اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:
اهواز - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: جایزه ادبی زنده یاد افشین یدالهی به منظور ماندگاری نام وی در تاریخ شعر و ادب ایران در خوزستان برگزار می شود.

محمد جوروند پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری جایزه ادبی زنده یاد افشین یدالهی اظهار کرد: سال گذشته که این اتفاق ناگوار برای یکی از پهلوانان شعر و ادب کشور رخ داد و افشین عبدالهی را از دست دادیم، مراسمی توسط اهالی ادب، هنر برگزار شد.


وی افزود: افشین یدالهی استحقاق بیشتر از این مراسم ها و جایزه ادبی ها را دارد؛ طبق جلسات مستمری که برگزار شد، فردین کوراوند (شخصیت ادبی و شعری خوزستان و کشور با ممیزی مهم پژوهشگری و محققی در حوزه ادبیات) به عنوان دبیر این جایزه ادبی انتخاب شد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: ۲۱ دی ماه سال جاری (همزمان با سالروز تولد زنده یاد افشین عبدالهی) مراسم این جایزه ادبی برگزار می شود؛ معاون هنری، فرهنگی، روابط عمومی و برخی دیگر از هنرمندان همکاری خیلی خوبی داشتند.


وی بیان کرد: مرحوم افشین یدالهی زبان فاخر شکوهمند امروزی داشت و ضمن اینکه شعری شکوهمند سراییده ولی به زبان امروزی و قابل درک و فهم برای همه است.


جوروند با بیان اینکه، نام وی در تاریخ شعر و ادب ایران همیشه ماندگار خواهد بود، عنوان کرد: یدالهی چشمه جوشان و پر از زایش ترانه و شعر بود.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان همچنین در ارتباط با هفته فرهنگی خوزستان گفت: برخی ها فکر می کنند مردم این استان افسرده هستند و هشت سال دفاع مقدس، مشکلات ناشی از گرد و غبار، کم آبی و غیره باعث این موضوع شده در حالی که حقیقت این نیست.


جوروند اضافه کرد: با پیشنهاد استاندار خوزستان بنا شده تا هفته های فرهنگی خوزستان در فاز اول در ده شهرستان برگزار شود؛ ضمن ارائه برنامه های شاد و فرحبخش به استان یک ذهنیت خوب از این استان برای دیگران به نمایش می گذاریم.اجرا در سالن های وابسته به ارشاد و فضای باز شامل تئاتر، فعالیت و برنامه های قرآنی، اجرای نمایش های طنز، نمایش فیلم، اجرای موسیقی صحنه ای، کارگاه های آموزشی، اجرای برنامه های فرهنگی ـ ادبی، تجلیل از نخبگان و رونمایی از آثار مفاخر از جمله برنامه های جانبی این هفته های فرهنگی است.


وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت های ما در این برنامه ها استفاده از فرهنگ و هنر بومی شهرستان ها است، گفت: در همین راستا برنامه ناگفته ها توسط استاد شهرام ناظری و فرزند وی حافظ ناظری در شهرستان شوشتر اجرا شد.


جوروند ادامه داد: این هفته های فرهنگی در دزفول، شوش، ماهشهر، بندرامام، آبادان، شوشتر، مسجدسلیمان، امیدیه، بهبهان و اهواز برگزار می شود. اولین هفته فرهنگی در شوشتر و برنامه بعدی ۲۲ آذر ماه در ماهشهر برگزار می شود. نقاشی های قهوه خانه ای، کاریکاتور، شاهنامه خوان، نقال، دعوت از شاعران عرب و بختیاری، اجرای موسیقی سنتی، نمایشگاه های عکس نیز از برنامه های جانبی این هفته های فرهنگی است؛ یک هفته تمام شهرستان هدف ما درگیر اجرای سلسله برنامه های فرهنگی و هنری می شود.

اشعار دست نویس افشین یدالهی در حال جمع آوری است

 معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز با حضور در این نشست گفت: اجرای چنین برنامه هایی ما را به سمت و سوی اجرای کشوری و ملی حرکت می برد؛ بر اساس ارزیابی های انجام شده در سطح ملی یک برنامه را برگزار می کنیم. بدون اصحاب حضور رسانه و فعالیت آنها برنامه اجرایی ما تأثیرگذاری خاصی ندارد.


آرش یدالهی برادر مرحوم یدالهی نیز در این نشست اظهار کرد: برادرم کسی بود که بخش ترانه بعد از انقلاب را متحول و جریان های جدیدی در این کشور را ایجاد کرد؛ حتی ترانه های حماسی مثل وطنم که در خیلی مقاطع کشور شینده می شود نیز برگرفته از تأثیرگذار بودن مرحوم عبدالهی است.


وی افزود: از اعضای تیم اجرایی و کسانی که در این جریان زحماتی را متحمل شدند، تقدیر و تشکر می کنم.


یدالهی در پایان بیان کرد: پنج کتاب از جمله حرف هایی که باید می گفتم و تو باید می شنیدی، روزشمار یک عشق، امشب کنار غزل های من بخواب، چنین گفتن زرتشت و جنون منطقی از مرحوم عبدالهی منتشر شده و اشعار دست نویس نیز در حال جمع آوری هست تا منتشر شود.

یکی از ضرورت های ادبی خوزستان بحث ترانه سرایی است

فردین کوراوند شاعر خوزستانی نیز با حضور در این برنامه اظهار کرد: یکی از ضرورت های ادبی در خوزستان در حال حاضر بحث ترانه سرایی است؛ مرحوم یدالهی چهره تأثیرگذار در حوزه ترانه بوده و هستند ولی شروع کار و فعالیت انجمن های ترانه سرایی در خوزستان همیشه این گلایه مندی را برای ما داشت که فقط در حوزه ترانه برگزاری جشنواره های ملی جدی گرفته نمی شود.


دبیر جایزه ادبی مرحوم افشین یدالهی ادامه داد: ظرفیت خیلی خوب ترانه سرایی در خوزستان جایگاه و پایگاه رسمی در کشور داشته باشد که علاوه بر اینکه تأثیرگذار بودن آنها به همگان ثابت شده است.


وی با اشاره به تأمین هزینه این جشنواره از سوی اداره کل ارشاد خوزستان یادآور شد: هیچ جشنواره ای در حوزه پژوهش بخش ترانه سرایی وجود ندارد؛ ترانه و شعر محاوره محور اصلی جشنواره است؛ همچنین بخش ویژه جشنواره ترانه ملی و میهنی خواهد بود.


کوراوند با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی در حاشیه این جشنواره بیان کرد: با برگزاری این جشنواره در حوزه ترانه نیز از حرکت های دلی و مقطعی بگذریم و کار علمی، پژوهشی و بنیادین انجام بدهیم؛ با توجه به تجربیاتی که در جشنواره های ادبی دیگر داشتیم مطمئن هستیم که جشنواره خوبی خواهد شد.


وی در پایان با اشاره به اینکه دو کتاب مستقل در پایان این جشنواره به چاپ می رسد، گفت: ترانه و شعر محاوره (موضوع آزاد) و نقد ادبی و مقاله نیز از دیگر بخش های جشنواره هستند؛ آخرین مهلت ارسال آثار نیز ۲۵ آذر ماه خواهد بود.


داورپناه دبیر اجرایی جشنواره جایزه ادبی افشین یدالهی نیز گفت: بخش بسیاری از تأثیرگذاری یک جشنواره مرهون حضور و فعالیت اصحاب رسانه است که به همین منظور از تمامی حاضران تقدیر و تشکر می کنم.تنها در بخش ترانه شرکت کنندگان باید سه تا پنج اثر ارسال کنند ولی در سایر بخش ها مثل پژوهش این چنین نیست.


داورپناه در ارتباط با اهداف برگزاری گفت: هدف این جایزه شناسایی و معرفی ترانه سرایان توانمند است؛ تعریف یک استاندارد ویژه و محکم برای شنیدار مردم نیز یکی از اهداف بزرگ این جایزه ادبی هست.


وی انتقاد کرد: سال گذشته شبکه توزیع کتاب در خوزستان درست برعکس سایر استان ها خیلی ضعیف به موضوع توزیع کتاب های افشین یدالهی می پرداختند که با پیگیری مدیرکل ارشاد این ضعف امروز جبران شد.


وی افزود: افشین یدالهی از افتخارات ما در حوزه هنر به ویژه شعر و ادبیات بود که متأسفانه از دست رفت در حالی که می توانست خدمات بسیاری را در ادامه زندگی برای جامعه ادبی داشته باشد؛ امیدوارم که با تجلیل از این ترانه سرای فقید که ارزش وی ناشناخته ماند، بتوانیم از جایگاه واقعی وی تقدیر کرده باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار