اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار فراهم کردن ظرفیت‌هایی از سوی مجلس برای واگذاری طرحهای عمرانی به بخش خصوصی شد.

محمدباقر نوبخت پس از اظهارات نمایندگان درباره موضوع واگذاری طرح‌های عمرانی اظهار کرد: اراده مشترکی بین مجلس و دولت وجود دارد که طرح‌ها واگذار شود و از طریق مشارکت عمومی و خصوصی این کار انجام شود اما نباید در این تشکیک کنیم که دولت یا مجلس این اراده را ندارد. آیا مجلس به درستی کارهایی که باید در این زمینه انجام می داد را انجام داده و در موارد مختلف ظرفیت‌های واگذاری را فراهم کرده است؟ البته کار انجام شده قابل قبول بوده اما کافی نیست.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که صندوق توسعه را در این کار مشارکت دهیم که تسهیلات لازم به بخش خصوصی ارائه شود. در بودجه 97، 16 هزار میلیارد تومان از منابع نفت که در اختیار دولت قرار گرفته باید با افزایش 20، 30 درصد به صندوق توسعه پرداخت شود تا به صورت تسهیلات در اخیتار بخش خصوصی قرار گیرد. می توان این کار را به نحوی مدیریت کرد که این تسهیلات ضرف مدیریت پروژه ها شود و ما به دنبال این هستیم که از منابع صندوق برای طرح‌های عمرانی استفاده شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: البته من در جایگاه گله‌گذاری نیستم اما نکات قابل تاملی بیان شد. ما دو سایت برای واگذاری داریم که از سایت اصلی pvp است و همه اطلاعات در آن آمده. ما 22 هزار نفر ساعت وقت گذاشتیم تا بتوانیم اینها را کامل و اصلاح کنیم تا سایت آماده باشد. دقت داشته باشید که این جلسه غیرعلنی نیست و برخی حرف‌هایی که گفته می شود را پیمانکاران هم به صورت آنلاین می شنوند.

نوبخت با بیان اینکه دولت مصمم به واگذاری طرح‌های عمرانی است، یادآور شد: ما باید به دستگاه‌ها کمک کنیم و به آنها جرات بدهیم نه اینکه سطح نظارتی تضعیف شود ولی باید به این توجه داشته باشیم که ممکن است مدیر دستگاه بگوید من تنها دو سال در این پست هستم چرا طرح را واگذار کنم و بعد دستگاه نظارتی بگوید قدری از آن کم یا زیاد بوده. در واقع ممکن است مدیران یا کارشناسانی ترس این را داشته باشند که مورد مواخذه قرار گیرند. از طرف دیگر باید کسی هم متقاضی طرح‌ها باشد.

وی با بیان اینکه مناسب‌ترین روش برای واگذاری طرح‌ها مشارکت دولتی و خصوصی است، اضافه کرد: برخی از طرح‌های عمرانی توجیه اقتصادی ندارد ما باید برای بخش خصوصی تسهیلات ایجاد کنیم و بپذیریم که آنها هم سود ببرند. درواقع باید امتیازاتی ایجاد کنیم اما این انگیزه به قدر کافی فراهم نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: مقام معظم رهبری در جلسه مشترک کارگزاران نظام اعلام کردند حالا که منابع محدود است طرح‌ها را اولویت بندی کنیم. به همین منظور ما 5 راه آهن را در نظر گرفتیم در مورد اجازه مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه جهت ارائه تسهیلات به بخش خصوص در زمینه واگذاری طرح های عمرانی هم نیازمند کمک مجلس هستیم. من در سال 92 که برای اولین بار خدمت شما آمدم قیمت نفت 104 دلار بود اما امروز 47 دلار است. همه کشورهای نفتی از ذخایر خود استفاده کرده‌اند اما ما در آمدها را به صندوق توسعه ریختیم و حالا به نظر می‌رسد می توانیم از کمک بخش خصوصی در این راستا استفاده کنیم.
/ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار