اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
نکات تامل برانگیز در نتیجه نهایی انتخابات شورای اسلامی تهران؛
وضعیتی ابهام برانگیز و تا اندازه‌ای آزاردهنده که در انتهای فهرست 2231 به 10 رای برای نفر آخر می‌رسد تا اختلاف آرای نفر نخست و آخر، عدد 1756076 باشد. اتفاقی که اگرچه ممکن است نکات مثبتی نیز در آن وجود داشته باشد اما بی شک نکات منفی آن بیشتر است.
در حالی که بحث بر سر موفقیت و شکست لیست‌های انتخاباتی شوراهای اسلامی شهرهای مختلف، از جمله تهران بسیار داغ است، نتیجه نهایی شمارش آرای کاندیداهای شورای تهران اطلاعاتی به دست می‌دهد که بسیار جالب توجه و تامل برانگیز است.

به گزارش «تابناک»، اگر از پیروزی 100 درصدی و قاطع لیست اصلاح طلبان (موسوم به "امید") در انتخابات شورای اسلامی تهران بگذریم و قرار گرفتن اصولگرایان و اعضای فعلی شورای شهر در پشت سر آن فهرست و شکست مطلق ایشان را به بوته فراموشی بسپریم، باز آنقدر در نتیجه نهایی شمارش آرای شورای تهران نکات جالب توجه هست که به بالا و پایین کردن چندباره فهرست بلند بالای آن مجاب شویم.

فهرستی مشتمل بر آرای تفکیکی 2231 نامزد حضور در شورای پنجم تهران که جز 21 نفر ابتدایی، مابقی موفق نشده‌اند سهم میلیونی از آرای فراوان اخذ شده در تهران به خود اختصاص دهند. یعنی تنها کمتر از 1 درصد کاندیداها از مشارکت چند میلیونی ساکنان تهران، یک میلیون یا بیشتر رای اخذ کرده‌اند.

این در حالی است که پس از این 21 نفر –که برگزیده شده و شورای پنجم تهران را شکل خواهند داد-، چمران، عضو و رئیس فعلی شورای اسلامی شهر تهران و همچنین رئیس شورای عالی استانهای ایران توانسته کمی بیش از 650 هزار رای کسب نماید و بعد از او، دبیر، چهره سرشناس دیگر شورای فعلی شهر تهران با رای بیش از 500 هزار قرار گرفته و هیچ کاندیدای دیگری نتوانسته حتی نیم میلیون رای از سبد بزرگ و چند میلیونی رای در تهران به خود اختصاص دهد.

به عبارت بهتر، تقریبا 1 درصد کاندیداهای شورای شهر تهران (23 نفر از 2231 نفر) موفق به کسب بیشتر از نیم میلیون رای شده‌اند که در نوع خود اتفاقی بسیار جالب توجه به شمار می‌آید. اتفاقی که ابعاد عجیب آن با بررسی آرای دیگر کاندیداها تا ردیف 46، به شدت وسعت می‌یابد چراکه می‌بینیم تنها 46 تن از 2231 نامزد عضویت در شورای شهر تهران، یعنی حدود 2 درصد ایشان توانسته‌اند بیش از 100 هزار رای کسب نمایند!

این در حالی است که نگاهی دقیق تر به لیست شمارش نهایی آرا، حکایت از آن دارد که برخی از اعضای فعلی شورای شهر تهران موفق به کسب 100 هزار رای نیز نشده‌اند. اتفاقی بسیار تکان دهنده که می‌تواند تفسیرهای فراوانی به دنبال داشته و حتی به نوعی، رای عدم اعتماد شهروندان تهرانی به برخی حاضران در شورای فعلی باشد!

البته از حق نباید گذشت که بسیاری از اعضای فعلی شورای شهر تهران در دوره گذشته انتخابات شوراها در سال 92، با آرایی شبیه آرای این دوره منتخب شده بودند و از این نظر، شکست ایشان در شرایطی که تمامی منتخبان شورای پنجم بیش از یک میلیون رای اخذ کرده‌اند، اتفاقی خارق العاده به حساب نمی‌آید. با این ملاحظه که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد مجموع آرای ساعی، جدیدی و رضازاده، سه تن از ورزشکاران مشهور حاضر در شورای فعلی به همراه رای چند تن دیگر از همکارانشان در شورا، به کسب یک کرسی در شورای پنجم هم قد ندهد!

وضعیتی که به شکلی عجیب، در ادامه لیست نهایی شمارش آرای شورای شهر تهران به چشم می‌خورد و ابهامات فراوانی می‌آفریند. به ویژه زمانی که بدانیم از نفر هفتاد و دوم فهرست 2231 نفره به بعد، هیچ کاندیدایی موفق به کسب بیش از 10 هزار رای هم نشده است. حال آنکه آخرین فرد راه یافته به شورای بعد، بیش از 100 برابر ایشان رای کسب کرده است.

با این حساب جا دارد که به دنبال چرایی حضور بسیاری از کاندیداها در عرصه این انتخابات بسیار مهم باشیم، اما پیش از آن بد نیست سری به ادامه نتایج هم زده و چند عدد دیگر را هم مرور کنیم. از جمله اینکه حدود 80 درصد کاندیداها (1742 نفر از 2231 نفر) موفق به کسب هزار رای نیز نشده اند و از این جمع، بیش از 1200 تن زیر 500 رای کسب نموده‌اند.

وضعیتی ابهام برانگیز و تا اندازه‌ای آزاردهنده که در انتهای فهرست 2231 به 10 رای برای نفر آخر می‌رسد تا اختلاف آرای نفر نخست و آخر، عدد 1756076 باشد. اتفاقی که اگرچه ممکن است نکات مثبتی نیز در آن وجود داشته باشد اما بی شک نکات منفی آن بیشتر است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار