اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
آمادگی اصلاح‌طلبان برای مقابله با سناریوهای احتمالی / شاید یک نفر در کنار روحانی معرفی کنیم
بیشتر اصلاح‌طلبان نظرشان این است که کسانی در کنار روحانی باشند که حداقل در مناظره‌ها با او همراهی کنند..
 اصلاح‌طلبان حالا می‌خواهند خود را برای سناریوی دیگری آماده کنند. آنها انتخابات هفتم اسفند را تجربه کرده‌اند و بیم آن دارند که کاندیدای‌شان در انتخابات۹۶ که حسن روحانی است رد صلاحیت شود. آنها ردصلاحیت‌های هفتم اسفند را با سازوکار مسنجمی با موفقیت پشت سر گذاشتند و توانستند از گزینه‌های تازه به میدان آمده استفاده کنند، همین گرینه‌ها به مجلس راه پیدا کردند و بخشی از آنها توانستند در عالم رسانه و سیاست خود را مطرح کنند. سخنگوی شورای نگهبان درباره گمانه‌زنی‌هایی که درباره ردصلاحیت روحانی می‌شود، گفته این سخنان مواضع شورا نیست و شورا در زمان خود به بررسی صلاحیت‌ها خواهد پرداخت. اما به هرحال سیاست چندان هم قابل پیش‌بینی نیست و شاید بهترین اقدام آن باشد که اصلاح‌طلبان حتی ردصلاحیت روحانی را هم به عنوان یکی از اتفاقات محتمل در نظر بگیرند. علی صوفی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از کاندیدایی سخن می‌گوید که می‌تواند در انتخابات نقش موثر ایفا کند.

قحط‌الرجال در جریان اصول‌گرا

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پیش‌بینی اقدامات اصول‌گرایان در انتخابات ۹۶ می‌گوید: اصول‌گرایان در وهله اول تا امروز یک رقیب جدی برای روحانی در انتخابات نتوانسته‌اند دست و پا کنند و افرادی که قابل طرح باشند و مورد اقبال مردم قرار بگیرند و بتوانند در مقابل روحانی یا یک کاندیدای دیگر اصلاح‌طلب مقاومت کنند و آرای مردم را جذب کنند در اردوگاه اصول‌گرایان پیدا نمی‌شود و تا الان هم نتوانسته‌اند پیدا کنند.

علی صوفی با بیان اینکه کاندیداهای بالقوه آنها در دوره‌های قبل امتحانشان را پس داده‌اند، به انتخاب گفت: قالیباف و جلیلی به هر حال قبلا در انتخابات شرکت کرده و شکست خورده‌اند و تجربه‌شان را پس داده‌اند. این در حالی است که در زمان حضور این افراد در انتخابات تمام کاندیداهای جدی اصلاح‌طلب را زده بودند و فضا برایشان باز بود، با این حال شکست خوردند. در نتیجه خیلی بعید است که بتوانند در این دوره کار ویژه‌ای بکنند. البته در انتخابات شوراها قطعا رقابت خواهند کرد. 

او افزود: در وهله دوم، اصول‌گرایان تا الان به وحدت نرسیده‌اند و همچنان تفرقه در اردوگاه‌شان هست. در مقابل اصلاح‌طلبان با سازوکار شورای عالی سیاست‌گذاری به وحدت رسیده‌اند. این نقطه ضعف دوم آنهاست که اجازه نمی‌دهد آنها در صحنه رقابت عرض‌اندام کنند. اینها دست به تخریب خواهند زد و امیدوارند با این کار میدان برای‌شان خالی‌خالی شود. شاید به این امیدوار باشند، ولی در یک رقابت سالم کاملا بازنده‌اند. 

اصول‌گرایان معتدل از روحانی حمایت می‌کنند

صوفی در خصوص اختلاف نظرها در اردوگاه اصول‌گرایی پیرامون روحانی و اینکه او یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز و یکی از کاندیداهای احتمالی آنهاست، نیز خاطرنشان کرد: روحانی مواضعی در طول این چهار سال داشته که از نظر اصول‌گرایان این مواضع قابل قبول نیست. این یک مانع بزرگ بر سر راه حمایت اصول‌گرایان از آقای روحانی است و به عقیده من به صورت رسمی جامعه روحانیت مبارز نمی‌تواند از روحانی حمایت کند.عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات با بیان این که ممکن است به صورت پراکنده اصول‌گرایان معتدل از روحانی حمایت کنند، تاکید کرد: این تشکل به صورت متشکل نمی‌تواند حول روحانی به وحدت برسد.

رفتار سیاسی جریان لاریجانی و مصباح

صوفی در خصوص حمایت‌های طیف میانه‌رو اصول‌گرایی به رهبری لاریجانی در این انتخابات نیز گفت: جریانی که در مقابل لاریجانی قرار گرفته عموما رادیکال است. به همین دلیل به طیف لاریجانی میانه‌رو گفته می‌شود. اساسا آنها به اجماع نمی‌رسند، فرق نمی‌کند با لاریجانی باشد یا هر کس دیگر. اما طیف لاریجانی فقط به عنوان بخشی از اصول‌گرایان گرایش خود را به آقای روحانی نشان می‌دهند. اما اینکه آنها به وحدت برسند با توجه به شواهد امکان‌پذیر نیست مخصوصا حول محور روحانی.

وزیر دولت اصلاحات در خصوص برنامه تشکل آیت‌الله مصباح در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: مصباح همچنان در موضع خود ثابت است و جبهه پایداری کاندیدای خود را معرفی می‌کند تا حرفه‌ایش را بزند، ولی اصول‌گرایان به هیچ وجه با پایداری به نتیجه نمی‌رسند. 

نگرانی اصلاح‌طلبان، وسوسه رد صلاحیت روحانی

صوفی در ادامه در خصوص اظهارات اخیر حداد عادل در خصوص مهم بودن انتخابات 96 برای اصول‌گرایان و اینکه اصلاح‌طلبان اصرار دارند بگویند روحانی بی‌رقیب است، گفت: اینکه اصلاح‌طلبان تبلیغ می‌کنند که روحانی بی رقیب است به دلیل تحلیل‌های واقع بینانه آنها از اوضاع است. 

این عضو شورای عالی سیاست گذاری با بیان اینکه رقابت درون گروهی در جبهه اصلاحات منتفی است، تاکید کرد: یعنی هیچ یک از اصلاح‌طلبان کاندیدای جدی‌ای را در مقابل روحانی قرار نمی‌دهند. این یک اصل برای اصلاح‌طلبان است که به هیچ وجه اجازه تکثر کاندیدا نمی‌دهند. بنابراین اصلاح‌طلبان فقط یک نگرانی دارند و آن این است که نکند روحانی را اگر به عنوان تنها کاندیدای اصلاحات ببینند وسوسه شوند که رد صلاحیت کنند.

او ادامه داد: نگرانی‌ای که از محافل اصلاح‌طلبی شنیده می‌شود مربوط به احتمال رد صلاحیت روحانی است و اینکه آیا کسی روحانی را همراهی کند یا او تنها وارد گود شود؟

شاید یک نفر در کنار روحانی معرفی کنیم 

صوفی خاطرنشان کرد: بیشتر اصلاح‌طلبان نظرشان این است که کسانی در کنار روحانی باشند که حداقل در مناظره‌ها با او همراهی کنند تا ایشان در این محافل تنها نباشد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: تحلیل ما این است که روحانی اولا کاندیدای بی‌رقیبی در داخل اصلاحات است و در ثانی ایشان در دور دوم ریاست جمهوری رئیس جمهور خواهد شد. بنابراین اگر روحانی در سال 92 با اما و اگر آمد، الان به عنوان کاندیدای مسلم و قطعی خواهد بود. اینجا قضیه رقابت منتفی است. ما در جناح رقیب کسی را نمی‌بینیم. این‌ها تا الآن هیچ کاندیدای واحدی نداشته‌اند، اگر هم داشته باشند کاندیدای متعدد خواهد بود که منتهی به همان نتیجه سال 92 را خواهند شد. 

منبع ورود احمدی‌نژاد، پایان تب و تاب اصول‌گرایان

وزیر دولت اصلاحات در خصوص علت سکوت تشکل‌های اصول‌گرایی در مورد برنامه‌های‌شان در انتخابات پیش‌رو نیز گفت: اینها حرفی برای گفتن ندارند و طرحی برای مطرح کردن ندارند. اینها کاملا منفعلند و مهم‌ترین سلاح‌شان تخریب روحانی بود که امروز تا حدی فروکش کرده است. با کنار رفتن احمدی‌نژاد و منع از ورود او به انتخابات، جنب و جوش اولیه‌ای که اصول‌گرایان داشتند، هم از تب و تاب افتاده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار