شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
محمدسعید بهوندی 

شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان خوزستان، عصر روز جمعه ی گذشته ۹۵/۱۱/۱۵ با برگزاری انتخابات، اعضای خویش را برای مدت دو سال فعالیت دیگر، طبق اساسنامه ی خود شناخت و از فعالیت های اعضای شورای مرکزی گذشته نیز تقدیر بعمل آورده است. نه قصد آن دارم تا در مورد کارنامه ی شورای قدیم داوری نمایم و نه در پی آنم که برای شورای جدید خط و ربطی ترسیم کنم. لابد تعدادی از معلمان خوزستانی که علاقه مند به رصد نمودن فعالیت های این انجمن و شورای آن هستند، به هر تعداد که باشند، بی شک خود در خصوص عملکرد آن قضاوت خواهند نمود.

اساسی ترین مسئله ای که در نگاه اول به ذهن «من معلم» خطور می کند، این است که چه تعداد از معلمان استان ما نسبت به اهداف و کارکردهای این انجمن از خود کنش و واکنش مناسب و بموقع نشان داده و می دهند؟ و همچنین این انجمن صنفی و فرهنگی، تاکنون چقدر تلاش نموده تا اینکه ذهن و ضمیر و همچنین توانمندی های همکاران فرهنگی را برای رسیدن به اهداف و آرمانهایش با خود همراه سازد؟ این دو سوال کلیدی، هم باید از طرف همه ی معلمان خوزستانی مورد توجه و مداقه قرار گیرد و برای آن پاسخ و بهانه ای قابل قبول داشته باشند و هم باید از جانب «شورای مرکزی» مورد کنکاش و بررسی و پیگیری واقع گردد.

بعد از این مقدمه ی نسبتا مطول، علاقه مند هستم تا بعنوان کسیکه ۳۲ سال جوانی و شادابی خود را در این دستگاه عظیم و حیاتی سپری نموده و هم اکنون همچون دیگر عزیزان بازنشسته زیر سایه ی بی مهری «کابوس بازنشستگی» قرار گرفته و عملا دستش«کوتاه از نخیل صاحبان حکم و دستور» است، آنچه را به دانش و تجربه دریافته ام؛ پیرامون آنچه باید در این «انجمن» مورد توجه جدی قرار گیرد را در دوازده بند به اختصار، به محضر باشرف همکارانم برسانم :

۱_  آسیب شناسی پیرامون هر آنچه عالما و عامدا و یا از سر بی توجهی و ندانم کاری، برنامه ها، مأموریت ها و کارکردهای آموزش و پرورش را با وقفه ، نقصان و احیانا شکست مواجه ساخته و رسیدن به اهداف را غیر ممکن می سازد.

۲_ توجه، کنش و واکنش مناسب و مطلوب پیرامون همه ی آنچه بعنوان دغدغه های فرهنگیان در حوزه آموزش و پرورش در سراسر کشور و خصوصا استان مطرح بوده و باعث جلوگیری از خدمت مطلوب و حداکثری می گردد.‌

۳_ آسیب شناسی پیرامون آندسته از برنامه ها، مأموریت ها و دستورالعمل های که فاقد همه جانبه نگری بوده و یا به دلیل شتاب غیر منطقی و یا تحت تأثیر فضاهای التهابی، اهداف اساسی آموزش و پرورش را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده و می دهد.

۴_ جلوگیری از در افتادن دانایی ها و توانایی های نیروهای شاغل در آموزش و پرورش و از دست رفتن فرصتها در گرداب خطرناک تصفیه حسابهای جناحی و گروهی و آندسته از سهم خواهی هایی که عملا منجر به ضربه خوردن شایستگی ها و شایسته سالاری می شود.

۵_ همکاری با مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان عالی آموزش و پرورش در جهت شناخت توانمندی ها و ارائه ی راهکارهای واقع بینانه و قابل حصول، برای حرکت مطلوب و متوازن مرتبط با توسعه ی کشور.

۶_ همراهی و همگامی با خواست عمومی مردم، نسبت به هر آنچه که دغدغه ی اکثریت ملت است و کمک در ایجاد فضای همدلی و آرامش برای بهره بردن از حداکثر توان موجود بالاخص سرمایه های انسانی‌.

۷_ کمک به مدیران استانی و حضور در مجامع مختلف و نشستهای علمی آموزشی مرتبط با حوزه ی آموزش و پرورش و همچنین برگزاری همایش ها جهت بررسی مشکلات و موانع، در جهت رسیدن به شاخص های پیش بینی شده در برنامه ها.

۸_ فعال بودن در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه، بعنوان عاملی پیشرو، آگاهی دهنده و هدایت کننده، خصوصا در ایام انتخابات و مواردی از این قبیل.

۹_ کمک به تمام مجموعه هایی که تحت عنوان تشکل های مردمی در نظر دارند؛ تا با فعالیت  مستمر، عالمانه و صادقانه ی خود همدلی و همگرایی اقوام را قوام بخشیده و زمینه های دلسوزی، حمیت و انگیزه ی همه را به جهت خدمت خالصانه در استان فراهم آورند.

۱۰_ توجه لازم و کافی به ایجاد آموزش و پرورشی که محصول نهایی فرایند و کارکردهای آن افرادی تحصیلکرده، ماهر، مؤمن و دارای آمادگی های مطلوب جهت انجام مسئولیت های فردی و اجتماعی خویش باشند.

۱۱_ شناسایی فرهنگیانی که پتانسیل و توانمندی بالایی را برای همکاری در برنامه ها و فعالیت های مرتبت با «انجمن» ‌داشته، ولی بنا به دلایلی نتوانسته اند تاکنون خود را نشان دهند.

۱۲_ در پایان ؛ توجه ویژه به وضعیت بازنشستگان فرهنگی که بعنوان آینه ی تمام نمای آینده ی شغلی شاغلان بوده و از آن مهمتر سرمایه هایی که هنوز قادرند، مشاورانی دلسوز، امین و صاحب تجربه، حداقل بعنوان اتاق فکر در همه ی لایه های آموزش و پرورش ارائه ی خدمت نموده تا از فرسودگی  و احساس ناخوشایند ازکار افتادگی تا سالهای زیادی پس از بازنشستگی رهایی یابند.

من این حروف نوشتم چنانکه غیر ندانست
تو هم  روی کرامت چنان بخوان که تو دانی



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار