اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۲
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تمام مسائل را به صورت انتزاعی، بخشی و دستگاهی دیدیم و همین عدم جامع‌نگری، شاید ریشه تمام چالش‌های محیط زیستی است، گفت: محور جامع‌نگری و محور مسائل حوضه آبخیز و مدیریت سرزمین، انسان است؛ بنابراین باید به شاخص‌های توسعه انسانی توجه شود.

خداکرم جلالی در نشست رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با سازمان‌های مردم نهاد و فعالان محیط زیست استان که شامگاه 14 اردیبهشت در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: مساله محیط زیست و منابع طبیعی یک مسأله فرابخشی، ملی و جهانی است. تمام آحاد بشر به‌نوعی در این خصوص هم مسئولیت دارند و هم از منابع محیط زیست و منابع طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

وی تصریح کرد: اهداف عالیه خود در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی را در قالب توسعه پایدار تعریف می‌کنیم که البته همه از مولفه‌های آن آگاه هستند. مولفه‌های توسعه پایدار به سه محور انسان، محیط زیست و اقتصاد توجه دارد و برای آسیب‌شناسی و یافتن راهکار باید هم شاخص‌های توسعه انسانی، هم شاخص‌های توسعه اقتصادی و هم شاخص‌های زیست محیطی مورد توجه قرار بگیرند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: در آسیب‌شناسی‌هایی که از مسائل محیط زیستی نظیر ریزگردها انجام می‌شود، مشاهده می‌کنیم که در نظام برنامه‌ریزی ما جامع‌نگری وجود نداشته است. یعنی به‌صورت کامل موضوعات را در نظر نگرفته‌ایم و سرزمین را در حوضه آبخیز تعریف نکردیم.

جلالی ادامه داد: به همین صورت تمام مسائل را به صورت انتزاعی، بخشی و دستگاهی دیدیم و همین امر یعنی عدم جامع‌نگری، شاید ریشه تمام چالش‌های محیط زیستی است. اگر در زمینه خشک‌شدن تالاب‌ها، هورها و تبدیل آن‌ها به ریزگرد چاره‌اندیشی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بعضی از دخالت‌های نادرست ما در اجرای برخی پروژه‌ها سبب این مشکلات شده است.

وی با تأکید بر اهمیت جامع‌نگری در مسائل زیست‌محیطی گفت: سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست در حقیقت سازمان‌هایی نظیر منابع طبیعی هستند که در خدمت منابع طبیعی کشور قرار دارند. در حقیقت این سمن‌ها را به عنوان بازوی توانمند خود می‌بینیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مشارکت مردم را روح جامع‌نگری دانست و اظهار کرد: محور مسائل در حوضه‌های آبخیز انسان است. باید این انسان را در نظر گرفت و بنابراین برای رسیدن به توسعه پایدار نمی‌توان بدون حضور و مشارکت مردم جلو رفت. این نقش امروز به بهترین شکل در قالب سمن‌ها وجود دارد.

جلالی تصریح کرد: برای حفظ محیط زیست باید مسائل اشتغال و درآمدهای منطقه مورد نظر را مورد توجه قرار دهیم. محور جامع‌نگری و محور مسائل حوضه آبخیز و مدیریت سرزمین، انسان است؛ بنابراین باید به شاخص‌های توسعه انسانی توجه شود.

وی همچنین از اجرای طرح پایلوت مدیریت حوضه‌های آبخیز در کشور خبر داد و بیان کرد: در مسائل مربوط به ریزگردها اگر انسجام سازمانی میان دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد حفظ شود، می‌توانیم به مدل‌های کارآمد در مدیریت سرزمین به بهترین شکل دست یابیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار