به لحاظ کیفیت کاندیداهای حاضر در میدان انتخابات شورا می توان گفت که سطح انتخابات شورای شهر در آبادان اگر بالاتر از دوره های گذشته نباشد به هیچ وجه پایین تر هم نیست.

"> نگاهی به انتخابات آبادان / کاندیداهایی با شعار آبادانی و تغییر + تصاویر
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۱

به لحاظ کیفیت کاندیداهای حاضر در میدان انتخابات شورا می توان گفت که سطح انتخابات شورای شهر در آبادان اگر بالاتر از دوره های گذشته نباشد به هیچ وجه پایین تر هم نیست.

 

شوشان/ حسین میرزایی: به لحاظ کیفیت کاندیداهای حاضر در میدان انتخابات شورا می توان گفت که سطح انتخابات شورای شهر در آبادان اگر بالاتر از دوره های گذشته نباشد به هیچ وجه پایین تر هم نیست. در میان کاندیداهای این دوره هم فرمانده سپاه داریم هم استاد دانشگاه، هم معلم اخلاق، هم دکتر داریم و هم مهندس. حتی می شود دید که میانگین سطح تحصیلات داوطلبان دوره جدید از دوره های قبل بالاتر است.

حضور این کیفیت از نیروی انسانی جامعه آبادان نشان می دهد که بخش زیادی از جامعه نخبگان آبادان انتخابات شوراهای شهر را جدی گرفته است. اما آیا این جدی گرفتن دیرهنگام نیست؟ و چرا فقط در دوره های انتخابات جامعه نخبگان به جوشش می آید؟ در طول دوره فعالیت شوراهای مختلف شهر آبادان این جامعه نخبه کجا بود و چه واکنشی به رویدادهای شهری نشان می داد؟

پاسخ این سوال ها به گمان من این است که جامعه نخبگان آبادان نه تنها نقش خود در قبال مسایل شهری ایفا نکردند بلکه با انفعال خود بستر آن وضعیتی را ساختند که امروز منتقد آن هستند. شعارهایی با مضمون  "آبادان و آبادی " می گوید که شهرمان آباد نیست. جامعه نخبه آبادان امروز و در دوره کوتاه تبلیغات انتخاباتی در جایگاه منتقد نشسته اما قبل و پس از آن رویکرد منفعلانه ای داشته و خواهد داشت. کاندیداها در شعارهایشان بر امید تاکید می کنند اما تجربه  دوره های گذشته چندان امیدبخش نیست و می توان تصور کرد که فردای انتخابات جامعه نخبه دوباره شیوه انفعال پیش می گیرد و شورای منتخب را به انتخاب شدگان می سپارد.

نکته دیگر در حاشیه تبلیغات انتخاباتی شورای شهر این است که کاندیداها کمتر برنامه مشخصی برای بهبود فضای شهر یا آنچه آبادانی آبادان می نامند ارائه کرده اند. در واقع خلا برنامه چشمگیر است و این مساله یا کم اطلاعی کاندیداها از وضعیت شهری را می رساند یا بی توجهی شان به جایگاه شورای شهر.

روش جاری شوراهای شهر آبادان در دوره های گذشته این بوده که شهردار انتخاب می کردند، آن شهردار برنامه سالانه ای ارائه می کرده و اعضای شورا مصوب می کردند.

به گمانم جامعه منفعل نخبگان آبادان حتی انفعال خود را به درون شورای شهر هم خواهند برد. از این روست که حضور این همه مهندس و دکتر و کارشناس و افراد باتجربه دریچه روشنی به تغییر معادلات شهری و شهرنشینی در آبادان نمی گشاید و کارکردش در همین حد دوره تبلیغات انتخابات باقی می ماند.

 

 

 

 

 

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار