اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸
محمدباقر نوبخت اعلام کرد؛ احیای اراضی استان‌های ایلام و خوزستان از مهمترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است
رئیس سازمان برنامه و بودجه طرح آب‌رسانی خوزستان را « ابر طرح» خواند و گفت: این طرح توسعه گراست...
رئیس سازمان برنامه و بودجه طرح آب‌رسانی خوزستان را « ابر طرح» خواند و گفت: این طرح توسعه گراست و موجب خرسندی مردم، توسعه منطقه و کشور خواهد شد.

محمدباقر نوبخت درنشست بررسی عملکرد طرح های اقتصاد مقاومتی با موضوع «توسعه روش‌های نوین آبیاری و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی» تصریح کرد: طرح آب‌رسانی خوزستان به جهت آن که یکی از برنامه‌های اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری در سفر به استان‌ خوزستان بود، بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: بر اساس گزارشی دراین خصوص؛ تا سال 92 این طرح در جایگاه ویژه‌ای قرار نگرفته و پیشرفت قابل توجهی نداشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به نخستین سفرهای استانی رییس‌جمهور در سال 92، این طرح جزو تعهدات رییس‌جمهور محسوب می‌شود که سازمان برنامه و بودجه باید ضمن قدردانی از وزارت‌ جهاد کشاورزی در این زمینه برای تکمیل این کار و تامین آب مورد نیاز از وزارت نیرو، حمایت‌های لازم را از وزارت جهاد به عمل آورد.

نوبخت یادآور شد: تاکنون هر کس از این طرح بازدید کرده تحت تاثیر کار ارزشمند و توسعه‌گرا قرار گرفته است، ما نیز در جلسات سخنگویی دولت از اصحاب‌رسانه برای سفر به خوزستان دعوت کردیم تا از نزدیک شاهد پیشرفت این پروژه باشند.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به جای استفاده مستقیم از پول پرفشار تصمیم گرفت با واردات نهادهای مورد نیاز منابع‌مالی طرح را تامین کند تا نقدینگی ناگهانی و فشار باعث تورم نشود و کار به مرور انجام شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به وظایف سازمان متبوعش خاطرنشان کرد: وظیفه سازمان برنامه و بودجه متقاعد کردن وزارت‌نیرو به ایفای تعهداتش در فاز دوم پروژه خوزستان است.

نوبخت تاکید کرد: ما انتظار نداریم این وزارتخانه آب فوق‌العاده‌ای را تامین کند اما می‌خواهیم هماهنگی موثرتری با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشد تا این طرح 550 هزار هکتاری به پایان برسد که از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری و جزو طرح های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه طرح آب‌رسانی خوزستان را « ابر طرح» خواند و گفت: بسیار این طرح را می‌پسندم به‌علاوه آنکه دولت یازدهم و دوازدهم به انجام طرح مهار آب مباهات می‌کند چرا که باعث خرسندی مردم ،توسعه منطقه وکشور خواهد شد.

نوبخت در پایان افزود: امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی این طرح را پیش ببرد و در جلسه نهایی گزارش پایانی طرح را ارایه کند.

نشست بررسی عملکرد طرح های اقتصاد مقاومتی با موضوع «توسعه روش‌های نوین آبیاری و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی» عصر امروز با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، بخشنده معاونت اقتصادی جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از مدیران این مجموعه در سالن اجتماعات سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

 پروژه آبرسانی خوزستان اشتغال زاست

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به پروژه آبرسانی دشت خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان گفت: اتمام این طرح بزرگ ملی اشتغال گسترده ای همراه با تولید خواهد داشت.

محمد باقر نوبخت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما، در خصوص اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی در بخش آب و خاک تصریح کرد: یکی از این ابر پروژه ها احیای 550 هزار هکتار از اراضی دشت خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان است که خوشبختانه تاکنون 274 هزار هکتار از این اراضی آبیاری و تحویل داده شده است.

وی جلسه امروز بررسی عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با موضوع «توسعه روش‌های نوین آبیاری و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی» را نیز در راستای بررسی گزارش نظارتی این پروژه خواند و ادامه داد: با توجه به سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان، مقرر شده بود 550 هزار هکتار از اراضی دشت خوزستان آبیاری شود که این پروژه تقریبا تا سال 92 اجرایی نشده بود و در سفر رئیس جمهور به این استان احیای این 550 هزار هکتار از اراضی جزو تعهدات دولت شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت : بنابراین مقرر شد یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با ساز و کاری مشخص به این پروژه اختصاص یابد و ما بتوانیم 30 درصد از اصل و سود این پول را نیز به صندوق بازگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام به نحو شایسته ای در خوزستان اجرایی شده و در استان های ایلام و سیستان و بلوچستان نیز در حال پیگیری است. نوبخت گفت: امیدواریم با تامین آب از سوی وزارت نیرو بزودی شاهد اتمام این طرح بزرگ ملی باشیم.

وی همچنین در خصوص تاثیر این پروژه بر کاهش مهاجرت از روستا ها به شهرها نیز گفت: با توجه به رهاسازی زمین های زراعی به جهت عدم تجهیز و آماده سازی کشت و همچنین گزارش کنونی ما مبنی بر احیای 274 هزار هکتار از این اراضی؛ بسیاری از کشاورزان که زمین های خود را رها کرده بودند یا به صورت کامل ازآنها استفاده نمی کردند اکنون سر زمین هایشان بازگشته اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد بازگشت مجدد و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشیم.

حجتی: تکیه وزارت نیرو تنها بر سد سازی است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تفکر مهندسی وزارت‌نیرو تنها روی سدسازی است. محمود حجتی عصر امروز درنشست بررسی عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با موضوع «توسعه روش‌های نوین آبیاری و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی» تصریح کرد: بحثی که من با آقای چیت‌چیان داشتم و سال‌های گذشته نیز درباره نحوه توزیع آب بارها بحث کرده‌ایم این بود که اگر ابتدا آب از سد با لوله انتقال داده شود می‌توانیم جلوی هدررفت آب را بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: از مسئولان برنامه و بودجه خواهش می‌کنیم این بحث را پیگیری کنند که در جلوگیری از هدر رفت آب بسیار موثر است. وزیر جهاد کشاورزی افزود: نگران بحث سیستم‌های نوین آبیاری برای سال آینده هستم و امیدواریم این مسئله پیگیری شود.

حجتی در پایان خاطرنشان کرد: ما و سازمان برنامه و بودجه هم زبانی نداریم چرا که ما گزارش عملکرد و پیشبرد طرح‌ها را می‌دهیم اما گزارش بازرسان سازمان خلاف آن را نشان می‌دهد لذا باید این ناهمزبانی تصحیح شود.

 برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب‌های زیر زمینی باید ساماندهی شود
 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری آب را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: باید برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب‌های زیر زمینی ساماندهی شود. علی مراد اکبری در نشست بررسی عملکرد پروژه های اقتصاد مقاومتی با ارائه گزارشی مبنی بر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در طرح‌های آبرسانی خوزستان، ایلام وسیستان و بلوچستان تصریح کرد : سامانه نوین آبیاری از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است و در 250 هزار هکتار در دستور کار ما قرار گرفت که اقدامات خوبی انجام شده و با اهداف پروژه به خوبی پیشرفته‌ایم.

وی افزود: تاکنون احیای 97 هزار هکتار انجام شده و کار آبرسانی به 150 هزار هکتار نیز در حال انجام است و امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه به عدد 250 هزار هکتار برسیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: فاز اول پروژه 550 هزار هکتاری انجام شده است اما فاز دوم این پروژه هنوز به‌ خوبی پیش نرفته و به ‌دست فراموشی سپرده شده است و ما پیشنهاد دادیم ما مطالعات را برای 50 هزار هکتار شروع کنیم ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد : اجازه می‌خواهیم این میزان را در حد مطالعات اولیه شروع کنیم وسازوکاری نیز برای آن در نظر گرفته‌ایم. اکبری تصریح کرد: پروژه دوم با 227 هزار هکتار در دستور کار است که بر اساس برنامه زمان‌بندی در حال پیشرفت است، 57 هزار هکتار تاکنون به بهره‌برداری رسیده و 20 هزار هکتار در حال انجام است.

وی درباره زمین‌های کشاورزی سرپل ذهاب نیز خاطرنشان کرد: پنجشنبه از سرپل ذهاب بازدید کردم ،10 هزار هکتار در آنجا آماده کشت پاییزه است و قرار بود برای این 10 هزار هکتار از طرف وزارت‌نیرو به ما آب داده شود که محقق نشد.

معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی درباره فاز دوم پروژه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تامین منابع مالی فاز دوم پروژه سیستان و بلوچستان در حال واریز است، خطوط اصلی آن در حال راه‌اندازی است و تا پایان سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود : کشور آسیب‌پذیری هستیم و در منطقه ای خشک قرار گرفته‌ایم اما ضرورت افزایش بهره‌وری آب قابل انکار نیست و با وجود کاهش بارندگی در تولید برخی محصولات افزایش داشتیم؛ 65 درصد کشور جزو مناطق خشک محسوب می‌شود و 70 درصد بارندگی در 25 درصد کشور به وقوع می‌پیوندد.

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی یادآور شد: برخی نقاط کشور در سال صفر میلیمتر اما برخی دیگر بالای صد میلیمتر بارندگی دارند و این در حالی است که 30 درصد بارندگی همراه با باروری محصولات است و 70 درصد آن خارج از زمان کشاورزی است که باعث ناتوانی کشاورزی در استفاده از آب باران می‌شود.

اکبری در ادامه گفت: 37 میلیون هکتار ظرفیت کشاورزی داریم اما به‌دلیل مشکلات آب 18 میلیون هکتار قابل کشت است. وی همچنین درباره استفاده از دانش روز در چنین پروژه هایی افزود: بیشتر پروژه‌ها با علوم و فنون روز بروزرسانی و هوشمندسازی شده است، سال 95 و 96 برای توسعه سامانه نوین آبیاری 800 میلیون دلار تسهیلات دریافت کرده‌ایم که 1435 میلیارد تومان از سال 92 تا 96 به سامانه نوین آبیاری اختصاص داده شده و 7.1 میلیارد متر مکعب در پروژه آبیاری نوین در آب صرفه‌جویی شده است.

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات حل نشده پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: از اردیبهشت 95 مواد اولیه پلی‌اتیلن نزدیک به 80 درصد گران‌تر شده که اگر این مشکل حل نشود پروژه‌ها زمین خواهد خورد بعلاوه آنکه فاز دو خوزستان و ایلام نیاز به کمک و تخصیص آب دارد و برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب‌های زیر زمینی باید ساماندهی شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار