شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
سید موسوی بلادیان

مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال نامگذاری فرمودند تا مسئولین دولتی مخصوصاً بخشهای صنعتی و مراکز علمی در اینخصوص جهادی عمل کنند. البته همه دینداران نیز وظیفه دارند زیرا اسلام دین برادری، محبت ، صلح و صفا و عدالت است.

به فرموده اولیای دین بعد از نماز و سایر واجبات دین هیچ عمل و عبادتی ارزشمندتر از برآوردن حاجت مسلمانان نیست. پیامبر بزرگوار اسلام که رحمه للعالمین است و با اخلاق بسیار پسندیده او بسیاری از مردم را به سوی اسلام جذب نمود می فرماید: « مسلمان برادر مسلمان است، به او ستم روا نمی دارد و او را تسلیم حوادث نمی کند. هرکس در پی براوردن نیاز برادرش باشد ، خدا نیاز او را بر می آورد و هرکس اندوهی را از مسلمانی دور کند، خدا در برابر ، اندوهی را از اندوه های روز قیامت از او دور خواهد کرد و هر کس مسلمانی را بپوشاند، خدا در روز قیامت او را خواهد پوشانید.» در این خصوص پیشوای راستین ما حضرت علی علیه السلام نیز فرموده است که نمی شود مومن سیر باشد و برادرش گرستع .

همچنین پیشوای ششم و امام صادق می فرماید: می سزد که مسلمانان در رفت و آمد با هم، و احساس مندی نسبت به هم و مواسات با نیازمند و مهربان بودن با یکدیگر تلاش کنند تا چنان باشند که خدای بزرگ به شما فرمان داده است که با مهربانی با هم زندگی کنید و اگر از نیازمندی و گرفتاری دیگران مطلع نشدید و کاری نکردید متاسف باشید چنانچه « انصار» در روزگار رسول خدا چنین بودند فرمایشات این بزرگواران همه پیرامون برادری اسلامی است که به ما می فهماند که مهربان بودن مسلمانان با هم هنگامی تحقق می یابد که اصل مواسات و همنشینی اقتصادی و معیشتی در میان آنان حکمفرما باشد. متاسفانه در این دوران علیرغم پیشرفتهای همه جانبه علمی، صنعتی و برخوداری بخشهایی از مردم به ثروت های زیاد روح تعاون و تشریک مساعی با نیازمندان به هیچوجه مورد تائید اسلام نمی باشد. 

برخی از جامعه غرق در مال اندوزی هستند و عده ای به نان شب محتاج و همه نام اسلامی دارند. امروز وظیفه صاحبان قلم و منبر و حتی آنان که قدرت رسانه ای دارند اینست که مردم را با اخلاق اسلامی آشنا نمایند و ترتیبی اتخاذ کنند که افراد خیر و نیکوکار که برای رضای خدا با بذل مال و امکانات به نیازمندان خدمت می کنند معرفی گردند تا در جامعه جائی برای معرفی مال اندوزان و اشرافی گرایان نباشد. باید صاحبان منبر به مردم گوشزد نمایند که رسول خدا فرموده است که: کسی که به مردم مهربانی نخواهد کرد( کنز العمال حدیث 5972) 

باید همواره این سخن آویزه گوش ما باشد که به قول صائب تبریزی : بر ضعیفان رحم کردن ، ترحم برخود کردن است. شاعران بزرگوار در اینخصوص مطالب و اشعار خوبی دارند از جمله: 

سعدی می گوید: به روزگار سلامت شکستگان دریاب که جبر خاطر مسکین بلا بگرداند 
و یا بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زیک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

بنابراین اکنون که میلیونها جوان بیکار داریم و عده ای برخوردار از سرمایه و ثروت کلان هستند وظیفه مسلمانی اقتضا می کند که ثروتها را در کار تولید مورد استفاده قرار گیرد و از این طریق عده ای از جوانان به کار مشغول گردند تا برادری اسلامی تحقق یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار