شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴

نایب ‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس هرگونه پیشنهاد برای توقف و تعلیق غنی‌سازی را نقض استقلال و دخالت در امور داخلی ایران خواند و گفت: با توجه به ضمانت‌هایی که ایران برای انحراف نداشتن از مقررات آژانس داده، هرگونه پیشنهادی برای تعلیق غنی‌سازی دقیقا به معنای نقض استقلال جمهوری اسلامی ایران است.

ناصر سودانی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه کشورهای عضو ۱+۵ در مذاکرات آینده باید  حفظ استقلال جمهوری اسلامی ایران را مد نظر داشته باشند، افزود: در شرایطی که در بند بند مقررات بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد استقلال رعایت و حفظ کشورها مورد تاکید قرار گرفته، به طور قطع رعایت این استقلال از سوی کشورها امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت رعایت استقلال ایران از سوی کشورهای ۱+۵، ادامه داد: با توجه به ضمانت‌های محکم و استوار و تضمین‌هایی که جمهوری اسلامی ایران برای نداشتن انحراف از پروتکل الحاقی و ‌NPTداده، بنابراین گذاشتن هر شرطی برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعم از توقف غنی‌سازی، بستن پژوهشگاه یا مرکز تحقیقات هسته‌ای دقیقا به معنای نقض آشکار استقلال ایران است.

وی با یادآوری شعار ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب افزود: ملت ایران انقلاب خود را با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به پیروزی رسانده، بر همین اساس و با توجه به میثاقی که با رهبری بسته‌اند هیچ گاه دخالت در امور داخلی و نقض استقلال خود را بر نمی‌تابد.

این نماینده مردم در مجلس هشتم، طرح هرگونه شرطی از سوی ۱+۵ برای مذاکرات آتی را ناقض استقلال ایران خواند و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره با قاطعیت اعلام کرده و می‌کند که زیربار هیچ‌‌گونه شرطی که در حقیقت نوعی دخالت در امور داخلی ایران است نخواهد رفت.

سودانی طرح پیشنهاد انتقال غنی‌سازی به خارج از خاک ایران را به معنای وابسته نگه داشتن ایران به کشوری خارجی برشمرد و گفت: چنین پیشنهاداتی در واقع همان نقض استقلال کشورها است،‌ چه ضرورتی دارد وقتی جمهوری اسلامی ایران توان  تولید محصولات هسته‌ای را در داخل دارد نیازهای خود را از خارج تامین کرده و وابسته به دیگران باشد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی در مجلس هشتم، با بیان اینکه ایران تاکنون حسن نیتی از سوی غرب در قبال انجام تعهدات خود مشاهده نکرده است، افزود: حتی اگر ایران چنین پیشنهادی را بپذیرد چه ضمانتی وجود دارد که کشور مورد نظر نیاز ایران را در وقت لزوم تامین کند، واقعیت این است که غرب همواره منافع خود را بر همه چیز ترجیح داده و توجهی به منافع دیگران ندارد.

سودانی یکی دیگر از اهداف غرب از طرح چنین پیشنهاداتی را خارج کردن ایران از کانون توجه کشورهای منطقه و دنیا عنوان کرد و افزود: مهم ترین تلاش غرب بر این قرار گرفته که با این اقدامات ایران را از کارآمدی، پیشرفت و قرار گرفتن در موقعیت الگویی خارج کند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی، تفاهم بر سر شفاف‌تر شدن فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران در داخل را از مهم ترین محورهای مذاکرات خواند و گفت: ایران در این دور می تواند اعلام کند که همانند گذشته ضمانت‌های لازم را داده و تعهدات بین المللی را به طور دقیق اجرا خواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار