اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به کاهش فرزندآوری در کشور هشدار داد و گفت: برای پیشگیری از رشد منفی جمعیت میزان باروری کلی در کشور باید به 2.1 برسد

شنبه دهم تیرماه 1396سمینار ملی جمعیت با حضور دکتر غلامرضا شریعتی استاندار استان، حجت ‌الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه موقت اهواز، حجت ‌الاسلام والمسلمین شفیعی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، دکتر محمد اسماعیل مطلق مدیر کل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مهندس مریدی مدیر کل ثبت احوال استان، جمعی از اعضاء هیات رئیسه و مدیران ستادی و محیطی و کارشناسان حوزه های مختلف در محل تالار شهدا دانشگاه برگزار شد.

دکتر محمد اسماعیل مطلق در این همایش نرخ باروری کلی را شامل متوسط تعداد فرزندآوری یک زن در طول زندگی دانست و افزود: میزان باروری کلی در کشور نباید از 2.1 کمتر شود و از هم اکنون برای پیشگیری از رشد منفی جمعیت در 20 سال آینده باید برنامه ریزی شود.


وی افزود: در سال 90 میزان باروری کلی در کشور 1.8 و در خوزستان 2 بوده است که کمتر از حد جانشینی است و نیز برآورد نرخ باروری کلی در سال 94 در خوزستان 2.28 بوده که البته این نرخ در شهرها کمتر از 1.8 است.


مطلق کاهش تعداد ازدواج، افزایش فاصله بین ازدواج و فرزندآوری، روند روبه افزایش طلاق، طلاق عاطفی و تزلزل خانواده، اعتیاد، سقط جنین و ناباروری را از آسیب های حوزه جمعیت عنوان کرد که میزان باروری کلی را به کمتر از 2.1 در کشور رسانده است.

 

13 میلیون مجرد در کشور
مطلق همچنین نسبت به افزایش سن ازدواج در کشور هشدار داد و گفت: سن ازدواج در کشور چهار تا 6 سال و در برخی شهرها تا 10 سال افزایش یافته است.


وی با اشاره به بررسی های انجام شده از سال 81 تا 11 ماهه سال 95 اظهار کرد: در سال های 81 تا 95 ازدواج در کشور از جمله خوزستان سیر نزولی داشته اما در 11 ماهه سال 95 در کشور و خوزستان شاهد افزایش 6 درصدی ازدواج بودیم.


به گفته وی، در این پنج سال طلاق نیز روبه افزایش بوده است.


این مقام مسئول با بیان اینکه در کشور سه میلیون زوج نابارور وجود دارد، افزود: 13 میلیون دختر و پسر مجرد در کشور در آستانه ازدواج هستند که باید خانواده ها و دولت و روحانیان برای تسهیل امر ازدواج به آنها کمک کنند.

 

سالانه 250 هزار سقط جنین
مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به وقوع سالانه 250 هزار مورد سقط جنین در کشور، تصریح کرد: سالانه یک میلیون و 750 هزار بارداری در کشور داریم که یک میلیون و 500 هزار مورد از آنها منجر به فرزندآوری می شود.


وی با اشاره به بررسی علل سقط جنین در کشور تاکید کرد: برنامه ریزی و دستورالعمل های کاهش سقط جنین در حال تدوین است.


مطلق مهمترین اقدام وزارت بهداشت در راستای سیاست های افزایش جمعیت را کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان عنوان کرد و گفت: در این زمینه کشور ما از برنامه پیش بینی شده سازمان بهداشت جهانی جلوتر است به طوری که برنامه این سازمان در مرگ و میر نوزادان، 11 در هزار تولد زنده در سال 95 بوده که در کشور توانستیم به تعداد 9 در هزار تولد زنده دست پیدا کنیم.


وی مراقبت از نوزاد سالم و مراقبت بحرانی از نوزادان در معرض خطر، مراقبت از کوک سالم تا زمان تکامل همه جانبه کودک را از جمله این اقدامات دانست و افزود: با توجه به اینکه آمار مرگ و میر مادران در خوزستان بالاست، مسئولان برای اجرای برنامه براری حاملگی پرخطر باید اقدام کنند.


مدیر کل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت لازمه افزایش فرزندآوری در کشور را رونق اقتصادی دانست و با اشاره به سیاست های ابلاغی رهبری در زمینه افزایش جمعیت افزود: از میان 14 بند، پنج بند از این سیاست ها به وزارت بهداشت ابلاغ شد که تنها یک بند به صورت مستقیم مربوط به این وزارتخانه است و در مابقی به عنوان همکار است که این مساله فرابخشی بودن افزایش جمعیت را نشان می دهد.

 

منبع: ایرنا خوزستان

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار