اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
نوشتاری از دکتر مهدی قمشی رئیس دانشکده مهندسی علوم آب/ بازگشت مهندس بیطرف به وزارت نیرو، مردم خوزستان و چهارمحال و بختیاری را نگران کرده است/ نگرش غلط وزارت نیرو در انتقال بین حوضه ای آب از سرشاخه های کارون و دز
کنون بر همه مسجل شده است که مسئله آب در کشور به حد بحران رسیده است و لذا نیاز است در این حوزه نگرش سازه ای که تا کنون حاکم بوده...
   

شوشان / دکتر مهدی قمشی
رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز 

اخیرا از سوی فعالان و کارشناسان مختلف واکنش های مختلفی از انتخاب آقای مهندس بیطرف بعنوان وزیر نیروی دولت دوازدهم مطرح شده و  سابقه ایشان در حمایت از طرحهای انتقال آب بین حوضه ای نگرانیهایی زیادی بویژه در استانهای مبدا نظیر خوزستان و چهارمحال بختیاری و لرستان بوجود آورده که با توجه به دلایل زیر باید نظرات فعالان اجتماعی و زیست محیطی استانهای فوق الذکر مبنی بر اینکه حضور ایشان در پست وزارت نیرو به صلاح خود ایشان و دولت روحانی نیست، بیشتر مورد تامل قرار گیرد:

1- مردم خوزستان علی رغم همه پیش بینی ها به دولت روحانی اعتماد نموده و با رای بالا به ایشان، امیدواری خود را نسبت به عملکرد دولت در خوزستان ابراز نموده اند. حفظ و پاسداری از این اعتماد باید برای تفکر پیروز و دولت با اهمیت باشد. 

2- اکنون بر همه مسجل شده است که مسئله آب در کشور به حد بحران رسیده است و لذا نیاز است در این حوزه نگرش سازه ای که تا کنون حاکم بوده به سمت نگرش مدیریت منابع آب و مدیریت تقاضا تغییر یابد. عرصه آب کشور از سیاست زدگی به دور مانده و نگرش علمی غالب گردد و به مسائل زیست محیطی طرح ها اهمیت داده شود.

3- نگرش غلط انتقال بین حوضه ای آب از سرشاخه های کارون و دز (که آقای مهندس بیطرف در زمان وزارتشان پیگیر آن بود) اکنون به مسئله ای اجتماعی بین چند استان کشور بدل گشته است. حضور فردی در صدر وزارت نیرو که پیگیری انتقال آب به عنوان یک دغدغه شخصی و منطقه ای برایش مطرح بوده (مطابق مصاحبه سال 91 ایشان با روزنامه آفتاب یزد) می تواند تحریک کننده محسوب شده و اعتماد مردم استان های خوزستان و چهارمحال بختیاری به دولت روحانی را تحت تاثیر قرار دهد.

4- کمبود آب در خوزستان، فعال شدن کانون های ریزگرد در استان خوزستان، خشک شدن چشمه های آب و چاه ها در استان چهارمحال و بختیاری، کاهش شدید کیفیت آب در پایین دست کارون، سرسام آور بودن هزینه های انتقال آب، بی اثر بودن انتقال های قبلی آب در حل مشکل استان های مقصد، تنها گوشه ای از مشکلات انتقال های بین حوضه ای آب از سرشاخه های کارون و دز است. حاکم شدن تفکر موافق و مُسر بر انتقال های بی ضابطه نمی تواند خبر خوبی برای متخصصین دلسوز کشور و مردم متاثر از این انتقال ها باشد. 

5- ممکن است بر این نوشته ایراد "قصاص قبل از جنایت" وارد شود امّا تا قبل از مشاهده تغییر نگرش و یا ابراز نظرات رسمی و برنامه های ایشان،  تکیه بر نظرات و عملکرد گذشته تنها راه ترسیم چشم انداز آینده است. بر همین اساس تحقق قول ها و وعده های ریاست محترم جمهور را به مردم خوزستان محل تردید است و به مردم استان های مبدا انتقال و همه متخصصین آب و محیط زیست کشور حق می دهم که نگران باشند. 
به امید آنکه اشتباه کرده باشم
                                                                         


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار