اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
ممکن است برخی بحث کنند که آیا برجام توافق خوبی هست یا نه اما به نظر می‌آید که قدرتمندترین کشورهای جهان، شامل روسیه، چین به علاوه انگلیس، فرانسه و آلمان حتی بیشتر از ایران خواهان این توافق هستند.
یک مقام ارشد پیشین آمریکا در یادداشتی با اشاره به اظهارات ترامپ درباره برجام تاکید کرد: خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای به انزوای واشنگتن منجر خواهد شد در حالی‌ که سیاست ما اکنون باید روی انزوای ایران متمرکز باشد.

دنیس راس، مدیر برنامه ‌ریزی سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش در یادداشتی که در نشریه نیویورک‌دیلی‌نیوز منتشر شده است، با بیان اینکه هنوز تردیدهایی درباره موضع رئیس جمهور ترامپ در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وجود دارد، نوشت: دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را بدترین توافقی دانست که تاکنون با مذاکره به دست آمده است. وی به تازگی نیز پس از آنکه دولتش تائید کرد ایران به توافق عمل می‌کند، گفت اگر دست من بود همان 180 روز قبل عدم پایبندی ایران را اعلام می‌کردم. دولت آمریکا موظف است هر 90 روز یک‌بار گزارش پایبندی تهران به توافق هسته‌ای را به کنگره ارائه دهد.

البته واضح است که ترامپ، به‌عنوان رئیس‌جمهور حق تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای را دارد و وی نشان داده است که در نوبت بعدی، یعنی در گزارش ماه اکتبر پایبندی ایران به توافق را تائید نخواهد کرد. اما مشکل دولت ترامپ این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر اجرای برجام را دارد، در جدیدترین گزارش خود بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش را مورد تائید قرار داده است.

راس که مشاور هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در امور خلیج فارس نیز بوده است، در ادامه نوشت: بنابراین، اگر دولت ترامپ در همین مسیر پیش رود و پایبندی ایران را تائید نکند که به‌ویژه زمینه را برای خروج از توافق فراهم می‌کند، آمریکا در میان آژانس بین‌المللی و دیگر کشورهایی که برای حصول این توافق مذاکره کردند، منزوی خواهد شد.

هرچند ارسال پیام نارضایتی از توافق هسته‌ای از سوی واشنگتن قابل درک است، هدف ما در این مقطع بایستی منزوی کردن ایران باشد، نه خودمان. ما می‌خواهیم دنیا توجهش را معطوف به رفتارهای ایران بکند، نه به سمت آنچه که برخی از متحدانمان رفتارهای بد خود ما تلقی خواهند کرد.

ممکن است برخی بحث کنند که آیا برجام توافق خوبی هست یا نه اما به نظر می‌آید که قدرتمندترین کشورهای جهان، شامل روسیه، چین به علاوه انگلیس، فرانسه و آلمان حتی بیشتر از ایران خواهان این توافق هستند.

ایرانی‌ها در ازای لغو تحریم‌ها پذیرفتند که برنامه هسته‌ای‌شان را محدود کنند اما ما دقیقا مخالف این کار را انجام دادیم و تحریم‌ها را تشدید کردیم.

 این مقام پیشن آمریکایی در ادامه یادداشت خود با ادعای اینکه ایران به سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه نیروهای شبه‌نظامی ارسال می‌کند، نوشت: سیاست دولت ترامپ اکنون باید روی راهبرد مقابله با این اقدامات متمرکز باشد؛ به‌گونه‌ای که نشان دهد این اقدامات برای جمهوری اسلامی هزینه‌هایی به همراه خواهد داشت و در صورت ادامه به انزوای این کشور و جلوگیری از عادی‌سازی روابطش با جامعه بین‌الملل  منجر خواهد شد.

در دولت اوباما، من می‌گفتم که اگر می‌خواهیم موضع رئیس‌جمهور حسن روحانی و طیف عملگراتر در میان نخبگان سیاسی ایران را تقویت کنیم، بایستی نشان دهیم که کارهایی که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس در منطقه انجام می‌دهد برای ایران از لحاظ سیاسی و اقتصادی هزینه‌بر است. متأسفانه سلیمانی که پیش از این چهره‌ای در سایه بود، امروز آشکارا در کشورهای منطقه حضور می‌یابد و موفق هم به نظر می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر، لازم است که ما متحدان اروپایی‌مان را برای پیوستن به خودمان برای افزایش فشارها بر ایران همراه کنیم. دولت ترامپ در صورتی که از برجام خارج شود، به‌طور قطع این متحدان را از ما دور خواهد کرد. همچنین اگر ما نتایج گزارش‌های آژانس درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را رد و یا در آنها تردید ایجاد کنیم، به‌طور مسلم اعتبار بیشتری برای جلب کردن توجهات به آنچه ایران با حزب‌الله و سایر شبه‌نظامیان انجام می‌دهد، نخواهیم داشت. ما با این کار به جای آنکه راه پیوستن متحدانمان به خودمان را آسان‌تر کنیم آن را دشوارتر خواهیم کرد.

این سیاستمدار کهنه کار آمریکایی همچنین نوشت: به عنوان فردی که نگرانی‌هایی درباره برجام دارد، معتقدم که باید از فرصت زمانی به دست آمده، به واسطه این توافق برای تقویت بازدارندگی خودمان استفاده کنیم تا ایرانی‌ها تردید نداشته باشند که در صورت تأمل درباره حرکت به سمت سلاح‌های هسته‌ای چه چیزهایی را از دست خواهند داد. دستیابی به این هدف نیازمند افزایش مشروعیت استدلال‌هایمان درباره آنچه ایران انجام می‌دهد و باورپذیر کردن تهدیدهایمان است.

این در حالی است که ایران در گذشته همواره ضمن رد ادعاهای غرب درباره برنامه هسته‌ای کشورمان بارها تاکید کرده است که جمهوری اسلامی هرگز به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نبوده و تسلیحات هسته‌ای هیچ‌گاه جایی در دکترین دفاعی ایران نداشته است و ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار