اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
علی درویشی 
دبیر انجمن دوستنداران میراث فرهنگی

شهرستان شوش یکی از شاخص های میراثی کشور است. وجود دو محوطه ثبت جهانی ،دو موزه باستان شناسی و... باعث شده است که این شهرستان به یکی از منحصر به فرد ترین شهرستانهای میراثی کشور تبدیل شود و به تبع آن ریاست میراث فرهنگی شهرستان شوش را میتوان یکی از چالش برانگیز ترین مدیریت های میراثی کشور برشمرد.

مدیریت اسبق این اداره که به نوبه خود یکی از پایدارترین مدیریت ها در تاریخ معاصر ایران بود با انتقادهای فراوانی از سوی دوستداران میراث مواجه بود اما پس از اینکه یکی از دوستداران میراث سکان این اداره را به دست گرفت وقایع قابل توجهی به وقوع پیوست که این فرضیه را در ذهن دوستداران میراث مطرح نمود که احتمالا اعمال سر زده از ریاست اداره شوش توسط صندلی ریاست صورت میگیرد و شخص رییس اداره در آن نقشی ندارد اما برای قضاوت این فرضیه مواردی چند از این موارد را خدمت شما عرض می کنم.

اول: اداره میراث فرهنگی شوش در طی دوره سپری شده هیچ گونه دست آورد علمی ،پژوهشی و فرهنگی آموزشی نداشته است. این کارنامه درخشان در دوره یک مدیر غیر مرتبط قابل قبول و دفاع است ،اما در دوره یک مدیر با مدرک مرتبط آن هم در سطح تحصیلات تکمیلی و با ادعای تعصب و غیرت زیاد اصلا جالب توجه به نظر نمیرسد.

دوم: بیشترین نمود اداره میراث یک شهرستان در بین مردم فعالیت نوروزی آن اداره است . این بار را فارغ از ریاست وقت بدون هیچ چشمداشتی از سال 79 تا نوروز95انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش به انجام رسانیده است.و جالب اینکه اداره در این سالها با برقراری غرفه در محوطه و بیرون ان منبع درامدی داشته است .

در دوره مدیریت یک دوستداران میراث انجمن انتظار داشت تعامل اداره و انجمن منجر به واگذاری غرفه ها به انجم و هزینه شدن عایدات ان برای نوروز گردد. در سال گذشته که این امر با مخالفت و مقاومت شدید ریاست اداره مواجح شد و امسال نیز علی الرغم دستور صریح ریاست سازمان میراث کشور و دستور کتبی مدیرکل استان ریس اداره از این واگذاری امتناع نموده و اعلام کرده برای اداره محوطه هیچ نیازی به انجمن ندارد.

اما سوال اصلی این است در حالی که درآمد زایی از طریق غرفه ها در هیچکدام از ردیفهای درآمدی سازمان نیامده است .این درآمد به خزانه واریز میشود یا مصرف دیگری دارد؟

ریاست فعلی اداره شوش در زمان مدیریت قبلی بیشترین انتقاد را از حضور شتر و اسب که توسط مدیر قبلی به محوطه آوره میشد داشت . اما چرا اینک اصرار دارد که  شتر جز جداناشدنی محوطه های تاریخی شوش است؟

در آخر باید گفت آیا رییس اداره میراث شوش وظیفه بیشتر از برگذاری بازرچه موقت در نوروز به عهده داردیا خیر؟عملکرد مدیرفعلی که هیچ چیز دیگری را نشسان نمی دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار