اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نه تنها طرف پیروز مهم است بلکه نحوه واکنش طرف بازنده به نتایج احتمالی انتخابات...
با نزدیک شدن به آخرین ساعات باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات حساس هشتم نوامبر 2016 آمریکا، گمانه زنی ها درباره نامزد برنده احتمالی در کنار مطرح شدن اخبار و گزارش هایی درباره احتمال وقوع تقلب هایی سازمان یافته و یا غیر سازمان یافته به نفع نامزدی خاص و دخالت برخی نهادهای امنیتی آمریکا در فرایند انتخابات این کشور، بسیار حاشیه ساز شده است.

به بیان دیگر با وجودی که یک سوی توجه ها گمانه زنی درباره نامزد پیروز انتخابات است، اما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نه تنها طرف پیروز مهم است بلکه نحوه واکنش طرف بازنده به نتایج احتمالی انتخابات از اهمیت همسنگ و یا شاید بیشتر برخوردار شده است.

سوال اساسی که این روزها با نزدیک شدن بی سابقه آرای دو نامزد اصلی انتخابات به یکدیگر مطرح شده است این است که : در فردای اعلام نتایج انتخابات و در صورتی که فاصله آرای دو رقیب انتخاباتی بسیار اندک باشد آیا نامزد شکست خورده نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت؟ و آیا با توجه به قطبی شدن این دوره از انتخابات، طرفداران نامزد شکست خورده به نتایج آرا تمکین خواهند کرد؟

دادن پاسخ قطعی به این سوال کمی سخت است ، در حالی که حتی  شواهد و قرائنی وجود دارد که نشان می دهد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، پرحرف و حدیث و احتمالا با ناآرامی هایی همراه خواهد بود.

آرای دو نامزد اصلی انتخابات یک هفته مانده به روز رای گیری بسیار به هم نزدیک شده است و در برخی ایالت ها فاصله دو نامزد به "مویی" بند شده است: بر اساس گزارش روز شنبه روزنامه واشنگتن پست در ایالت نوادا آرای دو نامزد اصلی روی عدد "44 درصد" برابر شده است، در ایالت مهم فلوریدا کلینتون تنها با " یک درصد شکننده" از رقیب خود پیش است و با نتیجه 47 درصد به 46 بر ترامپ برتری دارد، در ایالت جورجیا ترامپ 47 به 45 درصد از هیلاری کلینتون پیش است او همچنین در ایالت آیوا با برتری 46 به 41 و در یوتا نیز با برتری 35 به 28 پیش است و این در حالی است که بر اساس نظر سنجی ها " ایوان مک مالین " مامور سابق سازمان سیا و نامزد مستقل انتخاباتی در این دوره از انتخابات در ایالت یوتا آرای بالایی به دست آورده است.


نقشه وضعیت آرای دو کمپین اصلی رقیب به تفکیک 50 ایالت

انتخابات آمریکا و مشکل پذیرش شکست!

همه شواهد و قرائن نشان می دهد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این دوره به احتمال زیاد بسیار نزدیک خواهد بود.

مطرح شدن شائبه احتمال تقلب در انتخابات از سوی ترامپ، افشاگری های ویکی لیکس از پشت پرده تلاش ها در درون حزب دموکرات برای سازمان دهی نتایج و از میدان به در کردن رقیب اصلی خانم کلینتون از رقابت های درون حزبی – برنی سندرز- در کنار پیش بینی ناپذیری دونالد ترامپ و شخصیت جنجالی او  همه و همه نشانه هایی هستند که برخی ناظران با توجه به آنها پیش بینی می کنند که این دوره از انتخابات آمریکا به سادگی ختم به خبر نخواهد شد و ممکن است حوادث و حواشی زیادی به همرا داشته باشد که محتمل ترین آن اعتراضات و ناآرامی های متعاقب اعلام نتایج انتخابات است.  

ناآرامی ها و اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا البته بی سابقه نخواهد بود. هنوز ماجرای اختلاف دو کمپین رقیب در انتخابات نوامبر 2000 از یادها نرفته است ؛ جایی که تنها اختلاف چند صد رای دو نامزد رقیب (جورج بوش پسر و ال گور) در ایالت فلوریدا نتیجه نامزد برنده را تعیین کرد اما همین عامل سبب شد تا یک ماه پس از برگزاری انتخابات نتیجه قطعی انتخابات اعلام نشود، حزب دموکرات خواستار بازشماری آرای ایالت فلوریدا بود . در آن دوره فرماندار ایالت فلوریدا برادر یکی از دو نامزد اصلی انتخابات (جب بوش برادر جورج بوش ) بود و حزب دموکرات شائبه احتمال دستکاری آرا به نفع نامزد پیروز اعلام شده را مطرح کرده بود اما در نهایت با اعلام رای دیوان عالی آمریکا مبنی بر عدم ضرورت بازشماری آرای ایالت فلوریدا، نتیجه به نفع جورج بوش پسر باقی ماند و ال گور دموکرات نتوانست رکورد 150 ساله شدن عدم پیروزی حزب دموکرات در سه دوره متوالی انتخابات ریاست جمهوری را بشکند.

این رکورد همچنان دست نیافتنی مانده است و در یک قرن و نیم گذشته هیچ سه دوره ای پشت سر هم نامزدهای مورد حمایت حزب دموکرات به کاخ سفید راه نیافته اند و حالا در صورت راه یابی هیلاری کلینتون به کاخ سفید این رکورد خواهد شکست و در کنار شکستن رکورد نخستین زن رییس جمهور در آمریکابرای نخستین بار در 150 سال گذشته برای سه دوره متوالی کاخ سفید در اختیار حزب دموکرات خواهد بود.

با این حال در هیچ دوره ای از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این حد مسایل پرحاشیه بر روند انتخابات سایه گستر نشده بود و دو نامزد رقیب این چنین به روی هم چنگ نینداخته بودند. دونالد ترامپ در واپسین روزهای باقی مانده به روز انتخابات رشد آرای خوبی داشته و فاصله خود با کلینتون را به حداقل رسانده است و از سوی دیگر قطبی شدن  فضای انتخاباتی در آمریکا زمینه را برای عدم پذیرش نتایج از سوی نامزد شکست خورده فراهم کرده است.

دونالد ترامپ در جریان مناظره های انتخاباتی خود از پاسخ دادن صریح به سوالی در این باره طفره رفت و گفت درباره پذیرفتن شکست در انتخابات ریاست جمهوری،با توجه به روند آن در روز رای گیری و پس از آن تصمیم خواهد گرفت. او تا کنون به صراحت تعهد نداده که نتایج انتخابات را در صورت شکست خواهد پذیرفت و برعکس حتی بارها بی اعتمادی خود را به سازوکارهای انتخاباتی در آمریکا اعلام کرده و نسبت به احتمال تقلب سازمان یافته به نفع نامزد رقیب و متنفذش هشدار داده است.

انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا  می تواند آبستن حوادثی باشد که پیشتر در هیچ دوره ای از انتخابات این کشور سابقه نداشته است؛ همان طور که بسیاری از اتفاقات این دوره از انتخابات آمریکا کم سابقه و بی سابقه بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار