شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
 مصطفی محمدی ده چشمه
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز

قعطی آب ، برق، تلفن ، تعطیلی دیرهنگام ادارات و سازمان ها، مدارس و دانشگاه ها، کوچه های فاضلاب گرفته و خیابان های شلوغ و ماشین های گل گرفته ! همه و همه نتیجه 1 ساعت خاک بارانی بود که روز جمعه در اهواز رخ داد.

کمی دور از ذهن و ترسناک می شود اگر میزان بیشتری از لطف خداوندی را طلب کنیم! به راستی اگر آن خاک باران بیش از این ادامه می یافت،  چه اتفاقی می افتاد؟ اهواز برای چه مدت تعطیل میشد؟ چه بر سر شریان های حیاتی شهر اهواز می آمد؟

به طور طبیعی شهر در برابر حوادث و مخاطرات فرا رو از خود واکنش نشان می دهد، اما اینکه چه مقیاسی از حوادث و مخاطرات شهر را به واکنش وا دارد، مهم است و اینکه واکنش شهر به مخاطرات چیست و چگونه ظاهر می شود، بسیار مهم تر جلوه می کند.

در کل چگونگی واکنش شهر در برابر بحران ها را میزان مقاومت شهر و به عبارتی میزان تاب آوری شهری مشخص می کند. در حقیقت میزان تخریب، خسارت و یا اختلالی را که یک سیستم شهری می تواند تحمل نماید، بدون اینکه از حالت تعادل خارج شود را تاب آوری شهری می گویند. یعنی نوعی سازگاری در شرایط بحران. یک شهر تاب اور حداقل اختلال سیستمی را در حین و پس از مخاطرات تجربه می کند. از مهم ترین پیامد های تاب آوری، استمرار فعالیت ها و یا عملکردهای حیاتی و حساس شهر حین و پس از مخاطرات و حوادث است.

از دیدگاه پدافند غیرعامل استمرار عملکردها حین بحران شامل اقداماتی است که طی آن سازمان ها و بخش های مختلف شهر بتوانند خدمات ضروری خود را بدون وقفه ارائه دهند. این اصل استمرار فعالیت ها به ویژه در حوزه عملکردهای حیاتی و حساس شهر شامل زیر ساخت های آب، برق، گاز و تلفن اجتناب ناپذیر است.  حال به شهر اهواز برگردیم و داستان خاک- باران آن.

با لحاظ خاک بارانی که در اهواز اتفاق افتاد و  پیامدهای گسترده آن  به نتایج تلخ اما واقعی می رسیم:

1- اهواز، ششمین کلانشهر بزرگ و یکی از شهرها با موقعیت راهبردی در کشور در مواجهه با مخاطرات و حوادث هرچند کوچک مقیاس،  فاقد مقاومت و اصطلاحا غیر تاب اور است.

2- واکنش شهر در مواجهه با مخاطرات احتمالی (حتی کوچک مقیاس) انفعالی و مدیریت نشده می باشد.

  نکته مهم اینکه تجربه اثبات کرده است که برنامه ریزی پیشگیرانه و آینده نگاری بحران ها و مخاطرات مهم ترین ابزار تاب اور نمودن شهرهاست.

به امید شهری ایمن، پاک و شاد!

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار