داریم که نشان می دهد صدا و سیما دستور دارد هیچگونه خبری از اعتراضات و نیازهای آبی استان چهارمحال و بختیاری را رسانه ای نکند و این در حالی است که به صورت پیوسته در بحث آب به نفع مردم سایر استان ها در رسانه ملی خبر تنظیم می شود.

رئیس سابق نهاد رهبری دانشگاه شهرکرد، با اعتراض به دستور توقف طرح های آبی انتقال آب سبزکوه و بن بروجن اضافه کرد: وقتی عملیاتی شدن این طرح ها باعث تأمین منابع آبی 450 هزار نفر از جمعیت استان می شود، معنای لغو آن ها این است که وزارت نیرو می خواهد با این کار به 450 نفر از جمعیت استان بگوید این استان را ترک کنید!

استاد دانشگاه شهرکرد در ادامه با طرح یک مسئله ادامه داد: چگونه است که طرح هایی نظیر بهشت آباد و تونل گلاب که آب استان را به سایر استان ها نظیر یزد و اصفهان می بنرد باید عملیاتی شوند ولی طرح هایی که با هدف تأمین منابع آب داخلی استان اجرا اجرایی شده و سال ها از اجرای آنها می گذرد و شخص رئیس جمهور نیز وعده نهایی شدن آنها را داده است، باید متوقف شوند؟

در رابطه با اقدام اخیر وزارت نیرو در صدور دستور توقف طرح های آبی داخل استان چهارمحال و بختیاری و نیز اظهارات اخیر رئیس کمیته آب این استان نقدهایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود:

نخستین انتقاد به مدیران ارشد منابع آب کشور بر می گردد و آن اینکه چرا آنها در ابتدای تصمیم گیری بر اجرای یک پروژه کلان آبی، همه جوانب اقدام شان را بررسی نمی کنند تا دیگر نیاز به صدور دستور لغو یا اصلاح روند اجرای یک پروژه نباشد؟

البته پاسخ این سئوال مشخص است. مسئولان در زمان انجام بسیاری از تصمیم گیری های خود، اسیر برخی فضاهای احساسی و نیز منافع شخصی_جناحی می شوند و بسیاری از طرح های آبی شان به دلیل نداشتن مطالعات جامع در فرایند اجرا با مشکل رو به رو می شود؛ مشکلاتی که یا نهایتاً مثل دو طرح آبی مذکور به صدور توقف منجر می شود و یا اینکه اگر هم اجرایی شوند خسارت هایشان دیر یا زود دامن جامعه را خواهد گرفت.

در رابطه با طرح های انتقال آب «بن_بروجن» و «سبزکوه» نکته دیگر اینکه چرا مسئولان وزارت نیرو در دولت یازدهم، در ابتدای به دست گرفتن دولت و در حالی که شخص رئیس جمهور در سفر استانی اش وعده تکمیل طرح «بن_بروجن» را داد اکنون و در شرایطی که تنها کمتر از یکسال به پایان دولت زمانی باقی مانده است، تصمیم به توقف کامل پروژه ها گرفته اند؟

سئوال دیگری که از مسئولین وزارت نیرو می توان پرسید این است که آنها در حالی دستور توقف طرح های انتقال آب داخلی استان چهارمحال بختیاری را صادر کرده اند که به صورت همزمان و مشابه طرح های آبی خارج استانی این استان همانند انتقال آب بهشت آباد نیز مشکلات و مخالفت های فراوانی دارند. چرا در رابطه با آن طرح ها تصمیم گیری به گونه دیگری است؟

انتقاد دیگری که در این باره می توان طرح کرد خطاب به روحانی و سخنران شب تاسوعای حسینی در شهرکرد است که با بیاناتی ناقص و احساسی بر خلاف مصالح ملی صحبت هایی را بر زبان آورد که بوی تفرقه انگیزی میان مردم می داد. اگرچه در بساری موارد سخنرانی او صحیح است ولی خالی از اشتباه نیز نبود و نتیجه اینکه بر روی افکار عمومی اثر نامطلوب خواهد داشت.

جدا از اینکه این سخنران بر اساس کدام منطق نتیجه می گیرد، صدور دستور توقف برای دو طرح آبی استان به معنای دستور خروج 450 هزار نفر از این استان است؟ موضوع دیگر اینکه چگونه است که اجرای طرح های آبی اگر با مقصد خارج استان باشد باید دارای پیوست های زیست محیطی و رعایت شرایط 8 گانه بین المللی طرح های انتقال آب باشد ولی طرح های انتقال آب داخل استانی می توانند از این شرایط مستثنی باشند؟

به بیان بهتر روحانی و سخنران شب تاسوعای حسینی در شهرکرد اشاره نکرد که طرح انتقال آب بن_بروجن و سبزکوه فارغ از اینکه استانی باشند یا فراستانی دارای مشکلات اصلی در فرایند اجرا هستند و اجرای آنها خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست مناطقه بالادستی زاینده رود و تالاب چغاخور خواهد زد و از این رو است که وزیر نیرو دستور به توقف اجرای آنها داده است.

در پایان ضمن خاطرنشان کردن این نکته که طرح های آبی چه استانی و چه فراستانی باید در قالب مطالعات منطقی و رعایت شرایط 8 گانه و بین المللی انتقال آب اجرا شوند، ذکر این نکته نیز ضروری است که بر نخبگان سیاسی، مذهبی و دانشگاهی کشور واجب است در اظهاراتشان از طرح هرگونه بیانات احساسی و غیر منطقی بپرهیزند و مصالح ملی و مردمی را در نظر بگیرند.

برچسب ها: رئیس ، کمیته ، صیانت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار