وزير نفت گفت: نهضت داخلي‌سازي تجهيزات و قطعات در صنعت نفت آغاز شده است و بايد از آن حمايت كرد. "> لزوم حمايت و تقويت صنعت داخلي در بخش نفت
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸

وزير نفت گفت: نهضت داخلي‌سازي تجهيزات و قطعات در صنعت نفت آغاز شده است و بايد از آن حمايت كرد.

به گزارش شوشان به نقل از ایسنا، رستم قاسمي در مراسم افتتاحيه چهارمين نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي كه در محل شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب برگزار شد، اظهاركرد: بايد صنعت داخلي در بخش نفت تقويت شوند تا بتوانيم در زمان كوتاهي به صادركننده تجهيزات تبديل شويم.

وي افزود: در شرايط تحريم اقدامات خوبي در صنعت نفت انجام شده است كه از جمله آن‌ها مي‌توان به توسعه گازرساني به مناطق كشور، توسعه پتروشيمي، توسعه مناطق غرب كارون، توسعه پالايشگاه‌ها و ميادين، كالاهاي صنايع بالادستي و درون چاهي اشاره كرد.

قاسمي تصريح‌كرد: بايد باور كنيم كه چيزي از ديگر كشورها كم نداريم و مي‌توانيم جزؤ كشورهاي صادركننده خدمات مهندسي و تجهيزات باشيم. بايد با شتاب بيشتر و با توجه به حمايت از ساخت داخل و به‌ويژه سازندگان استان بتوانيم به اهداف مورد نظر در برنامه پنجم برسيم. قرار است تا پايان برنامه پنجم به 5 ميليون و 500 هزار شبكه نفت يك ميليارد و 400 ميليون مترمكعب گاز دست پيدا كنيم.

وزير نفت اظهاركرد: ايجاد مشكل در روند توليد فرآورده‌هاي نفتي، همواره يكي از اهداف دشمن بوده است تا بتواند با فروش ميعانات گازي و صادرات مازوت جلوگيري كند كه ما خوشبختانه به راحتي و با اطمينان، با احداث و توسعه پالايشگاه‌ها اين مسير را پشت سر گذاشتيم.

وي با بيان اين‌كه توسعه صنعت نفت موضوع مهمي است، عنوان‌كرد: با وجود تحريم‌ها، توسعه صنعت نفت نسبت به سال‌هاي گذشته در اوج خود قرار دارد و پروژه‌هاي زيادي در ميادين نفتي در زمينه توسعه آغاز شده است.

قاسمي ادامه‌داد: در حال حاضر در ميدان پارس جنوبي كه مهمترين ميدان مشترك است، در 19 فاز، 100 هزار نفر مشغول فعاليت هستند، اين در حالي است كه تحريم‌ در صنعت نفت ادامه دارد.

وي افزود: براي توسعه صنعت نفت، راهي جز اتكا به صنعت داخل وجود ندارد. در سال‌هاي پيش بخش عمده‌اي از نيازمندي‌هاي صنعت از خارج وارد مي‌شد. بايد در روزي وابستگي نفت به خارج قطع مي‌شود كه اين اتفاق با تحريم‌ها آغاز شد.

وزير نفت اظهاركرد: صنعت نفت امروز در شرايط بسيار ويژه‌اي به سر مي‌برد حتي در زمان جنگ نيز چنين شرايطي بر نفت حاكم نبود هاست در حال حاضر دشمنان اهدافي را دنبال مي‌كنند كه از جمله آنها مي‌توان به ايجاد وقفه در صادرات نفت وع دم حضور ايران در بازارهاي جهاني، ايجاد مشكل در توسعه و فروش نفت اشاره كرد اما ما همه سختي‌ها را پشت سر گذاشتيم و جلوگيري از صادرات نفت كه اصلي‌ترين خواسته دشمن بوده هم اكنون به ياس تبديل شده است.

قاسمي خاطرنشان‌كرد: در گذشته بيش از 80 درصد محصولات مورد استفاده صنعت نفت از خارج وارد مي‌شد اما هم‌اكنون بخش قابل توجهي از كالاها را در كشور مي‌سازيم. اين اراده در صنعت نفت هست و بايد سازندگان و صنعت داخلي تقويت شوند.

وي افزود: بايد فرض كنيم همه راه‌ها بسته شده است. قطعا ما مي‌توانيم تجهيزات مورد نياز خود را بسازيم و با توجه به متخصصان و زيرساخت‌ها چيزي از كشورهاي كره، چين و ژاپن كم نداريم.

در حاشيه اين مراسم با حضور وزير نفت و مديرعامل شركت مناطق نفت‌خيز جنوب، پروژه نمك‌زدايي رگ‌سفيد گچساران به صورت ويدئو كنفرانس افتتاح شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار