شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
در حاشیه نشست خبری بمناسبت هفته قوه قضاییه خرمشهر مطرح شد :
دادگستری خرمشهر به مناسبت هفته ی قوه ی قضاییه کنفرانس خبری با هدف تبیین عملکرد یکسال گزشته ی خود در محل سالن کنفرانس هیش ترتیب دارد و در این جلسه با ارایه آمار و گزارش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
شوشان خرمشهر : دادگستری خرمشهر به مناسبت هفته ی قوه ی قضاییه کنفرانس خبری با هدف تبیین عملکرد یکسال گزشته ی خود در محل سالن کنفرانس هایش ترتیب داد و در این جلسه با ارایه آمار و گزارش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. 
در این جلسه که با حضور روشن روان ریاست دادگستری خرمشهر ، باوی دادستان خرمشهر و دمستانی مسول روابط عمومی دادگستری ، خبرنگار شوشان و دیگر خبرگزاری ها تشکیل شد آمار زیر از عملکرد سال گذشته دادگستری خرمشهر ارائه شد :



روشن روان ضمن تبریک فرارسیدن هفته ی قوه ی قضاییه به متولیان امنیت در سراسر کشور در ابتدا به شرایط ویژه ی خرمشهر اشاره کرد و گفت خرمشهر با 1900 کیلومتر مربع وسعت و موقعیت تجاری و مرزی یکی از خاص ترین شهرهای امنیتی ایران است . خرمشهر 90 کیلومتر با عراق مرز مشترک دارد که 65 کیلومتر آن خاکی  و بقیه آبی ست . وی گفت در سال گذشته 8815 پرونده ی ورودی به محاکم داشتیم که قریب به همین تعداد هم مختومه شده اند . در دادسرا از 10400 پرونده ی واصله 10373 مورد مختومه شده . از 1800 پرونده ی اجرای احکام حقوقی 1507 مورد به سر انجام رسیده است .همچنین از 2377 پرونده در دایره ی اجرای احکام کیفری 2306 مورد مختومه شد . وی همچنین از وصول 1081 مورد نیابت و 286 پرونده به سرپرستی خبر داد که 1006 مورد نیابت آن به پایان رسیده است .


وی همچنین با مقایسه ی تعداد پرونده های واصله به دادگستری در سه ماهه اول امسال با زمان مشابه سال گذشته گفت متاسفانه این آمار رشد داشته که از این بین حدود یک سوم پرونده ها مربوط به سرقت است . روشن روان جرایم امنیتی و خشن را اولویت قوه قضاییه دانست و ادامه داد با اینکه پیشگیری از جرم هم به عهده ی دادگستری ست ولی این مهم بدون همکاری دیگر ارگانها انجام نمی پذیرد.



روشن روان در ادامه از نیازمندی های دادگستری در بخش نیروی انسانی به شوشان گفت . او گفت طبق چارت سازمانی دادگستری نیازمند 74 کارمند است که اکنون با 27 کارمند در حال خدمات رسانی ست .در داسرا نیازمند 49 نفر است که با 19 نفر در حال ادامه کار است . از 24 قاضی مورد نیاز 14 نفر در حال انجام وظیفه هستند . دادگستری خرمشهر در حال حاضر 5 محکمه دارد که شامل یک محکمه کیفری ، یک انقلاب و 3 حقوقی ست .  

روشن روان از راه اندازی سامانه ثنا خبر داد و گفت اکنون روند رسیدگی به پرونده ها در بازه ی زمانی حداکثر سه ماهه در حال انجام است و دیر ترین نوبت امروز برای شهریور ماه صادر میشود .

روشن روان در پایان گفته هایش از اولویتهای دادگستری در سال گذشته به ترتیب زیر خبر داد : 

1 ) پیگیری معضل شرکت صابون سازی با به مزایده گذاشتن اموال آن که در نهایت به 8 میلیارد تومان بفروش رسید و مطالبات حدود 130 نفر از کارگران آن در حال وصول است .
2) تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی برای انتخابات اخیر که منجر به وصول  بیست پرونده ی تخلف در این زمینه شد . تعدادی از این موارد در حال بررسی و تعدادی دیگر مختومه گشت . وی تصریح کرد هیچکدام از تخلفات در نتیجه انتخابات تاثیری نداشته است . 
3 ) اقدامات صورت گرفته در رابطه با تیر اندازی های سطح شهر و جلسات با سران طوایف . وی افزود شعبه ی ویژه ای برای این مورد در نظر گرفته شده است که در صورت محکومیت ، سلاح جنگی مصادره و سلاح شکاری لغو مجوز میگردد . 
4 ) معضل رو به افزایش طلاق که بصورت  ویژه ای بررسی میشود.
5) تکریم ارباب رجوع



در بخشی دیگر باوی دادستان خرمشهر ضمن یادآوری موقعیت سوق الجیشی خرمشهر و شرایط ویژه ی امنیتی این منطقه گفت شش سال است دادستان سومین بندر تجاری بزرگ کشور  و بزرگترین منطقه آزاد کشور است و در سال گزشته 13858 پرونده به دادسرای شهرستان وصول شده که قریب به اکثریت آن مختومه شده . ولی تصریح کرد قانون گذار 300 وظیفه برای دادستان تعریف کرده که رسیدگی به تمام این وظایف همت مضاعفی میطلبد . 

بگزارش شوشان در خرمشهر هر قاضی در هر روز 8 الی 10 پرونده را رسیدگی میکند که در کنار این موارد شوراهای خل اختلاف نیز به روند دادرسی میپردازند . طبق قانون شوراهای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به پرونده هایی با ارزش کمتر از بیست میلیون تومان را دارند  و توانستند درسال گذشته از 4157 پرونده ی واصله تعداد 2973 از آنها را ختم کنند . 

طبق اطلاع شوشان 38 نفر در 8 شعبه ی شورای حل اختلاف مشغول فعالیت هستند که 22 نفر آنها ستادی بوده و5 نفر از قضات هستد . 4 شعبه به مصالحه و سازش اختصاص دارد و بزودی شعبه عشایر هم با جذب سه تن از معتمدین شهر آغاز بکار خواهد کرد .

دادستان خرمشهر درباره مشکل موسسات مالی خصوصا آرمان گفت تاکنون هیچ شکایت رسمی از این موسسه به دادگستری وصول نشده ولی دادستان بجد پیگیر موضوع است . وی افزود طبق آخرین اطلاع بانک مرکزی موسسه مالی حافظ فاقد مجوز بوده و دستور به پلمپ آن داده شده که در خرمشهر شعبه ای ندارد .
در پایان نشست روشن روان ضمن تشکر از رسانه ها اعلام کرد چهار واحد ویژه در دادگستری مشغول فعالیت هستند که تا کنون روند مثبتی در نتایج ارایه داده اند :

واحد ارشاد و معاضدت با هدف راهنمایی مسائل حقوقی که تا کنون 5387 مورد را ارشاد کرده
دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در که در سال 95 رتبه اول کشور را کسب کرد
دفتر کاهش طلاق که در سال گذشته 605 مورد را پیگیری کرده 
واحد ایثارگران برای خدمت رسانی به ایثارگران با کمک سرگرد خردمند 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار