شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
می دانید که درد دندان عموما در شب ها، هنگام خواب تشدید میشود؟ به نظر شما چه دلیلی میتواند برای این نوع درد وجود داشته باشد؟

 پارسینه نوشت: شب ها با توجه به حالت دراز کشی که هستیم فشار کل ناحیه سر افزایش پیدا میکند. به علت اثر جاذبه زمین و فشار خون، بطور طبیعی وقتی در حالت ایستاده هستیم مقداری فشاری در عروق ناحیه سر و گردن وجود دارد، و وقتی که دراز میکشیم این فشار داخلی رگها مقداری افزایش پیدا میکند. همین امر باعث میشود که عروقی هم که در ناحیه اتاق پالپ وجود دارد (اتاق مخصوص عروق و اعصاب داخل دندان ها) ،فشار داخلی شان افزایش پیدا کند. این اتاق پالپ، فضایی کوچک و کاملا محدود به بافت سخت دندان اطراف خود دارد و علاوه بر عروق خون رسان موجود در این اتاقک کوچک، اعصاب دندان هم وجود دارند. و متعاقبا ابا افزایش فشار عروق، فشار بیشتری روی اعصاب مجاور بوجود می آید و در دندان در این حالت احساس درد بوجود می آید.

پس بر اساس همین مکانیسم است که بیماری که دچار درد شبانه دندان شده است، بجای خواب بلند میشود و قدم میزند. چراکه چون سرپا هست باعث کاهش فشار در عروق داخلی دندان شده و به محض خوابیدن درد تشدید میشود البته باید بدانید که نهایتا برای درمان حتما باید به دندانپزشک مراجعه و نسبت به درمان (به احتمال قوی درمان عصب کشی) اقدام فرمایید.

بعلاوه جالب است بدانید در بعضی مواقع (و نه همیشه) بیمارانی که با درد دندان دست و پنجه نرم میکنند، ممکن است به این نتیجه برسند که استفاده و نوشیدن آب خنک موجب تسکین درد دندان در آنها میشود. دلیل این پدیده هم دقیقا اثر انقباضی "آب با حرارت پایین" روی عروق ملتهب و پرفشار داخل دندان و متعاقبا خذف فشار این عروق از روی اعصاب مجاور و اتمام نحریک است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار