اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: درد اصلی مردم خوزستان بحث انتقال آب است و سرمنشاء همه شر و بدی‌ها و تبعیض‌ها و جنایات شده است. اگر می‌خواهند به مردم خوزستان و بلکه به ملت ایران خدمت کنند یک تصمیم عادلانه و حکیمانه بگیرند و این پروژه‌های انتقال آب را متوقف کنند، در این صورت تمام مسائل خوزستان حل خواهد شد.
آیت‌الله محسن حیدری در نخستین مجمع سلامت خوزستان که امروز (یکشنبه 20 اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزاری شد، اظهار کرد: سلامت اصل و اساس زندگی است و نمی توان از آن گذشت. همه دستگاه‌ها باید در خدمت سلامت باشند چرا که سلامت زمینه‌ساز فعالیت همه دستگاه‌ها است. مجمع سلامت با این هدف تشکیل شده است تا پتانسیل‌های مختلف جامعه به فعلیت درآیند و به نوعی همه در خدمت سلامت باشند. 

وی با اشاره به آیات و روایات دین اسلام درباره بحث سلامت، تصریح کرد: همه می‌دانیم بیماری‌های تنفسی و مسائل مختلفی که طی سال‌های اخیر در جامعه خوزستان مطرح شده، معلول ریزگردها است. وقتی مردم خوزستان وقوع ریزگردهای با غلظت 60 برابر حد مجاز را تجربه می‌کنند، چطور می‌توان سلامت این مردم را تامین کرد؟

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: آیا این مسائل فقط با دوا و درمان و بستری کردن افراد قابل حل است؟ معضل ریزگردها همان طور که چرخه اقتصاد، آموزش و حتی تولید نفت را از کار می اندازد، کشاورزی را تعطیل می‌کند و هزار بدبختی دیگر ایجاد می‌کند که در راس تمام این بدبختی‌ها انواع و اقسام بیماری‌های جسمی، روحی، استرس، اضطراب، وحشت و ناامیدی نسبت به آینده است.

حیدری با بیان اینکه به صورت شیر و خط نمی‌توان نسخه درمان را برای بیماری‌ها پیچید، عنوان کرد: باید برای درمان هر دردی ابتدا بررسی کرد که منشاء درد از کجا است تا بعد به سراغ نسخه درمان برویم. در حقیقت معضل ریزگردها نیز ره‌آورد جنگ نابکارانه با طبیعت است. نباید با طبیعت خدا جنگید بلکه باید آن را کنترل و هدایت و به فرمایش قرآن آباد کرد. 

وی بیان کرد: بسیاری از واژه‌ها به دلیل سوءاستفاده افراد نابکار معنای بدی پیدا می‌کنند. آزادی، سلامت روانی و حتی نشاط از جمله این واژه‌ها هستند. نشاط برای کشور لازم است اما برخی بحث نشاط را به جاهای خیلی بدی می‌برند و مثلا مجلس رقص و عیاشی را مصداق نشاط می‌دانند که غلط است. این نشاط نیست بلکه فساد است. 

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نشاط و آزادی معنای خاص خود را دارند. استعمار هم معنای خاص خود را دارد. نابکاران غربی تحت عنوان استعمار پدر مردم را درآوردند و اکنون مردم از واژه استعمار بدشان می‌آید. واژه استعمار که گناهی نکرده است بلکه سوءاستفاده از این واژه موجب شده تا با نام بردن از این واژه قبح و نابکاری در ذهن افراد تداعی شود.

حیدری به معنای کلمه استعمار در آیاتی از قرآن کریم اشاره و بیان کرد: استمعار در آیه‌ای به معنای آباد کردن طبیعت است. ما به جای آبادی به جنگ با طبیعت می‌پردازیم. مثلا خلیج فارس حق‌آبه‌ای دارد. تالاب‌ها هم حق‌آبه دارند. اگر حق‌آبه آنها را ندهیم، خلیج فارس بر اساس قاعده طبیعی جزر و مد وقتی آب شیرینی به آن تزریق نمی‌شود تمام آب شور را تقدیم به خوزستان و استان را تبدیل به شوره‌زار می‌کند و البته این کار را کرده است.

وی ادامه داد: وقتی آب به اندازه کافی به تالاب‌ها نرسد، زمین‌ها خشکیده و خاک‌ها و اراضی نرم برای ایجاد ریزگردها آماده می‌شوند. آبی که خداوند مقدر کرد از سرشاخه‌ها روان شود و جلگه خوزستان را آباد کند و با آبادانی خوزستان مواد غذایی کل کشور تامین شود، به مناطق دیگر انتقال می‌دهند و این بلا را نه فقط بر سر مردم خوزستان بلکه مردم کل کشور می‌آورند.

امام جمعه موقت اهواز خطاب به مسئولان حاضر در این جلسه گفت: ملتمسانه خواهش داریم این پیام را از مردم خوزستان بگیرید که درد اصلی مردم این استان بحث انتقال آب است و سرمنشاء همه شر و بدی‌ها و تبعیض‌ها و جنایات شده است. اگر می‌خواهند به مردم خوزستان و بلکه به ملت ایران خدمت کنند یک تصمیم عادلانه و حکیمانه بگیرند و این پروژه‌های انتقال آب را متوقف کنند در این صورت تمام مسائل خوزستان حل خواهد شد.

حیدری ادامه داد: اکنون درد همه مردم خوزستان از مسئولان تا مردم عادی همین انتقال آب است. از دولت انتظار داریم در این جهت اقدام فوری و عاجل داشته باشد. در حال حاضر میلیون‌ها نخل در خوزستان سر و سبزینگی خود را از دست داده‌اند و فقط تنه آنها باقی مانده است.

وی افزود: در سفری که به اروندکنار داشتم با مشاهد نخل‌های بی‌سر منطقه که به گفته اهالی به دلیل ریزگردها به این روز افتاده بودند دریافتم که خوزستان متحمل دو جنگ شده است. یکی جنگ تحمیلی صدامی و دیگری جنگ نابکارانه با طبیعت با انتقال آب‌های خوزستان. اگر بخواهیم سلامت و نشاط و امیدواری و کار و تلاش  اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنیم با حل مساله انتقال آب همه محقق می‌شوند. 


/ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار