اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۸۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
با حضور رضا کیانی و امیر حاتمیان مدرس ادبیات نمایشی صورت گرفت
نشست نقد چهار اثر جشنواره فیلم فجر یکشنبه در سینما ساحل اهواز با حضور رضا کیانی و امیر حاتمیان...



شوشان: همزمان با برگزاری پنجمین جشنواره فیلم فجر در استان خوزستان ، نشست های نقد و بررسی آثار سینمایی با حضور کارشناسان ، منتقدان سینمایی و علاقمندان هنر سینما  در سینماهای مختلف اهواز برگزار می شود. 

به گزارش شوشان ، نشست نقد چهار اثر جشنواره فیلم فجر  یکشنبه در سینما ساحل اهواز با حضور رضا کیانی و امیر حاتمیان مدرس و کارشناس ادبیات نمایشی به بررسی چهار اثر سینمایی " به کارگر ساده نیازمندیم "، "سد معبر " ، "ایتالیا ایتالیا "و "شماره هفده سهیلا "  اختصاص یافت .

عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران درباره نگاه اجتماعی فیلم "به کارگر ساده نیازمندیم " اظهار کرد : موضوع این فیلم سینمایی اجتماعی است و رویکرد اجتماعی در آثار ارایه شده مشهود است. هنگامی که در یک کار اجتماعی نگاه واقع گرایانه ارایه شود آنگاه وارد فضای تلخ می شویم. تراژدی همیشه در خانواده شاهان اتفاق افتاده است ولی پس از تحولات تاریخی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی با یک ژانر مواجه هستیم با عنوان تراژدی مدرن که در واقع نمی توان در مورد آن تعریف روشنی ارایه کرد. حال این تراژدی مدرن در میان اقشار جامعه وجود دارد و در فیلم مرگ دستفروش مشاهده میکنیم که مسایل لایه های عمیق جامه نمود داده میشود.

رضا کیانی افزود : موجی در سینمای ما با روی آوردن به سینمای رئالیستی یا به عبارتی آپارتمانی ایجاد شد و کمی که جلوتر می رویم به سینمای جنوب شهری می رسیم که لایه های محروم را به تصویر می کشد. هنگامی که سخن از سینمای جنوب شهری است با مولفه های فقر ، شکاف طبقاتی و آرمان ها و آرزو ها روبرو می شویم و همه این مولفه های فوق در فیلم "من کارگر ساده نیازمندیم" دیده می شود.

کیانی ادامه داد: در این اثر شاهد بازی روان بازیگران از جمله بهرام افشاری و آتیلا پسیانی هستیم. البته این کار سینمایی ایرادهایی نیز دارد که پس از اکران عمومی می توان بیشتر آن را رمزگشایی کرد و به نظر می رسد با توجه به فضای فیلم این اثر از فروش خوبی برخوردار شود . 

وی در ادامه با بررسی کار سینمایی " سد معبر"  رویکرد اجتماعی  و بازی روان بازیگران نقش ها را از نکات این اثر برشمرد و یادآور شد: فیلم سد معبر می توانست بهتر تدوین شود و پایان بندی خوب داشته باشد. فیلمنامه دارای یک جهش است و در کنش واکنش ها عنصر پیش برنده درام تقویت می شود . برای شناخت تیپ سازی اثر زیر شخصیت ها بحث گسترده ای می طلبد.

کیانی ادامه داد : نکته ای که در فیلم سد معبر می توان به آن اشاره داشت شخصیت مامور شهرداری می باشد که او دارای اشکال است و جسارت فیلم در نگاه واقع گرایانه به پاردوکس های شخصیتی است و در بخش هایی  از فیلم گاهی آن روی سکه شخصیت ها قابل تآمل است. 

وی همچنین در بررسی و نقد فیلم سینمایی "ایتالیا ایتالیا" توضیح داد: این کار می توانست یک فیلم سینمایی فانتزی و کمدی جذاب و جوان بهتری باشد و می توانست دنیای بهتری را پیش روی مخاطب ایجاد کند. 

این کارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به محتوای فیلم سینمایی "رگ خواب " عنوان کرد: کلیت کار جالب بود به این خاطر که ما را از یک سری کلیشه ها دور می کند. این فیلم طرحی از یک زندگی است . بحث توقعات و مطالبات  یک زن نسبت به مرد زندگی اش آرام آرام پیش می رود و گاهی برای مخاطب پرسش ایجاد می شود که گویی با انسان تازه مواجه است. شخصیت داستان از شعار فاصله گرفت و رفتارها جنبه عقلانیت  داشت.

 در ادامه ، نشست نقد و بررسی فیلم های سینمایی جشنواره پنجم فیلم فجر  امیر حاتمیان در بررسی فیلم " ایتالیا ایتالیا " اظهار کرد : در بیست دقیقه اول با  فیلمی متفاوت از سایر فیلم ها مواجه می شویم. فضای سایر فیلم های جشنواره در ژانر درام است ولی فیلم "ایتالیا ایتالیا " در فضای فانتزی اتفاق می افتد  ود ر تصویرسازی با یک وودی آلن ایرانی روبرو می شویم. در واقع شما بعنوان یک مخاطبی که از ابتدا با فیلم  همراه هستید  در وسط فیلم از فضای فانتزی خارج می شوید .

وی افزود : این کار ساختار  منسجم یک فیلم ثابت را ندارد و وارد یک فضای ملودرام که با دنیای اول فیلم بیگانه است می شود. نکته خوب ایده و موضوع قطع برق خانه است که باعث می شود زوجی تصمیم بگیرند در فاصله قطع برق رویدادهای ناگفته زندگی خودشان را بیان کنند و آخرین راز مگوی زوجین که جدایی است اتفاق می افتد .

حاتمیان گفت: در جمع بندی پایانی فیلم در افکت صوتی متوجه نشدم این کار به دنبال بیان  چه مفهومی  بود؟! این اثر به لحاظ رنگ و صحنه پردازی جزو فیلم های دوست داشتنی است.

حاتمیان همچنین درباره فیلم سینمایی "شماره هفده سهیلا " گفت : این فیلم جزو کارهای خوب است که توصیه می کنم فیلم را ببینید. در فضای متفاوت فرم مستند گونه داستان روایت می شود . موضوع فیلم تابوشکنی نسبت به طرح مسایل جامعه است. سکانس ها و پلان ها طولانی است و کارگردان تلاش می کند فضای واقعی را ارایه دهد مخاطب با فضای کلی ارتباط برقرار می کند.














comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
امیر حاتمیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
comment
0
0
comment با سلام، ممنون از نشر خبر این نشست، لطفا عکسهای بی کیفیتی که در لحظه پلک زدن بنده ثبت شده و همان عکسها مستقیما مورد استفاده قرار گرفته رو حذف کنید ، سپاس
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار