اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
اخلاق محمدیان / مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان

« حمایت از کالای داخلی » از جمله شعارهایی است که صرفاً شعار نیست بلکه ریشه در شناخت دارد، در واقع شناخت دقیق و اشراف بر مسائل خرد و کلان اقتصادی در کشور به وضوح نشان می دهد تولید و تولید کننده داخلی نیازمند حمایت جدی و همت مصرف کنندگان هستند. 

اما از آنجا که یک سوی این معادله تولید کنندگان و سوی دیگر آن، مصرف کنندگان هستند باید بدانیم برای ارجحیت یافتن مصرف کالاها و تولیدات داخلی بر کالاهای خارجی برنامه ریزی دقیق و جامعی بصورت هماهنگ بایستی انجام گردد چرا که حذف هر پارامتر به ناکارآمدی برنامه منجر می شود و بالطبع شکست در اجرای برنامه عدم اعتماد مصرف کنندگان را در پی خواهد داشت و قطعا آنانکه در زمینه کسب سهم از فروش در بازار و توسعه تولیدات و برند سازی فعالیت کرده باشند از اهمیت این موضوع اطلاع دارند. 

از دیگر سو اگر بخواهیم در زمینه اعتماد سازی کار کنیم قطعا نگاه به همه کالاهای تولید داخل در دراز مدت مطرح است و بازخورد بازار بایستی رصد شده و در پاسخ به آن راهکارهای متناسبی ارائه شود به دیگر معنا فراخواندن مردم نسبت به مصرف تولید داخلی لازم است اما شرط کافی  توجه کردن به نیازها و توقعات آنان بعنوان جامعه مصرف کنندگان است زیرا  توان مالی جامعه معین است و افراد جامعه قطعاً از صرفه های اقتصادی خود چشم پوشی نمی کنند. 

براساس این مقدمه و بطور کلی اجزای موثر بر بازار از دیدگاه مصرف کننده به شرح زیر است:

الف) کیفیت شامل ایمنی، کارکرد مناسب، ظاهر و ...
ب) قیمت
ج) تنوع و بروز رسانی کالا
د)  خدمات پس از فروش
ه) همه موارد بالا در مقایسه با کالای مشابه خارجی و هر نوع کالای مشابه

از دیدگاه تولید کننده عوامل موثر در قیمت تمام شده جزو مهمترین پارامترهای مد نظر است که سود مورد انتظار را تامین می‌نماید و خود متشکل از عناصر مختلفی است که برخی به سیاست‌های دولت اعم از تشویقی و کنترلی مثل نظارت های کیفی بر کالاهای بهداشتی و دارویی و برخی به تولید کننده مربوط می‌گردد. این موارد مجموعا به شرح کلی ذیل خواهند بود و توجه به ریز آنها تامین کننده مطلوبیت و رقابت پذیری از دیدگاه مصرف کننده بوده و رعایت و عدم رعایت آنها می‌تواند بر استقبال و عدم استقبال از کالای نهایی موثر باشد. بنابراین برای کاهش قیمت تمام شده در میان مدت و دراز مدت و نه در یک دوره کوتاه اقدامات زیر پیشنهاد می‌شود :

1) مدیریتی تعاملی بر دستمزدها بجای افزایش سالانه و ارتباط بخشی از دستمزدها به سود سالانه کارخانه. این ارتباط بایستی قابل حصول و نظارت از طریق مراجع ذیصلاح حاکمیتی باشد.
2) نظارت بر کیفیت کالا بر اساس رقابت با متوسط کالاهای مشابه خارجی
3) افزایش معافیت های مالیاتی در دوره آغاز تولید
4) کاهش مالیات بر ارزش افزوده متناسب با سهم بازار برای ایجاد رقابت
5) معافیت های تعرفه ای برای مواد اولیه صنایع با عنایت به رتبه تولید به لحاظ کیفیت و سهم بازار بنحوی که منجر به کاهش قیمت تمام شده و انتقال تفاوت حاصله به مصرف کننده گردد.
6) حذف تولیدات کم کیفیت از چرخه تولید با انگیزه حمایت از مصرف  کننده
7) تشویق‌های صادراتی به منظور افزایش قدرت رقابتی صنایع و بهبود کیفیت
8) حمایت‌های فنی و مشاوره‌های تخصصی در راستای بهبود کیفی محصولات
9) افزایش مشوق‌های لازم برای ارتقاء تکنولوژی موثر در کاهش قیمت
10) اختصاص اعتبار به کشورهای هدف برای خرید تولیدات داخلی

با توجه به نکاتی که شرح آن رفت می توان نسبت به حمایت و تولید از کالای داخلی برنامه ریزی نمود و بدون شک کالای با کیفیت نیاز به ترغیب و تشویق مصرف کنندگان برای حمایت از آن ندارد لذا مهم ترین آیتم تضمین کیفیت کالاهای داخلی نسبت به نمونه های مشابه خارجی و تسهیل شرایط و برطرف نمودن موانع تولید کالاهایی با این مشخصات برای تولید کنندگان است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار