شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰

آرش قلعه گلاب در روزنامه کارون نوشت :

در ابتدا: با گذشت تنها سه روز از به سرانجام رسیدن انتخاب رئیس جمهور و برگزیده شدن آقای حسن روحانی به ریاست ِساختمان ِجمهور ایرانیان در خیابان پاستور، گمانه زنی‌های متفاوتی از آینده‌ی دولت میانه‌ روی متمایل به اصلاحات، در اذهان جامعه نخبگان و عموم مردم، بر سر گفتار و الواح نوشتار است.

در ادامه: واقع امر این است که جامعه ی ایرانی با رفتار مدنی خود در روز بزرگ ِانتخاب، نشان داد که پتانسیل آن را دارد تا در برهه ای دیگر از تاریخ خود، قامت برکشد و در انتخابی مدارا مدار، راهی دیگر به سوی آینده ی خود باز کند. همچنان که در همان شب انتخاب، شور مردم با شعور مدنی شان تؤام گشت و شب بیاد ماندنی‌ دیگری را در تاریخ سرزمین کهن ایران به یادگار گذاشت.

در میانه: اما نباید فراموش کنیم که تداوم این شور و شعور مدنی، مستلزم آن است که موج تحول خواهی‌ ایجاد شده، فراتر از الزام و خواست ِاعتدال و اصلاحات صرف عمل کند و بیندیشد، و این تنها می‌تواند با عنایت به نگرشی همه سویه و ملی نگر، ایجاب و ایجاد گردد. البته دور از ذهن نیست که تصور کنیم این امر بتواند در کوتاه مدت نیز محقق شود، اما تحقق آن در تعاملی یک سویه از سوی اعتدال گرایان و اصلاح طلبان نیز بسیار خام اندیشانه خواهد بود.

در پایان: اگر که بخواهیم برای این پایان خوش انتخابی و ملی، پایان خوش سیاسی و متساهلانه ای متصور شویم، شاید هیچ امری فوری تر از تعامل همه جانبه و همه سویه، از سوی تمامی احزاب و گروه های اصول گرا و اصلاح طلب، در یک خواست ملی کلان نباشد. هر چند این امر به خواست طرفین این دو قطب کلان سیاسی‌ی موجود بستگی دارد، اما پیش دستی از سوی برندگان صندلی‌ی ریاست جمهوری در قطب اعتدال و توسعه، می تواند به اعتماد سازی‌ی هر چه بیشتر طرفین بینجامد.

در وقت اضافه: تا کمتر از بیست روز دیگر، مراسم تنفیذ حکم آقای حسن روحانی انجام خواهد شد، و ایشان موکل دولت ملی برای چهار سال آینده خواهند بود. آن گاه باید امیدوار باشیم که این روحانی‌ی معتدل، همزمان با برگزیدن وزرای کابینه ی خود، با دست و آغوش باز و عطف به نگاهی انسجامی و ملی، وزرای خود را برگزینند. بی تردید این امر می تواند به ترمیم گسل ایجاد شده‌ی اقتصادی و سیاسی در سطح ملی نیز بینجامد. باشد که با تعامل همه‌ی اندیشه های ملی، همه سیاسیون ایرانی در خواستی مشترک؛  جهت گستراندن هر چه بیشتر سایه این سرزمین کهن بر سر ایرانیان، دست در دست هم نهند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار