اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
شوشان: انتشار خبر غرق شدن گردشگران حادثه دز ، خبرها و نگاه ها را به سمت و سوی روند نجات ، سوق داد و خبرهایی همچون "سفر گردشگران حادثه دز با تور غیرمجاز" کمتر مورد توجه و واکاوی قرار گرفت و متولیان نیز یا سکوت کردند و یا در مصاحبه های خود ، سعی در رفع مسئولیت از خود نمودند.

به گزارش شوشان ، اینکه چرا میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان بر تورهای غیرمجاز ، نظارت ندارد و یا سعی در ساماندهی تورهای گردشگری برای امنیت بیشتر گردشگران نمی کند ، سوالی است که کمتر مسئولی در این مدت پاسخ داده است.

در این زمینه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول صرفا به این نکته اکتفا نموده و گفت: گردشگران حادثه دیده رودخانه دز با تور مجاز به دزفول سفر نکرده اند.

حجت الله آریایی نیا گفت: توری که این افراد با آن اقدام به سفر از اهواز به دزفول کرده اند غیر مجاز بوده ضمن اینکه این تور گردشگری با هماهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نبوده است.


تورهای غیرمجاز و واکنش امام جمعه 

تورهای غیرمجاز گردشگری حتی به خطبه های نماز جمعه نیز کشیده شد و امام جمعه دزفول در این زمینه گفت: گردشگران برای تفریح در رودخانه دز از تورهای مجاز استفاده کنند امام جمعه دزفول ضمن تسلیت به خانواده گردشگران حادثه دیده در رودخانه دز گفت: گردشگران برای استفاده از فضای رودخانه دز از تورهای مجاز استفاده کنند تا دچار حادثه نشوند.

  يك نهاد خاص نمي تواند درباره امنيت اين رودخانه تصميم گيري كند 

محمدعلي خليلي معاون ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان در گفتگو با شوشان درباره اينكه آيا اين تور گردشگري داراي مجوز بود يا نه؟ گفت: «اين گروه هيچگونه مجوزي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نداشتند. آنها اعضاي خود را در شبكه هاي اجتماعي پيدا كرده و براي اين مسافرت تفريحي برنامه ريزي كرده بودند.»

 او همچنين درباره اينكه آيا مسوولان تاكنون اخطاري درباره پرخطر بودن اين منطقه گردشگري و ممنوعيت استفاده از آن داده بودند يا نه؟ افزود: «معاونت گردشگري در گذشته بازديدهايي را در اين منطقه داشته اما خطري را براي استفاده كنندگان از اين مركز تفريحي پيش بيني نكرده بود. فكر نمي كنم منطقه اي كه بكر است و مردم هر روزه از آن به عنوان مكان تفريحي استفاده مي كنند، نيازي به مجوز داشته باشد. وقتي گشت طبيعت گردي به طور حرفه اي بخواهد از اين مكان ديدن كند اقدامات لازم هم براي آن در نظر گرفته خواهد شد. به طور مثال گردشگران را بيمه مي كنند و به آنها آموزش مي دهند كه چگونه بايد داخل تنگه از خودشان محافظت كنند.»

معاون ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان درباره اينكه چند درصد از تورهايي كه به صورت ماهيانه به اين منطقه گردشگري مراجعه مي كنند داراي مجوز هستند، گفت: «معمولا آژانس هاي دزفول و اهواز در بخش طبيعت گردي در اين منطقه فعاليت دارند. اما عده اي به صورت زيرزميني و غيرقانوني در اين زمينه فعاليت مي كنند.»

خليلي درباره اينكه چرا هيچ گروهي براي جلوگيري از فعاليت تورهاي غيرمجاز در اين منطقه براي حفظ سلامت گردشگران وجود ندارد، گفت: اين منطقه به طور كامل در اختيار سازمان گردشگري نيست و سازمان هاي ديگر نيز براي تصميم گيري درمورد آن دخيل هستند. منابع طبيعي، محيط زيست، سازمان آب و برق و همه اينها در نگهداري از اين رودخانه سهم دارند. ما بايد از طريق كميته طبيعت گردي براي اين موضوع تصميم گيري كنيم.


برچسب ها: تور
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار