اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
نگاهی به آلبوم نیمدری اثر شیروان بختیار
اثری هنرمندانه از شیروان بختیار به زودی وارد عرصه موسیقی فولکلوریک ایران خواهد شد.
 


شوشان/ پدرام طاهری 

اثری هنرمندانه از شیروان بختیار به زودی وارد عرصه موسیقی فولکلوریک ایران خواهد شد. 

این آلبوم موسیقی در فرایند ضبط، تدوین و میکس، ترانه های آن با حضور استادان موسیقی و تنی چند از هنرمندان بختیاری در استودیوی آوای آبی به صورت خصوصی شنیده شده است. 

روند خلق آلبوم(نیمدری) با همکاری پیشکسوت سرشناس موسیقی بختیاری استاد علی حافظی بیرگانی  صورت یافته است و به لحاظ ویژگی هایی که در محتوای اثر شنیده می شود به نظر  می رسد در رنگ، جنس و نوع هنری که ارایه شده، استقلال خود را حفظ کرده است و مخاطب با شنیدن ترانه ها و ملودی ها شکل و قالب تازه ای از موسیقی بختیاری را گوش می سپارد، در واقع نوع دیگری از ظرفیت ها و تنوع ریتم ها و تصنیف های قوم بختیاری ارایه شده است. 

روایت عاشقانه های سرزمین بختیاری، بیان درست و خوانش پر قدرت و تسلط حنجره بر پیچ و خم لحن های ترانه ها با صدای گرم و مخملی شیروان، احساسات شنونده را تا  عمق خویشتن خویش همراه می برد و ذهن  مخاطب را به جهتی سوق می دهد که این پرسش را به صراحت مطرح می کند، آیا یک پدیده جدید در موسیقی و در نگاه کلی تر یک کارکتر خوب از هنر بختیاری در راه است؟

شیروان را به واسطه دو تک ترانه که در دهه هشتاد خوانده بود و از سیمای شبکه استانی پخش شده بود می شناسم و همین دو ترانه کافی بود تا در این سال های فعالیت رسانه ای در حوزه مردم شناسی با کنجکاوی های روزنامه نگاری فعالیت های هنری او را  رصد کنم  برایم قدری عجیب و جالب بود! هنرمندی کم کار و فاقد آلبوم، اما پرطرفدار! و در این سالهای فعالیت رسانه ای در محافل فرهنگی و هنری بختیاری مشاهده می کردم هوادارانش با حسرت و کنجکاوی بی صبرانه منتظر انتشار آلبوم این هنرمند بودند و عجیب¬تر، موانع، گنبسدها و  چالش هایی که بر مسیر و روند خلق آلبوم نیمدری ایجاد شده بود. 

درباره شخصیت اجتماعی و هنری شیروان  معتقد هستم نوع  چهره و انگاره های رفتاری، پیشینه خانوادگی این هنرمند و از همه  مهمتر داشتن مولفه ها و طی کردن پروسه هنری و فرهنگی در گرایش های تئاتر، نمایشنامه نویسی، داستان نویسی، شعر و ترانه سرایی، روزنامه نگاری و تحصیلات آکادمیک در رشته مدیریت فرهنگی مولفه هایی است که باعث شده او مفاهیم هنر و  فرهنگ و لایه های عمیق و جامعه پیرامونش را خوب  بشناسد.

خیلی پیچیده اش نمی کنم و در تعریفی ساده درباره این هنرمند بر این باور هستم، صدای او متفاوت است، شیوه خوانش او متفاوت است، گویی رموز اصوات مترنم بختیاری را رمز گشایی نموده و خوب می شناسد و مصداق آن توانمندی شیروان در ساخت لحن ها و خوانش های متنوع از آواها و ملودی ها بختیاری است  که این ویژگی در خوانش های ملودی های آلبوم نیمدری پرواضح است.

و اما آلبوم نیمدری را می توان دریچه ای تازه و نگاهی نو به موسیقی بختیاری دانست. از عاشقانه ها می گوید، اتمسفری از عشق، همان حلقه مفقوده ی این روزهای مجازی، براستی آیا مفهومی بالاتر از عشق در این دنیای پر هیاهو و روان های خسته وجود دارد؟

نیمدری  همانگونه که از نام آن مشخص است یک حس نوستالژیکی از یک مقطع تاریخ معاصر سرزمین بختیاری است  میراث معماری نفت ، تحولات صنعتی در یکی از پرجمعیت ترین شهرهای بختیاری نشین و  نلفیق دروازه مدرنیزم مسجدسلیمان  با فرهنگ و سنت ها و بافت اجتماعی شهروندان بختیاری است ، آلبوم هنری نیمدری می تواند نمونه و نسخه هنری دلخواه برای گذر از  زیست و فولکلور عشایری و روستایی و تعریفی از موسیقی  فولکلور شهری باشد ،   نیمدری دریچه ای رو به افق های نوین هنری و پردازش نو از موسیقی کلاسیک بختیاری در ترکیب با هنر پست مدرنیزم می تواند  باشد کما اینکه در دوره معاصر جریان سازی فرهنگی قوم بختیاری در هنر موسیقی اتفاق افتاده است .

تنوع در ریتم و ملودی در این اثر هوشمندانه به خوبی رعایت شده است و هر ترانه ای حال وهوای تازه ای در اتمسفر خود دارد. می توان گفت زیباترین ریتم های اصیل بختیاری با الهام پذیری از مقام های شاد بختیاری زیر حنجره توانمند خواننده مانور می دهد. تنظیم کننده توانمند و نوازندگان زبردست که به زیبایی ریتم ها را خلق کرده اند.

بهار 96 جان تازه ای به  گل های سرخ و بابونه و سبزه زاران بختیاری می دمد. صدای مخملی شیروان که گویی از گلبانگ های تاریخ و آسمان فیروزه ای ایل برخواسته.

آیا یک پدیده ی جدید در موسیقی بختیاری ظهور کرده است؟


برچسب ها: موسیقی بختیاری
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار