شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان خواستار شد:
رئیس هیأت‌مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلات فرهنگیان بازنشسته در تبعیض و اختلاف زیاد حقوقی میان بازنشستگان قبل و پس از سال 90، افزایش 10 درصد حقوق، بیمه‌ و ناهماهنگی میان اضافه‌حقوق و تورم خلاصه می‌شود، با اشاره به پیشنهاد ترمیم این ناهماهنگی طی پنج سال در لایحه بودجه سال 96، خواستار نگاه ویژه مجمع نمایندگان استان به این مطالبات و دفاع فعالانه از حقوق بازنشستگان به‌خصوص آموزش و پرورش شد.
 
حبیب‌اله کردونی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان اینکه هفته گذشته در همایش سراسری بازنشستگان آموزش و پرورش در تهران‌ عمده مطالبات فرهنگیان بازنشسته مطرح و رایزنی‌های بسیاری با مسئولان انجام شد، اظهار کرد: عمده مشکلات فرهنگیان در چند مورد خلاصه می‌شود که اولین مورد تبعیض در اختلاف حقوقی بین بازنشسته امروز و قبل از سال 90 است که این اختلاف بسیار زیاد و ناراحت‌کننده است.
 
وی دومین مشکل را مسأله افزایش 10 درصد حقوق به‌طور برابر دانست و گفت: بر اساس این قانون، فردی که یک میلیون دریافتی دارد‌ 100 هزار تومان اضافه حقوق به او تعلق می‌گیرد اما این رقم برای کسی که دریافتی او هفت میلیون تومان است، 700 هزار تومان می‌شود و فاصله میان آن‌ها هیچ‌گاه جمع نمی‌شود ‌بلکه زیادتر خواهد شد. به همین دلیل درخواست ما این است که اضافه حقوق ثابت شود که حداقل این اختلاف ثابت بماند.
 
رئیس هیأت‌مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه میانگین حقوق 70 تا 80 درصد فرهنگیان به‌خصوص بازنشستگان آموزش و پرورش بین 1.5 تا 2 میلیون تومان است، گفت: شاید تنها 2 تا سه درصد از فرهنگیان بازنشسته حقوق بیش از 2 میلیون تومان دریافت کنند‌ که آن هم افرادی هستند که در دانشگاه تربیت معلم‌‌ یا مراکز دیگر مشغول به کار بوده‌اند.
 
کردونی مسأله دیگر را مشکل بیمه بازنشستگان عنوان کرد و افزود: بیمه کارمندان صندوق بازنشستگی باید بر سه پایه دولت، صندوق بازنشستگی و سهم بازنشسته استوار باشد‌. در حال حاضر مشکل این است که دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند؛ یک سال این سهم پرداخت شد که "بیمه طلایی" نام گرفت و فرهنگیان بسیار از آن رضایت داشتند، اما اکنون اگر هزینه‌های درمان برای فرد 40 میلیون تومان شود سقف پرداختی بیمه حداکثر 16 میلیون تومان است. فرد بازنشسته این اختلاف را چگونه باید جبران کند؟
 
وی با بیان اینکه بیمه تکمیلی باید اصلاح شود، گفت: در هر حال دولت می‌تواند مبلغی را به‌عنوان سهم خود پرداخت کرده و یا تجمیع انجام دهد و بیمه خاصی را برای افراد شاغل و بازنشسته در نظر بگیرد که هر چند سهم بازنشسته بیشتر شود، اما حداقل خدمات درستی به آن‌ها ارائه شود.
 
رئیس هیأت‌مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان مسائل رفاهی را از دیگر مشکلات بازنشستگان عنوان کرد و افزود: همه این موارد باری بر دوش بازنشستگان شده است که حقوق آن‌ها جوابگوی نیازها و مخارج‌شان نمی‌شود. اکنون بحث ما با دولت و نظام این است که باید کاری برای آن‌ها انجام دهیم. البته اکنون هم نظام، دولت و همه بخش‌ها متوجه این مشکل شده‌اند.
 
کردونی با اشاره به تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری، خاطرنشان کرد: از زمان تصویب این قانون قرار بود که اضافه حقوق هر سال با نسبت تورم محاسبه و تعیین شود اما این کار محقق نشد و در نتیجه آن اکنون بازنشستگان، 67 درصد از هماهنگی بین دریافتی و نرخ تورم عقب افتاده‌اند و آن را طلب دارند‌ که نظام و دولت نیز این مسأله را پذیرفته‌اند، اما گفته‌اند که طی پنج سال می‌توانیم آن را ترمیم کنیم.
 
وی با بیان اینکه این موضوع در لایحه بودجه سال 96 گنجانده شده و در صورت تصویب، سال آینده اجرایی می‌شود، گفت: البته زمان پنج سال هم معقول نیست‌ و خواسته ما این بود که حداقل در سه نوبت ترمیم شود؛ زیرا بازنشسته‌ای که اکنون به آن نیاز دارد، پنج سال دیگر به چه دردش می‌خورد؟ اکنون در حال رایزنی با نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های مجلس هستیم که از این مطالبات حمایت کنند.
 
رئیس هیأت‌مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به ترمیم دریافتی بخشی از بازنشستگان در سال گذشته، افزود: در مجلس قبلی، دریافتی حدود 30 تا 40 درصد از فرهنگیان بازنشسته حدود 700 هزار تومان بود که با رایزنی‌های رؤسای کانون بازنشستگان آموزش و پرورش با نایب‌رئیس مجلس و 20 تن از نمایندگان خارج از درصد افزایش حقوق، 250 هزار تومان به دریافتی این افراد اضافه شد و در سال گذشته پایه حقوق به 900 تا یک میلیون تومان افزایش یافت، اما آن 10 درصد خیلی تفاوت حقوقی ایجاد کرده است.
 
کردونی تصریح کرد: تاکنون با بسیاری از نماینده‌ها در خصوص شرایط فرهنگیان بازنشسته صحبت کرده و آن‌ها را آگاه کردیم. اکنون که لایحه در دست مجلس است، از مجمع نمایندگان استان انتظار داریم نگاهی به این درخواست‌ها داشته باشند‌ و در فصل قانون‌گذاری فعالانه در دفاع از حقوق بازنشستگان به‌خصوص فرهنگیان بازنشسته شرکت کنند.
 
وی همچنین با اشاره به افزایش مبلغ وام صندوق بازنشستگی از 2 به سه میلیون تومان در سال جاری، تصریح کرد: حدود 450 هزار نفر برای دریافت این وام ثبت‌نام کرده‌اند و فردا نیز قرعه‌کشی، برای تعیین تناوب پرداخت و ظرفیت انجام می‌شود. پرداخت این وام هر دو ماه یک‌بار از اول دی‌ماه با نرخ بهره چهار درصد آغاز خواهد شد.
 
رئیس هیأت‌مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش در اهواز حدود 9 هزار نفر است، گفت: از این تعداد نزدیک به هفت هزار نفر عضو کانون بازنشستگان هستند و در استان نیز تعداد اعضای کانون به 28 تا 30 هزار نفر می‌رسد، اما تعداد کل بازنشستگان آموزش و پرورش استان که از صندوق بازنشستگی حقوق دریافت می‌کنند، نزدیک به 56 هزار نفر است.
 
کردونی در خصوص خدمات کانون به بازنشستگان آموزش و پرورش، تصریح کرد: خدمات کانون به‌جز صندوق وام بازنشستگان که مختص اعضا است، به همه بازنشستگان تعلق می‌گیرد. تسهیلات این صندوق تا سقف 6 میلیون تومان به افرادی که حق عضویت وام را پرداخت می‌کنند، ماهانه با رقمی حدود 300 میلیون تومان به 70 تا 80 متقاضی اعطا می‌شود، اما سایر خدمات کانون برای همه بازنشستگان قابل ارائه است.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار