اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
مصیب شیرانی / کارشناس ارشد منابع طبیعی و محیط زیست

معضل زباله در ایران کی حل خواهد شد.این روزها هرشهر کوچک و بزرگی و هر روستا و ابادی که سر بزنید با مشکلی به نام مدیریت پسماند و زباله روبرو هستد.

این مهم وقتی بیشتر اهمیت می یابد که بدانیم اغلب این زباله ها سر از جوی ها رودخانه های فصلی دائمی در می آورد از سوی دیگر سوء مدیریت این زباله ها مشکل یزرگتر دیگری را که امنیت اجتماعی و سلامت مردم را نشانه رفته است را دستخوش آلودگی می نماید. همه این شیرابه ها و آلودگی های حاصل از زباله به مخازن و منابع آب زیر زمینی و سطحی تخلیه می شود.

از سوی دیگر بحران آب و سوء مدیریت در چند دهه اخیر بحران آب را به جنگ آب وتنش های اجتماعی کشانده است در گیری در اصفهان چهار محال بختیاری و کرمان بر سر آب به موضوعی امنیتی تبدیل شده است. آیا مشکل زباله کمبود بودجه است یا مشکل چیز دیگری است در ادامه به این موضوع می پردازیم .

در حال حاضر در ايران 80% كل مخارج مديريت پسماندها، مربوط به جمع آوري است كه 60% از آن صرف حقوق و دستمزد كارگران ميشود. اهميت اين موضوع از آن جهت است كه بهبود اندكي در عمليات جمع آوري ميتواند تاثير قابل ملاحظهاي در صرفه جويي هزينه هاي كل داشته باشد.

هزينه هاي اقتصادي مديريت جمعآوري شامل سرمايه لازم براي خريد تجهيزات، هزينه هاي پرسنلي، سوخت، تعمير و نگهداري و ساير موارد ميباشد مطالعاتی که در شهرهای مختلف ایران صورت گرفته نشان می دهد که ميانگين هزينه جمعآوري هر تن زباله در سال نزديك 60 دلار محاسبه گرديده است.

مطالعات انجام شده در كشورهاي مختلف نشان داده كه هزينه جمعآوري هر تن زباله در كويت24، امريكا 5/3، تايلند 9/4، فلوريدا 16، فيلادلفيا 48، شهر مومباي هند 33/33 و شهر چناي هند 33 دلار برآورد شده است.

به عبارت دیگر در یک مقایسه میانگین هزنیه مدیریت پسماند در ایران چند برابر میانگین جهانی است مقايسه اين مطالعات با تحقيق به عمل آمده نشان ميدهد كه سيستم جمعآوري مواد زائد در ایران و فاقد كارايي ميباشد كه اين امر باعث بالا رفتن هزينه هاي مديريت جمعآوري زباله ها ميشود. غو غا سالاران و مافیای آب و زباله می روند تا ایران را به نابودی بکشانند.

در این میان تنها تشکلهای مردم و آگاهی بخش به مردم و درخواست شفاف سازی هزنیه کرده ضروری است. امروز زباله طلای کثیف است . اما در ایران امنیت و بهداشت و سلامت جامع رادر معرض تهدید قرار داده است. لذا پیشنهاد می گردد.  

1-انجام مطالعات جامع درخصوص شناخت توانمنديهاي سيستمها و تجهيزات جمعآوري زباله در ارتباط با ساختارهاي
فيزيكي، اجتماعي و اقتصادي مختلف جهت افزايش بهره وري سيستم.صورت گیرد.

2-مطالعه، طراحي و بهينه سازي تجهيزات و ماشين آلات سيستم جمعآوري مكانيزه و نيمه مكانيزه

3- مطالعه و توسعه طرحهاي بازيافت و تفكيك از مبدأ به منظور كاهش زائدات تحويلي به سيستم جمعآوري

4-تدوين برنامه هاي آموزشي ويژه باز يافت و تفكيك از مبدأبراي، مسئولين مردم، و انجمنهاي مردمي

5- قراردادن برنامه تفكيك از مبدأ در رأس برنامه هاي مديريت مواد زايد در شهرداريها و تعيين اهداف كلي آن در سطوح محلی و استانی 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار