شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان، حمید سیلاوی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اعلام کرد با توجه به اشتیاق اتباع خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران و اتباع خارجی مسلمان در سایر کشورها و اعلام آمادگی آنها جهت شرکت در مراسم عظیم اربعین حسینی (ع) بیش از 190 هزار نفر از 93 کشور در مراسم اربعین حسینی (ع) سال 1395 شرکت کردند.

سیلاوی افزود: با توجه به تصمیم ستاد اربعین کشور و استان خوزستان و احتمال مشارکت خیل عظیمی از اتباع خارجی در مراسم بزرگ اربعین حسینی (ع)، کمیته اتباع خارجی اربعین تشکیل شد. در همین راستا علیرغم فرصت کم تشکیل کمیته هماهنگ کننده، در اسرع وقت زیرساخت ها و امکانات لازم خدمات رسانی برای زوار اتباع خارجی در محدوده یادمان شهداء شلمچه احداث و مکان و گذر مجزا مناسب برای اتباع خارجی در مرز شلمچه ایجاد گردید. از جمله خدمات ارائه شده در محل گذر زوار اتباع خارجی می توان به جانمائی استقرار مواکب، امکانات رفاهی، سرویس های بهداشتی، استقرار اتوبوس های بین شهری و اتوبوس های خدمات رسان، استقرار آتش نشانی، آمبولانس، اکیپ پزشکی، تعمیرات و خدمات برق و آب و سایر خدمات لازم اشاره نمود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان اعلام کرد : به همین منظور 8 موکب در مرز شلمچه ویژه اتباع خارجی احداث گردید که عبارتند از 2 موکب اتباع عراقی مقیم خوزستان، یک موکب کانون صنفی دفاتر کفالت و اشتغال اتباع خارجی، یک موکب استان کهگیلویه و بویر احمد، 4 موکب اتباع افغانستان مقیم استان های تهران، خراسان رضوی، یزد و اصفهان. این مواکب طی این مدت اقدام به پخت و توزیع 125 هزار پرس غذا، 20 هزار قوطی کنسرو، 70 هزار بطری آب معدنی، 30 هزار کیک و آبمیوه، نصب 25 تخته چادر گروهی، تأمین 3200 تخته پتو و توزیع چائی، خرما و میوه نموده اند.

حمید سیلاوی اظهار داشت: هماهنگی لازم به جهت خدمات رسانی و جذب کمک ها و انجام امور زوار به عهده این اداره کل قرار گرفت و ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری های سراسر کشور با همکاری مجدانه خود در جهت هدایت زوار و تامین مایحتاج اقدامات مؤثری را به عمل آوردند.

وی با بیان این مطلب که اتباع خارجی شرکت کننده در مراسم اربعین دو گروه بودند، اعلام داشت: گروه اول اتباع خارجی کسانی بودند که جمهوری اسلامی ایران را بعنوان ترانزیت و گذر انتخاب کرده و پس از ورود از مرزهای رسمی میرجاوه - الغدیر سیستان و بلوچستان، تایباد – دوغارون خراسان رضوی، بازرگان آذربایجان غربی و آستارا استان گیلان به سمت خوزستان حرکت و در مرز شلمچه مورد استقبال قرار گرفتند. گروه دوم اتباع خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران می باشند که بیش از 77 هزار نفر از آنان از جمله اتباع افغانستان و عراق در این مراسم شرکت نمودند.

سیلاوی گفت: زوار اتباع خارجی ترانزیتی از 93  کشور بودند که بیشترین تعداد آنان از کشورهای افغانستان، پاکستان، آذربایجان، هندوستان، ترکیه، گرجستان، روسیه، لبنان، سوریه، عربستان، تاجیکستان، اندونزی و بحرین بودند. بیشترین تعداد زوار اتباع خارجی از قاره  آسیا با 167075 نفر و سایر قاره ها نیز 9926 نفر اروپا، 364 نفر آفریقا، 52 نفر اقیانوسیه و 29 نفر از قاره آمریکا در این مراسم شرکت نمودند.

وی افزود: 4/92 درصد زوار اتباع خارجی از مرز شلمچه، 2/5 درصد از مرز مهران، 1/2  درصد  از مرز چزابه در ایام اربعین حسینی یعنی از 11/7/95 لغایت 2/9/95 به سمت عراق به قصد شرکت در مراسم عظیم اربعین گذر کردند.

وی با بیان آمار تفکیکی اتباع خارجی حاضر در مراسم اربعین حسینی اعلام داشت: بیش از 75 هزار نفر از اتباع افغانستان و بیش از 2500 اتباع عراقی مقیم جمهوری اسلامی ایران و بیش از 114 هزار نفر نیز به صورت ترانزیت از 93 کشور پس از گذر از مسیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم عظیم اربعین در کربلای معلی شرکت نموده اند.

حمید سیلاوی افزود: در سال 93 حدود 23 هزار نفر، در سال 94 بیش از 53 هزار نفر و در سال 95 بیش از 177 هزار نفر از اتباع خارجی از مرزهای شلمچه و چزابه جهت شرکت در مراسم اربعین حسینی (ع) شرکت کردند که نشان از افزایش چشم گیر مشتاقان اباعبدالله الحسین (ع) می باشد. یقیناً با توجه به روند به افزایش حضور زوار اتباع خارجی ،در سال 1396 احتمال حضور بیش از 350 هزار نفر در این مراسم پیش بینی شده است که لازم است از هم اکنون در جهت استقبال و خدمات رسانی مناسب برنامه ریزی نمائیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار