اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸
شوشان خرمشهر : آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل در 10 سال اخیر جمعا 2,000 میلیارد دلار به ارزش بازار خود افزوده‌اند (معادل اقتصاد هند)
این حجم بی‌سابقه تمرکز ثروت، باعث نگرانی ناظران شده. این 4 غول نه تنها بقیه شرکتها را تهدید میکنند بلکه برای جامعه آمریکا هم نگران کننده‌اند.
از بین این 4 غول، آمازون از همه خطرناکتر است. جف بزوس روی سه خواسته اصلی مشتری (قیمت، آسایش، تنوع) دست گذاشته و در حال قبضه کردن کل اقتصادست . این است سه خواسته اصلی مشتری:
قیمت/ ارزش price
آسایش/ راحتی convenience
تنوع/ حق انتخاب selection
درست است که گوگل پیشتاز سهم بازار جستجو را داراست ولی آمازون پیشتاز جستجوی کالاهاست. آمازون جستجوگریست که به انبار فروش خودش وصل است.

اپل سالها پرچمدار نوآوری سخت‌افزاری بود ولی آمازون با دستیار خانگی اکو (الکسا)، بازار بزرگ بعدی جستجوگر صوتی در منزل را با نوآوری هدف گرفته است .سریع‌ترین رشد فناوری در زمینه پردازش ابری است که IBM, مایکروسافت و گوگل بازیگران بزرگی‌اند ولی بازیگر غالب، اینجا نیز آمازون است.

بازار 612 میلیارد دلاری خوار و بار فروشی آمریکا هم با ورود آمازون و خریدن Whole Foods آشفته شده است . ده سال پیش، فارغ‌التحصیلان نخبه کاسبی جذب American Express و بانک‌های سرمایه‌گذاری می‌شدند ولی حالا شرایط فرق کرده است .حالا نخبه‌ها جذب هوای بارانی و قهوه الکی گران سیاتل می‌شوند و دوست دارند برای آمازون کار کنند.

آمازون تمرکز بر ایده نو و رشد را جایگزین سودآوری کرده: در حالی که عموما در نقطه سربه سر قرار دارد، سهامداران قیمت سهامش را بالاتر می‌برند.
والمارت از سال 2008 تاکنون 64 میلیارد دلار مالیات پرداخته در حالی که آمازون فقط 1.4 میلیارد دلار مالیات پرداخته چون سودی نشان نمی‌دهد
ولی آمازون 220 میلیارد دلار فقط در دو سال گذشته به ارزش بازارش اضافه کرده چون سهامش گران شده که معادل کل ارزش والمارت است
به این ترتیب آمازون پانصد میلیارد دلار ارزش دارد و به پنجمین شرکت ثروتمند دنیا تبدیل شده بدون اینکه عملا مالیاتی بپردازد.

شرکت‌های بزرگ دیگر به طور میانگین 24% مالیات می‌پردازند. آمازون همه مزایا را یکجا از آن خود کرده بدون مشارکتی در هزینه‌های عمومی جامعه . آمازون سالی20 میلیارد$ به حجم کاسبیش اضافه میکند و چون بهره‌وریش بالاست با نصف کارمندان بقیه خرده‌فروشان، به اندازه آنان تراکنش ایجاد میکند.

توسعه آمازون هر سال به قیمت بیکار شدن ده‌ها هزار کارگر صندوق دخل، تاجر و کاسب ایجاد می‌شود . جف بزوس از برقراری نظام حقوق تضمینی فراگیر توسط دولت حمایت می‌کند که در ظاهر ایده‌ای مترقی برای رفاه اجتماعیست ولی واقعیتی تلخ را نهفته دارد.
یعنی موفق‌ترین کارآفرین خلاق دنیا معتقد است که بخش خصوصی-از جمله آمازون-از تامین رکن اساسی هویت آمریکایی(ایجاد مشاغل نان و آبدار) ناتوان است.»

https://www-wsj-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.wsj.com/amp/articles/amazon-takes-over-the-world-1506104228


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار