اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
کشاورزان هندیجان در سلسله نشست‌های بررسی وضعیت اسفناک رودخانه زهره با حضور برخی مسئولان ابراز داشته‌اند که در ضعف عملکرد سازمان جهاد کشاورزی خوزستان مافیای سازمان آب و برق علیه رودخانه زهره هندیجان شکل‌گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شوشان از بندر هندیجان، در جلسه مجمع کشاورزان هندیجان با حضور امام‌جمعه، رئیس اداره جهاد کشاورزی، رئیس شورای روستای کره پا، خبرنگار شوشان، رئیس بانک کشاورزی، رئیس نظام صنفی کشاورزی، برخی از شیوخ و روسای طوایف، جمعی از کشاورزان، برخی دهیاران و اعضای شوراهای روستایی در روستای چم کنار برگزار، مشکلات و خشکی رودخانه زهره هندیجان موردبررسی قرار گرفت.

در این نشست کشاورزان هندیجان با ابراز ناراحتی و نگرانی شدید از مشکلات اخیر که از سوی بالادست بخصوص امیدیه علیه رودخانه زهره شکل‌گرفته بود بشدت شکایت و اعتراض کرده و از وجود مشکلات در سازمان آب و برق خوزستان و ضعف عملکرد جهاد کشاورزی استان نکات مهمی بیان کردند.

ابراهیم خلیلی مقدم یکی از کشاورزان هندیجانی اظهار داشت: درگذشته ما هیچ‌گونه مشکلی نداشتیم اما با احداث سد کانال شهید رجایی در امیدیه و خود کانال شهید رجایی که بیش از 20 کیلومتر در شوره‌زارهای امیدیه و بین جاده هندیجان به ماهشهر احداث کرده‌اند کشاورزی هندیجان بیش از 90 درصد نابودشده است.

وی افزود: سد آسک در هندیجان اوضاع کشاورزی را بدتر کرده ،هرگونه سدسازی بروی رودخانه‌های خوزستان نه‌تنها کمکی نکرده بلکه باعث نابودی خوزستان و شهرهای آن شده است. در حال حاضر مسئولان آب و برق خوزستان در حال ساخت سد چم شیر هستند که برای مردم جز بدبختی و ایجاد ریز گردها چیز دیگری ندارد.

رئیس شورای روستای کره پا بیان کرد: اگر مسئولان به فکر خوزستان هستند باید سدهای ساخته‌شده در این استان بخصوص بروی رودخانه زهره تخریب کنند. بیش از 4 سد بروی رودخانه زهره هندیجان احداث کرده‌اند و می‌خواهند آب این رودخانه را به دشت‌های لم‌یزرع لیر اوی بوشهر ببرند.

فرهاد قنواتی یکی دیگر از کشاورزان هندیجانی اظهار داشت: متأسفانه به سبب ضعف در جهاد کشاورزی خوزستان و یک حرکت در سازمان آب و برق خوزستان علیه رودخانه زهره هندیجان تشکیل‌شده و آب شرب و آب کشاورزی ما را به یغما برده و در کانال‌های غیره قانونی رهاسازی کرده‌اند.

وی افزود: درگذشته به سبب اعتماد مردم به مسئولان متوجه اقدامات پشت پرده نمی شدند اما متأسفانه متولیان از اعتماد و بی‌اطلاعی مردم بهره برده سدهای عریض و طویل بروی رودخانه احداث کرده‌اند.

این کشاورز هندیجانی بیان کرد: ای‌کاش مسئولان وقتی به عمق فاجعه احداث کانال‌های شهید رجایی در امیدیه اطلاع داشتند به مردم اعلام می‌کردند.

وی گفت: از مسئولان فعلی هندیجان خواهشمندیم اگر احساس خطر کرده و بدانند که مسائل پشت پرده‌ای وجود دارد به مردم و کشاورزان اعلام کنند که اگر نمی‌شود با نیروی اداری و نامه‌نگاری کاری انجام داد باقدرت مردم که بسیاری از قدرت‌های قبلی را سرنگون کردند این بار هم افراد بی‌کفایت را بیرون کنند.

قنواتی عنوان کرد: مسئولان شرعاً وظیفه‌دارند مردم را نسبت به مسائل پشت پرده آگاه کنند همانند حضرت آیت‌الله حیدری نماینده مردم خوزستان که در تریبون نماز جمعه نقشه‌های شوم را برملا کرد.

وی خطاب به مسئولان افزود: ای مسئولان دیگر نامه‌نگاری و کاغذ ردوبدل کردن برای ما سودی ندارد. مشکلات مردم هندیجان از حد مرز گذشته مردم بسیار عصبانی و ناراحت هستند و امیدی از این بازی‌های اداری ندارند. ما آب رودخانه زهره را می‌خواهیم که همانند سابق در جریان باشد.

این کشاورز هندیجانی بیان کرد: جلسات زیادی در خصوص مشکلات رودخانه زهره هندیجان گرفته‌شده اما هیچ‌کدام به‌اندازه یک لیتر آب فایده‌ای نداشته است. مسئولان سازمان آب و برق خوزستان مافیای آب هستند و صورت‌جلسات قدرتی ندارند که از این مافیا حق آبِ ما را بگیرند.

حسن ممویی یکی دیگر از کشاورزان هندیجانی اظهار داشت: اگر از اکنون فکری به حال رودخانه زهره هندیجان نشود در سال زراعی آینده دیگر هیچ‌گونه کشاورزی در هندیجان نخواهیم داشت و قشر زیادی از مردم بیکار و از منطقه مهاجرت خواهند کرد.

وی افزود: در سال‌های قبل در منطقه هندیجان ریز گرد و گردوغبار نبود اما اکنون با مشکلاتی که مسئولان برای رودخانه درست کرده‌اند و به‌طورکلی خشک‌شده این ریز گردها در منطقه به وجود آمده و بر سر مردم خوزستان فرود می‌آید.

این کشاورز هندیجانی بیان کرد: احداث سدهای چم شیر، آسک، کانال شهید رجایی، سد کانال شهید رجایی امیدیه، انهار زیدون بهبهان، سد کوثر باعث بدبختی و خشک‌سالی اخیر رودخانه زهره هندیجان شده است و این‌همه ریز گردوغبار ناشی از خشکی رودخانه است.

جمشید اسلامیان رئیس جهاد کشاورزی هندیجان در این مجمع اظهار داشت: از همه رسانه‌ها بخصوص خبرنگار خبرگزاری شوشان در شهرستان هندیجان که الحق و الانصاف پوشش گسترده رسانه‌ای از مشکلات مردم داشته تشکر و قدردانی می‌کنم و از ایشان خواستارم که در این خصوص همیار ما باشد.

وی افزود: در خصوص مشکلات آب‌وخاک و خواسته‌های به‌حق کشاورزان هندیجان اهمیتی داده نشده ما هم در اندک زمانی که بنده به ریاست جهاد کشاورزی هندیجان منصوب‌شده‌ام تمام اقدامات را انجام داده اما نتیجه مطلوبی تاکنون حاصل نشده است.

رئیس جهاد کشاورزی هندیجان بیان کرد: در ارتباطاتی که در بالادست صورت دادیم دنبال توزیع عادلانه و مدیریت منابع آب رودخانه زهره هندیجان هستیم متأسفانه ما قدرتی در بالادست نداریم.

وی گفت: متأسفانه شهرستان هندیجان آخر خط رودخانه است و بالادست آن براثر اقدامات انجام‌شده از قبیل سدسازی و توسعه‌های شبکه آبیاری، حق آبِ کشاورزانی که سالیان متمادی کشت کرده را نادیده گرفته‌اند.

اسلامیان عنوان کرد: اقداماتی که در بالادست رودخانه زهره هندیجان صورت گرفته بی‌عدالتی نسبت به مردم هندیجان است و خشکی رودخانه سبب وارد آمدن خسارات زیادی به کشاورزان این منطقه شده است.

وی افزود: مسئولان در مدیریت توزیع آب مؤثرتر و نتیجه دارتر عمل کنند تا مردم هندیجان هم از نعمت آب شرب و کشاورزی سالم بهره ببرند. ما امیدواریم با توجه به اینکه نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی پیگیر موضوع هستند مشکل حق آبِ هندیجان مرتفع شود.

رئیس جهاد کشاورزی هندیجان بیان کرد: توزیع، نظم در توزیع و تخصیص آب برای کشاورزان شهرستان هندیجان مدنظر مسئولان آب و برق خوزستان باشد تا محور اشتغال در این منطقه پایدار بماند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد ساری اصل امام‌جمعه هندیجان در این خصوص اظهار داشت: از پیگیری‌ها و حضور همیشه در صحنه‌ خبرنگار خبرگزاری شوشان تشکر کرده و برای همه این بزرگواران بخصوص مدیریت استانی آن آرزوی موفقیت و توفیق دارم.

وی افزود: متأسفانه به کشاورزان هندیجانی ظلم شده و با احداث سدهای متفاوت مانع ورود آب به رودخانه زهره هندیجان می‌شوند مگر مردم این منطقه چه تفاوتی با دیگران دارند؟

امام‌جمعه هندیجان بیان کرد: مشکل اساسی منطقه هندیجان خشک‌سالی و بی‌آبی است از مسئولان تقاضا داریم علاوه بر حفظ حق آب رودخانه نظم و توزیع عادلانه آن توجه بیشتری کنند.

وی گفت: مسئولان باید طوری مدیریت کنند که آب رودخانه زهره تا آخرین نقطه هندیجان برسد. این رودخانه دائمی بوده و نباید براثر سهل‌انگاری خشک شود چراکه بخشی از آب شرب روستاهای هندیجان از این رودخانه تأمین می‌شود.

ساری اصل عنوان کرد: مسئولان سازمان آب و برق خوزستان باید با همکاری اداره جهاد کشاورزی و نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی واردشده و جلوی دست‌اندازی به منابع آب هندیجان را بگیرند.

وی افزود: اگر مسئولان به قوانین عمل کنند و حق مردم هندیجان بخصوص کشاورزان را بدهند مشکلات به وجود نمی‌آید و اگر کسانی که درروند عدالت اخلال کردند باید از نیروی انتظامی و قضایی برای اجرای عدالت کمک گرفت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی هندیجان بیان کرد: همه باید فرهنگ مصرف بهینه و درست آب را یاد بگیرند مردم باید عدالت را رعایت کرده و به همدیگر رحم کنند تا خدای آسمان و زمین آن‌ها را رحم کند. همه ما باید دست به دامان خداوند شده و طلب باران رحمت کنیم.

وی افزود: از مسئولان خواستاریم به فریاد مردم و کشاورزان هندیجان برسند نگذارند این مستضعفین در زیر چرخ بی‌عدالتی‌ها له شوند. این مردم بودند که در هشت سال جنگ تحمیلی علیه کفر مبارزه کردند.

ساری اصل عنوان کرد: مسئولان به مشکلات مردم نجیب، مؤمن، ولایت مدار، همیشه حاضر درصحنه توجه کنند لازم است همه انشا الله بتوانیم از این مردم حمایت کنیم.

گزارش از محمدمهدی صادقی


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار