اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کسانی که بخواهند شخصیت امام(ره) را به صورت تک بعدی دنبال کنند می توانند به تالیفات ایشان مراجعه نمایند و آثار فقهی، فلسفی و کلامی ایشان را ببینند اما اگر کسی بخواهد بعد جامعیت امام(ره) و شخصیت منظومه ای ایشان را دنبال کند باید مجموعه صحیفه امام خمینی(ره) را مطالعه کند

به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، نشست هم اندیشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی حجت الاسلام شفیعی: راه و طریق امام خمینی(ره) مبتنی بر اسلام و نسخه ای استاندارد برای زندگی میباشدجندی شاپور اهواز با حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ های خوزستان با موضوع "صحیفه امام خمینی(ره) راهی برای فردا" سه شنبه 26 بهمن ماه 95 ساعت ١٠ در محل تالار اجتماعات امام رضا(ع) جنب نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی اهواز با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، جمعی از اعضاء هیئت رئیسه و همچنین حضور پرشور اعضاء هیئت علمی دانشگاه برگزار شد.


حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی در این نشست ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: بدون تردید انقلاب اسلامی به نام حضرت امام خمینی(ره) گره خورده و اساسا" انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه و خط دهی امام شکل گرفته است.

وی ادامه داد: مقدمات این انقلاب قطعا" ریشه دار و حاصل تجربه تاریخی ملت ایران است، تجربیاتی از قبیل مشروطه و ملی شدن نفت که هر کدام چه در فراز و چه در فرود و بر اساس تجربه ها و هزینه هایی که شده در یک مقطع زمانی درس هایی را برای ملت ایران داشتند که همه اینها در تجربیات، دسته بندی شده و در انقلاب اسلامی به کار آمدند.

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی افزود: موضوع غیرقابل تردید این است که امام بزرگوار این انقلاب را جهت داد و مردم را با دیدگاه های خود آشنا کرد، نسخه خود را به مردم عرضه داشت و در یک دوره تقریبا 15 ساله، این ارتباط به ثمر نشست تا در 22 بهمن 57 به مرحله اولیه پیروزی انقلاب اسلامی نائل شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ های خوزستان بیان داشت: حقیقت مطلب این است که شخصیت امام(ره) به طور مستقل موضوع قابل مطالعه و شگفت انگیزی است که این را نه از باب تعصب نسبت به امام خمینی (ره) که از دید بازخوانی شخصیت حضرت امام(ره) و آشنایی با افکار و اندیشه های ایشان حتی فارغ از مسئله انقلاب اسلامی و به عنوان یک شخصیت اندیشمند و تحسین برانگیز قابل مطالعه، بررسی، تحقیق و پژوهش باید در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با شخصیت امام(ره) باید با رویکردی صحبت کنیم که حتی کسانی که در پیش فرض با ما یکسان و همراه نیستند نیز حرف ما را پذیرفته و آن را شنیدنی و قابل ارزیابی بدانند.

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی در ادامه اظهار کرد: در حوزه ها و دانشگاه ها، اندیشمندان و اساتید زیادی وجود دارند که هر کدام در جهتی صاحب نام، نام آوازه و صاحب تخصص هستند؛ مثلا در نظام حوزه، فقها، اصولیون، فلاسفه، حکما و کلامیون هستند که مثلا فلان شخصیت حوزه ای در فقاهت نامدار می باشد اما امکان دارد در شمار اصولیون نامدار نباشد و یا مثلا در حوزه فلسفه امکان دارد که یک فیلسوف که در فلسفه صاحب نظر است در حوزه فقاهت خیلی پیشرو نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: گاهی ورود و پیشروی در یکی از حوزه ها، باعث بازدارندگی در حوزه دیگر می شود، مثلا عرفا یعنی کسانی که در عرصه عرفان و سیر و سلوک ورود کرده و به مراتبی می رسند، گاهی وقت ها در حوزه علوم اجتماعی و شناخت عمیق از جامعه و نسخه نویسی برای مسائل اجتماعی توانمند نیستند؛ به عبارتی گفته می شود که عرفان، نوعا" به آن سبکی که خوانده، دیده و شنیده می شود یک حالت انزوا و کناره گیری از متن جامعه را پیش می آورد، به شکلی که حتی گاهی در فرهنگ عمومی هم آدمی که کاری با سیاه و سفید نداشته باشد، آدم خیلی خوبی دانسته می شود و در تعریفش گفته می شود که اینقدر آدم خوبی است که کاری با هیچ چیز ندارد که این نشانه سلوک و سیر و عرفان شناخته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی افزود: در دانشگاه نیز عده ای جزو گروه بالینی و گروهی جزو علوم پایه به شمار می روند و در حوزه های دیگر نیز گروهی جزو علوم انسانی و عده ای جزو علوم تجربی هستند که این موضوع ها، نوعا" و طبیعتا" آدم را در آن جهت شکل می دهند.

وی گفت: امام خمینی (ره) علاوه بر کارآمدی و سرآمدی در حوزه های مختلف، یک جامعیتی در شخصیت خود داشت، یعنی مثلا فقه، اصول، کلام و فلسفه امام(ره)، همگی در کنار هم یک منظومه ای از امام به نمایش گذاشته اند که این خود مستقلا" یک امتیاز است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ های خوزستان بیان داشت: امام(ره) به عنوان یک عارف به تمام معنا با التزامات اکید به مسائل اخلاقی و سیر و سلوکی دیده می شود و در عین حال یک آدم حاضر در صحنه اجتماعی، کاملا به روز و آشنا به مسائل گوناگون است، تا جایی که خود می گوید "من پاپ نیستم که بنشینم در واتیکان و کاری به مسائل نداشته باشم، من هر جایی برای اسلام احساس خطر کنم، در آنجا ورود خواهم کرد".

وی در ادامه تصریح کرد: طلبه ها در مباحث امام(ره) می گویند که ایشان فقیهی است که در حوزه فقاهت، فقهش بر اصولش و اصولش بر فقهش تاثیر نمی گذارد، یعنی هر دو این ها را با هم می بیند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ های خوزستان بیان داشت: امام یک فیلسوف به تمام معنا است اما با این حال، زبان و ادبیاتش در ارتباط با عامه مردم، زبان قابل فهم و درک است، به همین خاطر جامعیت شخصیت امام(ره) بسیار ارزشمند به حساب می آید.

حجت الاسلام و المسلمین شفیعی گفت: در طول این سال ها حدود 52 اثر از امام خمینی(ره) به چاپ رسیده که در عرصه های مختلف فقه، اصول، فلسفه و حتی دیوان شعر می باشند.

وی در بخشی از صحبت های خود با اشاره به حرف هایی از دکتر داوری اردکانی گفت: دکتر داوری اردکانی نقل می کرد که من یک وقتی یک غزلی گفته بودم که آن را به مرحوم علامه طباطبایی نشان دادم و پرسیدم که چطور است؟ علامه آن را خواند و گفت که خوب است، اما آقای داوری اگر می خواهی در فلسفه کار کنی باید این حوزه را کنار بگذاری، چرا که شعر با تخیلات و تصورات در ارتباط است در حالی که فلسفه با این مسائل کاری ندارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ های خوزستان بیان داشت: در شخصیت امام(ره) مجموعه اشعاری دیده می شود که اوایل بعد از رحلت ایشان که منتشر شدند شاید بعضی ها باور نمی کردند که "من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم" از گفته های امام(ره) است؛ امامی که موضعش در مسائل سیاسی و نگاهش نسبت به نظام سلطه قاطع بود اما در مقابل روح لطیف و شاعرانه ای نیز داشت.

وی ادامه داد: کسانی که بخواهند شخصیت امام(ره) را به صورت تک بعدی دنبال کنند می توانند به تالیفات ایشان مراجعه نمایند و آثار فقهی، فلسفی و کلامی ایشان را ببینند اما اگر کسی بخواهد بعد جامعیت امام(ره) و شخصیت منظومه ای ایشان را دنبال کند باید مجموعه صحیفه امام خمینی(ره) را مطالعه کند.

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی افزود: اولین بار حدود 2 تا 3 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این فکر افتادند که بهتر است با وجود حجم زیاد مطالب، سخنرانی ها و نامه های گوناگون از امام خمینی (ره)، آنها را جمع آوری کنند و به همین منظور در بهمن ماه سال 61 به مناسبت چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی کتابی تحت عنوان صحیفه نور به چاپ رسید.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان نمود: دو مجموعه صحیفه نور و صحیفه امام خمینی (ره) به عنوان راه، طریق و مسیری برای آشنایی نسل امروز و نسل های بعدی با افکار و مبانی فکری امام بزرگوار می باشند، چرا که زندگی و راه و طریق امام خمینی (ره) مبتنی بر اسلام است و یک نسخه استاندارد و قابل اعتماد می باشد که از آن طریق می توان راه درست زندگی را پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی در پایان گفت: امیدواریم هر کس از مراجع و مقامات مسئول بتواند در حوزه کاری خود راهی را پیدا کند تا مردم را با زلال معارف امام خمینی (ره) بیشتر آشنا نماید.









نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار