اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
دکتر ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
جلسه مرکز توسعه پژوهش های بین رشته ای معارف اسلامی منطقه 4 کشور در دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد
 


دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در جلسه مرکز توسعه پژوهش های بین رشته ای معارف اسلامی منطقه 4 کشور که شنبه 23 اردیبهشت ماه 1396 در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد، گفت: پژوهش های بین رشته ای موضوعی است که به آن علاقه دارم و خلا آن به شدت در دانشگاه ها احساس می شود و ما از بعد از انقلاب اسلامی تا کنون خیلی دیر به فکر انجام این کار افتادیم.

ایدنی با اشاره به برخی مسائلی که نیاز به پژوهش دینی و پزشکی دارند، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که به طور مصداقی در برخی مسائل مانند پیوند اعضا، ضرورت ایجاب می کند که پاسخ به این نیازها جز دغدغه های ما باشد.

وی ادامه داد: زیرا هر روزه سوالات زیادی برای مخاطبین ما و همچنین دانش آموختگان، مدیران و ... به وجود می آید، اما پاسخ های دسته بندی شده ای وجود ندارد و هر شخصی از منظر خود به آنها پاسخ می دهد که در برخی موارد ابهامات را بیشتر می کنند.

ایدنی افزود: ما در زمینه دانش بین رشته ای، بین معارف اسلامی و علوم پزشکی و حتی سایر علوم دستاوردهای زیادی نداریم و در تمام مدتی که فرصت زیادی داشتیم ارتباطی بین دانشگاه ها و حوزه علمیه برقرار نشده است. به همین دلیل در زمینه علوم انسانی و علوم پزشکی دچار مشکل هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه گفت: در حوزه های علوم پزشکی حیطه های زیادی مانند اخلاق پزشکی، اخلاق حرفه ای و مسائلی مانند مرگ مغزی، پیوند اعضا، پزشکی بازساختی، سلول های بنیادی و مداخلات پزشکی در درمان ناباروری مسائل زیادی هستند که کار پژوهشی برای آنها انجام نشده است.

وی با اشاره به دغدغه برخی پزشکان افزود: در برخی موارد ممکن است پزشکی در این زمینه ها به علما رجوع کرده باشد، آن هم به صورت جهت دار و بدون پژوهش پاسخ گرفته باشد و یا راه را به گونه ای رفته باشد که خروجی و نیاز روز به خوبی دیده نشده باشد.

ایدنی با اشاره به هدف پژوهش های بین رشته ای گفت: اهداف این اقدامات عالی هستند و نباید آنها را تقلیل بدهیم تا بسترساز برای راه افتادن گروه معارف در دانشگاه  فراهم شود.

وی در ادامه با نقدی بر آیین نامه تدوین شده در این خصوص افزود: در این آیین نامه لازم است دو طیف پژوهشگران دینی و پژوهشگران علوم پزشکی کار کنند که باید وزن بین این دو گروه رعایت شود. زیرا قرار است دانش و پژوهش بین رشته ای تولید کنیم و این یعنی لازم است  پژوهشگران علوم پزشکی که دغدغه دین دارند و انسان هایی که در حوزه معارف کار می کنند به خوبی دیده شوند.

ایدنی در پایان افزود: زیرا اختلاف روش شناسی یکی از مسائلی است که این دو گروه باید با یکدیگر پیوند بزنند و این کار خوبی است به شرط آنکه از نظر روش شناسی و تیمی که در این شورا هستند، توانمند باشند. بنابراین فکر می کنم یک بازبینی در این شورا لازم است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار