اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
شبکه المیادین در گزارشی به بررسی نقش ایران در نشست لوزان پرداخت.
شبکه المیادین در گزارشی به بررسی نقش ایران در نشست لوزان پرداخت.

المیادین: ایران بار دیگر خود را به عنوان یک بازیگر اساسی در منطقه به ویژه در برابر عربستان نشان داد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه المیادین گزارش داد: ایران برای حضور در نشست لوزان توانست، طرف‌های بین‌المللی را وادار کند تا نقش این کشور را به عنوان یک بازیگر اساسی در منطقه  به رسمیت بشناسند. 

گراسیا بیطار، گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین، درباره نتیجه نشست لوزان درباره سوریه گفت: در شرایطی که به نظر می رسد طبل جنگ جهانی سوم در سوریه به صدا درآمده است، نشست لوزان بدون برنامه ریزی قبلی برگزار شد. به نظر می رسد همه طرف ها یا به عبارت دیگر، دو طرف اصلی و متحدانشان نمی خواهند همه پل ها را پشت سر خود خراب کنند. مسئله قابل توجه افزایش شمار  شرکت کنندگان در نشست لوزان بود که می تواند نشانه جدیت در دستیابی به راه حل باشد. طرف ایرانی مشارکت خود در نشست لوزان را به دعوت از عراق و مصر مشروط کرد و به خواسته خود رسید. 

در ادامه این گزارش آمده است: انگلیس، فرانسه و نیز بعضی گروههای مخالف سوری از دعوت نشدن به نشست لوزان ابراز نارضایتی کردند. به ویژه که گروه کشورهای دوست سوریه قصد دارد نشستی در لندن با حضور جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برگزار کند. شاید اعلام غیرمنتظره برگزاری نشست لوزان باعث شد که هیچ دستور کاری نداشته باشد. گفته شد هر طرف طرح مورد نظر خود را به عنوان راه حل ارائه کرد. مطبوعات ترکیه ای از طرح آنکارا برای ایجاد منطقه امن در سوریه خبر دادند. دولت ترکیه هنوز نتوانسته است موافقت آمریکا یا روسیه را درباره آن به دست آورد. البته آنکارا خارج از چارچوب ائتلاف آمریکا که عربستان، قطر و اردن هم عضو آن هستند، عمل نخواهد کرد. روسیه و ایران هم یک ائتلاف شرکت کننده در نشست لوزان بودند. سومین گروه هم از مصر و عراق تشکیل شده است. اکنون دو احتمال خوشبینانه و بدبینانه درباره حل بحران سوریه مطرح است. هر چند که واشینگتن و مسکو به صورت علنی، سقف انتظارات خود را درباره حل بحران سوریه پایین آورده اند. 

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: ایران بار دیگر توانست خود را به عنوان یک بازیگر اساسی در منطقه به ویژه در برابر عربستان نشان داد و طرف های بین المللی را وادار کند تا نقش آن را به رسمیت بشناسند. روابط ایران و مصر پس از یک دوره طولانی قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، در مسیر عادی سازی قرار گرفته است. عراق هم از خط مشی ایران و روسیه در مسئله سوریه پیروی می کند و درگیر جنگ لفظی با عربستان و ترکیه است. استفان دی میستورا، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه هم پس از آنکه پیشنهاد او روی میز مذاکرات قرار گرفت، در نشست لوزان شرکت کرد. لوزان که شاهد تحقق توافقنامه هسته ای ایران در ماه آوریل سال 2015 بود، ممکن است راه حلی برای بحران سوریه را هم شاهد باشد یا اینکه جنگ در این کشور ابعاد جدیدی به خود بگیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار