اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
گزارش شوشان از نشست شورای اشتغال / رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: بيش از چهار ميليون نخل در آبادان و خرمشهر نابود شده است / مدیرعامل شهرک های صنعتی خوزستان: پروسه زمانبر استعلام مانع بزرگ سرمایه گذاری است/ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان : لزوم نگاه صادرات محور در بخش کشاورزی
در بحث اشتغال واحدهای صنعتی، گرفتن استعلام دشوار است و پروسه طولانی مدتی است که باید راه حلی برای آن یافت.

شوشان: نشست کارگروه اشتغال استان با حضور مسئولین خوزستان در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد

مدیرعامل شهرک های صنعتی خوزستان

پروسه زمانبر استعلام مانع بزرگ سرمایه گذاری در خوزستان است

به گزارش شوشان ، در این نشست ، مدیرعامل شهرک های صنعتی استان خوزستان با اشاره به برخی مشکلات واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی اهواز اظهار کرد: بزرگ ترین مشکل واحدهای صنعتی کمبود آب به ویژه در فصل تابستان است که تولید واحدها را با شکل مواجه می کند.

اخلاق محمدیان با انتقاد از روند طولانی مدت دریافت استعلام ها در استان تصریح کرد: در بحث استعلام، دریافت استعلام بیش از حد زمانبر است و در خصوص منطقه ویژه اقتصادی شوش بیش از یک سال و نیم سال طول کشیده و باعث باطل شدن دیگر استعلام ها شده است.

وی افزود: در بحث اشتغال واحدهای صنعتی، گرفتن استعلام دشوار است و پروسه طولانی مدتی است که باید راه حلی برای آن یافت.

محمدیان یادآور شد: در خصوص راه اندازی واحدهای مجدد در سه سال گذشته 161 واحد بهره برداری مجدد شد و اشغال 283 نفر را به دنبال داشت و در مورد شهرک های صنعتی در همین مدت، در بحث واحدها 305 واحد با اشتغال 3 هزار و 728 اشتغال جدید و در بحث شرکت های خدماتی که 11 شهرک داریم، حدود 150 نفر اشتغال ایجاد شد.

مدیر کل فنی و حرفه ای خوزستان

11 بنگاه مجوز طرح کارورزی در استان دریافت کردند

به گزارش شوشان ، سواعدی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان با اشاره به اهداف طرح کارورزی که دستور کار جلسه امروز شورای اشتغال بود، اظهار کرد: طرح کارورزی در محیط کار واقعی تنها تفاوت اش با طرح کارورزی این است که مشمول یارانه آموزش نمی شود و محدودیت سنی ندارد و برای عموم است.

وی افزود: متولی این طرح که با هدف افزایش ظرفیت های جدید به محیط های آموزشی استان و کشور راه اندازی شده، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای است و به محض ابلاغ، طرح را آغاز کردیم و تاکنون 11 بنگاه مجوز آموزش دریافت کرده اند و حدود 50 نفر در حال آموزش در طرح هستند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان بیان کرد: برای شهرستان ها و بخش هایی که صرفه اقتصادی ندارد تا کارگاه های بزرگ را تجهیز کنیم، از کارگاه های فعال بخش خصوصی برای آموزش استفاده می کنیم که مشمول بیمه مسئولیت مدنی می شوند ولی مشمول یارانه آموزشی و پرداخت آن نمی شوند.

وی ادامه داد: در خصوص طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی منتظر دسترسی به سامانه برای عملیاتی کردن طرح هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان 

بدون کمک به کشاورزان ، اثرات طرح 550 هزار هکتاری به بار نمی نشیند

به گزارش شوشان ، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به برخی تاثیرات کشاورزی در اقتصاد کشور، اظهار کرد: کشاورزی در کنار رسالت اصلی اش که ایجاد امنیت غذایی است، وظایف و بخش های دیگری هم دارد. کشاورزی باعث افزایش تولید ناخالص داخلی و صادرات غیر نفتی می شود، بیش از 96 درصد مواد خام مورد نیاز صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری را تامین می کند و در اشتغال کشور صورت مستقیم و غیر مستقیم نقش زیادی دارد.

وی افزود: اشتغال بخش کشاورزی اشتغال مولد است یعنی تولید ایجاد شده باعث اشتغال می شود و اشتغال ایجاد شده در راستای تولید است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این که 5 هزار نفر جویای کار تحصیل کرده در این بخش وجود دارد، بیان کرد: در خوزستان 190 هزار بهره بردار وجود دارد و 1 میلیون نفر به طور مستقیم از کشاورزی ارتزاق می کنند. تعهد اشتغال سازمان جهاد کشاورزی در سال های 94 تا 96 هر سال 2500 نفر و وضعیت اشتغال در همین مدت به ترتیب 4003، 2862 و 745 نفر(تاکنون) بوده که پیش بینی اشتغال 2739 نفری تا پایان امسال می شود.

وی با بیان این که سند توسعه اشتغال پایدار متناسب با ظرفیت هر شهرستان تهیه شده است، گفت: هزینه ایجاد هر واحد اشتغال در این بخش نسبت به دیگر بخش ها کمتر و سرعت ایجاد هر واحد شغلی بالاتر است و منابع و ابزار برای ایجاد شغل در این بخش وابستگی به خارج ندارد و طرح ها در راستای حفظ محیط زیست هستند. بر همین اساس سند توسعه اشتغال پایدار متناسب با ظرفیت هر شهرستان تهیه شده است که در آن به سیمای فعلی بخش کشاورزی استان و توان و توسعه استان توجه داریم. همچنین اسناد بالادستی مشوق های مورد نیاز و تعهدات مورد نیاز به تفکیک شهرستان ها ارائه شده و اهداف پیش بینی شده است.

چنگلوایی با اشاره به رتبه نخست استان خوزستان در تولید برخی محصولات کشاورزی اذعان داشت: استان خوزستان رتبه نخست را در صادرات خرما، تولید ذرت، گندم، بذر گندم و کل مریم دارد و در مجموع با تولید 15.9 تن محصول کشاورزی رتبه نخست کشور را دارد. خوزستان همچنین مقام نخست در عملیات آب، خاک و توان توسعه کشاورزی و انجام مبارزه بیولوژیک با عوامل زیان رسان محصولات کشاورزی را داراست.

وی با اشاره به اسناد بالادستی سازمان جهاد کشاورزی در برنامه ششم توسعه گفت: طرح هایی برای ارتقای زیرساخت های کشاورزی خوزستان در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، طرح های جنگل و مرتع و توسعه زیرساخت ها، ارتقای ضریب و درجه مکانیزاسیون، طرح های آبیاری تحت فشار، شهرک های کشاورزی و طرح های توسعه شیلات در دست اجرا است و چشم انداز 20 ساله، برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی اقتصاد و سند آمایش استانی از جمله اسناد بالادستی ما هستند.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این که یکی از مولفه های طرح 550 هزار هکتاری تثبیت اشتغال در کنار ایجاد شغل های جدید است، اذعان داشت: یکی از اهداف ما در بخش کشاورزی باید ایجاد صندوق حمایت از کشاورزان مثل دیگر استان های کشور باشد. باید متناسب با ظرفیت و توان بخش کشاورزی امکان افزایش سرمایه صندوق های فعلی و ایجاد صندوق های جدید به ویژه در مناطق محرومی که امکان تهیه وثیقه و سود بالا را ندارند فراهم شود تا شاهد تحول در بخش کشاورزی باشیم.

وی با اشاره به لزوم همکاری دولت با بهره برداران در بحث اقدامات پسا زیر بنایی گفت: طرح 320 هزار هکتاری آبادان و خرمشهر در حال اجرا است و اگر چه کارهای زیربنایی به خوبی صورت می گیرد، ولی در بحث فعالیت های پس از آن، هزینه های کاشت و نگهداری سرسام آور است و قشر ضعیف به تنهایی از آن بر نمی آید بنابراین در جاهایی باید کمک های بلاعوض صورت گیرد تا زحمت کارهای زیر بنایی بی نتیجه رها نشود.

چنگلوایی در خصوص به کارگیری آبیاری نوین عنوان کرد: آبیاری تحت فشار اولویت سازمان جهاد کشاورزی است و استقبال مردم از این نوع آبیاری بسیار خوب بوده است. برای این منظور 40 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و پس از آن 10 میلیارد دیگر هم دریافت کردیم ولی تکمیل پروژه های ما در این زمینه نیاز به 60 میلیارد تومتن دیگر دارد که امیدواریم با رایزنی های صورت گرفته بتوانیم به زودی آن را دریافت کنیم.

چنگلوایی گفت: با توجه به از بين رفتن بيش از 4 ميليون از نخيلات در آبادان و خرمشهر تقاضا داريم كمك بلاعوض به نخلكاران انجام شود. در اين زمينه وزارت جهاد كشاورزی تعهد داده است به ميزاني كه استان هزينه كند، كمكي در اين زمينه داشته باشد.

وی ادامه داد: ما از نظر اعتباری مشکل نداریم و لی مشکل مجوز آب، بزرگ ترین مانع و مشکل ما است و نیاز داریم تا امکان استفاده از آب پشت سدها فراهم شود

رییس جهاد کشاورزی خوزستان با بیان برخی راهکارها و پیشنهادها گفت: تعیین روش های مناسب آبیاری در مناطق مختلف استان، تهیه طرح جامع بیابان زدایی استان با تکیه بر کانون های بحرانی فرسایش و کنترل شن های روان، تفکیک انفعال و دریافت اسناد اراضی ملی و پیاده سازی نظام بهره برداری و اجرای طرح های آموزشی، ترویجی و تحقیقی از جمله پیشنهادهای ما در راستای افزایش اشتغال در بخش کشاورزی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان  

لزوم نگاه صادرات محور در بخش کشاورزی

به گزارش شوشان ، در ادامه این جلسه ، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با انتقاد از عدم توازن بین کشاورزی و ارزش افزوده این بخش در استان خوزستان اظهار کرد: طبق آمار رسمی کشور، تناسبی بین سطح زیر کشت به ویژه در اراضی آبی و سقف ما در ارزش افزوده کشاورزی کشور وجود ندارد و با توجه به اشتغال قابل توجه در این بخش، ضروری است در برنامه های ترویج برنامه های الگوی کشت اقتصادی تر و افزایش ارزش افزوده در هکتار مورد توجه قرار گیرد.

حاجتی افزود: ایجاد تنها900 شغل در بخش کشاورزی، با توجه به توان این بخش قابل قبول نیست و طرح 550 هزار حداقل سالی 10 هزار شغل را هدف گذاری کند؛ به گونه ای که این هدف گذاری ها خودش را در آمارها نشان دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با تاکید بر لزوم نگاه صادرات محور در بخش کشاورزی گفت: در بحث کشاورزی با توجه به تقاضای موجود برای محصولات کشاورزی باید نیم نگاهی به تولید صادرات محور داشته باشیم و سازمان جهاد کشاروزی مثل صندوق حمایت از صادرات که راه اندازی خط اعتباری برای مزیت های خاص ما در برخی کشورهای هدف ما را پذیرفت، گام های مثبتی در این مسیر بردارد.

وی ادامه داد: با توجه به بحث صادرات، در برنامه های بخش کشاورزی به توسعه این بخش نگاه ویژه شود و در مناطقی که مزیت اصلی بحث کشاورزی است ولی بنا به دلایلی سرمایه گذاری کمتری اتفاق افتاده، حمایت هایی در سطح استان صورت داد.

حجتی با بیان این که فرآیندی برای طرح اشتغال فراگیر ارائه شده، بیان کرد: مراحل و فرآیندی در این زمینه تعریف شده و دستگاه های اجرایی مختلف که متولی هستند، باید آن را رعایت و به وظایف خود عمل کنند، گام های مدونی بردارند و منابعی را که در اختیار دارند هدف مند تر و شفاف تر در بحث اشتغال هزینه کنند.

وی در پاسخ به درخواست امور کل بانوان استانداری برای تخصیص بودجه به راه اندازی کسب و کار خرد ویژه دانشجویان دختر، گفت: برنامه مدون و جامعی برای افزایش اشتغال جامع در استان تهیه شده پس چه نیازی به بیرون کشیدن یکی از بندهای آن است؟ اگر قرار است توجهی به زنان باشد باید در قالب همان برنامه مدون باشد چون هدف گذاری ها صورت گرفته و اقدامات در حال انجام است و معتقدم این موازی کاری به صلاح استان نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار