اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
گزارش شوشان از نخستین اجلاس استانی مجمع مدیران دبیرخانه های نظام اداری کشور در اهواز
کمتر از یک دهه از ایجاد شبکه دفاتر پیش خوان دولت می گذرد و فعالیت این فرایند به عنوان بزرگ ترین شبکه مویرگی کشور و بازوی بخش دولت در حال گسترش است
شوشان: نخستین اجلاس مدیران دبیرخانه‌های نظام اداری کشور 17 مهرماه در اهواز با حضور دبیرکل کانون دفاتر پیشخوان و بخش عمومی دولت و مسئولین استانی در اهواز برگزار شد.

به گزارش شوشان ، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان در نخستین اجلاس استانی مجمع مدیران دبیرخانه های نظام اداری کشور که صبح امروز دوشنبه 17 مهرماه در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در راستای تحقق طرح دولت الکترونیک ظرفیت های بالایی در استان وجود دارد و گرچه خوزستان پیش قدم بوده و گام های اساسی در این زمینه برداشته است ولی تاکنون تنها نیمی از این پتانسیل ها مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اجلاس استانی مجمع مدیران دبیرخانه های نظام اداری کشور برای نخستین بار درکشور در سطح استان خوزستان برگزار و از دستگاه های اجرایی فعال تجلیل شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان با اشاره به رونمایی از سامانه رصد در این مراسم بیان کرد: شهروندان می توانند با اجرای کد ×4×061#  وارد سامانه رصد شوند و با وارد کردن شماره ی نامه، نامه های اداری خود را در این سامانه دنبال کنند. 

وی اظهار امیدواری کرد تا دستگاه هایی که تاکنون گام های محکمی در راستای مکاتبات مکانیزه گام های اساسی برنداشته اند، همگام با سیاست های دولت الکترونیک گام بردارند و اذعان داشت: دستگاه های اجرایی در سطح استان باید در بحث سخت افزار و نرم افزار به گونه ای رفتار و عمل کنند تا طرح دولت الکترونیک به طور کامل محقق شود.

عالمی نیسی بر ورود بخش خصوصی حوزه فناوری به بحث دولت الکترونیک تاکید کرد و گفت: یکی از اولویت های استانداری ارسال نامه های اداری از طریق دفاتر پیشخوان دولت است و تاکنون روند اجرای دولت الکترونیک با توجه به اقدامات انجام شده  بسیار خوب بوده و توانسته ایم 350 خدمت را از دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی به دفاتر پیشخوان دولت واگذار کنیم.

وی افزود: شهروندان از امروز می توانند مکاتبات اداری خود را با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت به دستگاه اجرایی مورد نظر ارسال کنند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی ندارند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان هدف از اجرای طرح پنجره واحد سرمایه گذاری را کاهش زمان بررسی تقاضاهای سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح که 23 دستگاه و سازمان اجرایی با 150 فرآیند در آن فعالیت دارند، سرمایه گذارانی که متمایل به حضور در استان هستند با صرف کمترین وقت و سرمایه با مراجعه به این سامانه می توانند در راستای سرمایه گذاری در استان گام بردارند.

 لزوم وجود ضمانت اجرای برون‌سپاری خدمات الکترونیکی از سوی دستگاه‌های اجرایی

علی فلاح دبیرکل کانون دفاتر پیشخوان و بخش عمومی دولت با اشاره به اهمیت و لزوم وجود تفکر خلاقانه و استفاده ازمزیت های مربوط به آن در بحث دولت الکترونیک اظهار کرد: رویکرد ما در زمینه دولت الکترونیک باید توجه به سرویس های اجتماعی ارزش افزوده باشد که امروز در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: فرایند جاری توسعه علم و مدل های کسب و کار در جهان در حال ظهور است و ما آن ها را در کشورهای همجوار از جمله آذربایجان و گرجستان به عنوان یک شاخص توسعه دولت الکترونیک می بینیم و بسیار اهمیت دارد که در ایران نیز به آن توجه کنیم.

دبیر کل کانون انجمن های صنفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، دفاتر پیشخوان را بازوی بخش دولت خواند و گفت: کمتر از یک دهه از ایجاد شبکه دفاتر پیش خوان دولت می گذرد و فعالیت این فرایند به عنوان بزرگ ترین شبکه مویرگی کشور و بازوی بخش دولت در حال گسترش است.

وی افزود: طرح سیستم مکاتبات دولت یکی از نمادهای طرح دولت الکترونیک است که امروز محقق شده و نزدیک به 3 هزار دفتر در این بستر عملیاتی شده و نرم افزار مربوطبه به هنگام سازی شده و 10 دفتر آن در خوزستانی به شکل عملیاتی وارد عرصه شده است.

فلاح یادآور شد: امیدواریم برای جلوگیری از ایجاد کارگزاری موازی و افزایش برون سپاری خدمات الکترونیک این دفاتر هر چه زودتر عملیاتی شوند و با ایجاد بستر مناسب و ارتباط نزدیک تر با مردم در راستای تکریم ارباب رجوع و کاهش هزینه ها در عین سهولت دسترسی به خدمات گام برداریم.

دبیر کل کانون انجمن های صنفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت با تاکید بر این که راه اندازی دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک و مکاتبات با دستگاه ها نافی منافع دولت نخواهد بود، عنوان کرد: باید از نگاه سنتی خارج و با یک نگاه پیشرو نسبت به اصلاح و تکمیل فرآیندهای الکترونیکی به منظور سهولت بیش تر مردم و خدمات ارزش افزوده اقدام کنیم.

وی با ابراز نگرانی از ضمانت اجرای برون سپاری خدمات توسط دستگاه های مرتبط با این حوزه گفت: اگر بارگذاری این خدمات منجر به نتیجه و بازگشت پاسخ به مردم نباشد، شهروندان اعتمادشان سلب و دوباره به ادارت مراجعه خواهند کرد بنابراین حال که بسترها برای تحقق دولت الکترونیک آماده است، از مسئولان استان خوزستان می خواهم که تکلیفی از سوی استاندار اتفاق بیفتد و با ابلاغ این فرایند به دستگاه ها از حضور مردم به دبیرخانه های دستگاه های اجرایی جلوگیر شود در غیر این صورت در این طرح توفیق نخواهیم یافت. 

فلاح خاطرنشان کرد: دفاتر در گرفتن نرخ رعایت شئون مصوب نرخ داشته باشند چون گران فروشی اثر سو خواهد داشت و ارائه کیفیت منجر به جذب مشتری خواهد بود. باید با کمک این دفاتر به عنوان بازوی اجرایی دولت، فرایند دولت الکترونیک را به ثمر برسانیم و خدمات را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ایجاد 70هزار شغل جدید با افزایش سطح خدمات ارزش افزوده اجتماعی در این دفاتر در دستور کار است، افزود: امیدواریم با هماهنگی دولت و سازمان امور اداری و استخدامی این امر محقق شود. 

پست مکلف به ایجاد سالانه 2 هزار دفتر ICT در روستاها است

معاون فنی شرکت پست ایران با بیان این که شرکت پست ایران در تلاش است تا نقش جدید و مدرن خود را به خوبی ایفا کند، اظهار کرد: پست نماد قدیمی ترین ارتباطات بشری است که همچنان پایدار است و به جهت نقش تازه ای که در ارتباطات به ویژه ارتباط بین افراد، بین مردم و دولت و نقش ارتباطی بین بخش های مختلف دولت به واسطه توسعه فناوری و پیچیده شدن زندگی شهرنشینی پیدا کرده است، تلاش دارد همانند سایر پست های جهان نقش و جایگاه خود را در این حوزه به درستی ایفا کند.

 حسین حسن نژاد تصریح کرد: با افزایش نوع ارتباطات و و پیچیده شدن زندگی شهرنشینی،الزامات جدیدی برای حوزه فناوری تعریف و به وجود آمده است و در کنار آن نوع ارتباط مردم و دولت که مظهر اراده مردم است، گسترش اجتماعی و پیچیدگی بیش تری پیدا کرده است بنابراین دولت باید شرایط را به گونه ای فراهم کند تا ارتباطات در یک ساختار شفاف و استاندارد اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: طرح دولت الکترونیک با هدف کاهش مراجعه مردم به دستگاه های دولتی و افزایش رضایت مندی آن ها و نیز کاهش هزینه ها  دنبال می شود و شرکت پست هم به دلیل وجود زیرساخت ها، تمایل مجموعه و تکلیف قانونی خود، در طرح دولت الکترونیک و الکترونیک کردن مکاتبات وارد شده است.

حسن نژاد ارائه پاسخ های شفاف از سوی دستگاه های اجرایی را از عوامل موفقیت اجرای طرح دولت الکترونیک خواند و گفت: مدیران ما با پاسخ های شفاف و مستدل می توانند این ذهنیت را از مردم دور کنند که کارهای اداری تنها با حضور فیزیکی آن ها پیش می رود.
 
ایجاد شفافیت در نظام اداری و رضایتمندی 

دکتر بابک مختاری دبیرخانه را قلب سیستم اداری و خاکریز نخست آن خواند و اظهار کرد: موج دیجیتال نیم قرن اخیر دبیرخانه ها را درگیر کرد و سبب شد با ورود فناوری به دبیرخانه ها و دولت، افزایش رضایت مندی ارباب رجوع، شفافیت نظام اداری و بالا رفتن کیفیت سطح خدمات اتفاق بیفتد. 

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به وجود چهار مرحله در بحث دولت الکترونیک، عنوان کرد: مرحله نخست ورود فناوری بوده است که دولت آن را به خوبی و با موفقیت پشت سر گذاشت، در مرحله دوم که ارتباط بین دستگاه های دولتی یا همان پنجره واحد است، در چهار سال گذشته شتاب بیش تری پیدا کرده است و مرحله سوم حکمرانی الکترونیک است که البته ما هنوز وارد آن نشده ایم چون می خواهیم با تصمیمات آنالوگ با حوزه دیجیتال برخورد کنیم.

وی ادامه داد: حوزه دیجیتال فکر انقلابی و دیجیتال لازم دارد و به میزان استفاده ما از رسانه های اجتماعی در راستای تعامل با مردم و مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری ها بستگی دارد.

بابک مختاری حکمرانی الکترونیک سیاست محور را مرحله چهارم این طرح خواند و بیان کرد: حکمرانی الکترونیک سیاست محور که ارتباط بین انسان و فضای مجازی است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ولی هنوز در راستای آن گام برنداشته ایم.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با تاکید بر هماهنگی دولت و کشور با موج رشد فناوری در دنیا، گفت: متخصصان توسعه بر این باور هستند که دنیا در شرایطی است که به سوی انقلاب چهارم صنعتی پیش می رود و این بدان معنا است که 65 درصد کودکان 12 ساله امروز مشاغلی خواهند داشت که هنوز وجود خارجی ندارند بنابراین باید خود را با رشد با شتاب فناوری هماهنگ کنیم و کاری کنیم که مردم آسان تر از خدمات دولت استفاده کنند.





 
لفته دوروك وندي با اشاره به مزایای اجرای طرح دولت الکترونیک اظهار کرد: طرح سنتي مکاتبات اداری ايراداتي داشت و باعث كندي كار مي شد بنابراین به موازات توسعه بخش اداري، نياز به نيروي روز افزون در دبيرخانه ها داشت. 
وی ادامه داد: اختصاص فضاي فيزيكي براي نگهداري و بايگاني اسناد، طولاني شدن جستجوي يك نامه اداري، هزينه زياد تهيه اقلام، احتمال جعل اسناد مكاتبات اداري از جمله ضعف هاي شيوه قديمي دبيرخانه هاي كشور بود که خوشبختانه با اعمال شیوه نوین این مشکلات حل خواهد شد.
مدیرکل امور اداری و مالی استانداری خوزستان یادآور شد: برقراري فكس و شبكه دولتي، حذف گرفتن اسناد به شكل دستي، بالا رفتن سرعت عمل و كار، صرفه جويي كاغذ و كاهش حجم و فضاي فيزيكي در دبيرخانه ها از جمله مزایای الکترونیکی شدن مکاتبات اداری است.
دوروك وندي خاطرنشان کرد: تاکنون 6 اداره کل در سطح استان با به روز کردن خود به امضای الکترونیکی تجهیز شدند و امیدوارم همه ادارات استان با الکترونیکی کردن امضای خود در راستای تحقق سیاست های مد نظر استانداری خوزستان و ریاست جمهوری گام بردارند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار