اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
مدیر کل عتباتِ حج و زیارت:
مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت از وعده عراق برای صدورِ الکترونیکیِ روادید اربعین خبر داد.
مرتضی آقایی (مدیر کل عتباتِ سازمان حج و زیارت) با بیان اینکه بر اساس مذاکرات سال گذشته با طرفین عراقی، مقرر شده است که مرز خسروی، حداقل یک ماه قبل از اربعین مورد بازگشایی و در ایام اربعین مورد استفاده قرار گیرد، گفت: اصولاً اگر مانعی هم برای استفاده از این مرز وجود داشته، از سمت ما نبوده است.

وی افزود: تمامی امکانات و زیر ساخت‌های مورد نیاز، از قبل در مرز خسروی وجود داشته و حتی این امکانات شاید در مقایسه با مرزهای دیگرمان کاملتر هم باشد. در سنوات گذشته اما مشکلاتی از سمت طرف‌های عراقی وجود داشته که امیدواریم با قول‌هایی که داده شده است، این مشکلات رفع شود.

او ادامه داد: در خصوص ویزا، برای اینکه بارِ دیگر شاهد اتفاقات و مشکلاتِ رخ داده در سالهای گذشته نباشیم، درخواست ما این بود که روادید به صورت الکترونیکی صادر شود که طرف عراقی این قول را داده است که زیرساخت لازم و اجراییِ این درخواست را فراهم کند که اگر اینچنین شود، تسهیلات زیادی در اخذ روادید از سفارت عراق در ایران ایجاد می شود و اگر هم این قول عراقی‌ها تحقق پیدا نکند، بالطبع روال مثل سال‌های گذشته خواهد بود.

آقایی با اشاره به اینکه طبق توافق صورت گرفته با طرفین عراقی، قرار بر این است که هزینهء اخذِ  ویزا به صورت ریالی دریافت شود، در تشریح مزایای ویزای الکترونیکی گفت: در شرایط کنونی و طبق روالی که معمولاً جریان داشته است، گذرنامه باید برای چسباندن استیکر و مهر و امضاء، به سفارت ارائه شود که در این مسیر، بعضاً قلم خوردگی و خط خوردگی ایجاد می شود که این موارد، مشکلاتی را بدنبال دارد. صدور ویزای الکترونیکی اما خیلی راحت تر و همچنین بیشتر قابل کنترل است و این اطمینان حاصل می‌شود که موارد جعل رخ ندهد.

او اظهار داشت: بمنظور گسترش و افزایش مبادی ورودی و خروجی و تسهیلِ رفت و برگشت زائرین صحبتهایی نیز درمورد  بهره گیری از مرزهای دریایی انجام شده است، تا بتوانیم از مسیر آبیِ اروند به بصره، استفاده کنیم. هرچند به دلیل امکانات نسبتاً محدود، از این مرز کمتر استفاده می شود، با این حال سال گذشته نیز برخی زائرین از این طریق راهی عراق شدند که البته خود زائرین، چندان از آن استقبال نمی کنند.

آقایی درباره تعداد زائرین در مراسم اربعین امسال گفت: پیش بینی ما حدود 2 و نیم میلیون زائر است. درخواستِ مهمِ که ما از زائرین و علاقمندانِ شرف به زیارت، این است که خودشان سفرشان را مدیریت کرده و لزوماً اصرار بر این نداشته باشند که حتماً در روز اربعین و یا روزهای نزدیک به اربعین مسافر کربلا باشند.

او افزود: طبق فتوای آیت الله سیستانی، این عزیزان می توانند زیارت اربعین را از 10 روز قبل نیز بجا بیاورند، لذا از آنجا در روز اربعین و یا یکی دو روزِ نزدیک به آن، به دلیلِ کثرتِ جمعیت، امکان خدمادت دهی مناسب و مطلوب به این تعداد زائر، عملاً محدود و ناقص خواهد بود، درخواست ما این است که سفر را طوری مدیریت کنند که در همین 10 روزِ پیش از اربعین، مشرف و اتفاقاً از امکانات بهتری نیز در طول سفر بهرمند شوند.

مدیر کل عتباتِ سازمان حج و زیارت با اشاره به موضوع انتخاباتِ روزِ 22 اردیبهشت در کشور عراق گفت: براساس اطلاعیه های اولیه که صادر شده در این روز احتمالاً کلیه مرزهای زمینی و هوایی عراق بسته است و زائرانی که قرار است در این روز از ایران اعزام شوند یا از عراق بازگردند، برنامه ریزی کرده ایم که سفرشان با یک روز تاخیر صورت بگیرد.

او ادامه داد: با این وجود اما امیدواریم بتوانیم کاری کنیم طبق سنوات گذشته، در عمل، این اتفاق نیفتد. در سالهای قبل و ایام انتخاباتِ عراق، فرودگاه بغداد تعطیل، اما فرودگاه نجف فعال بود. یا مثلا با وجود بسته شدنِ عمده مرزهای زمینی، مرز مهران باز بود، لذا اگر امسال نیز این گشایش و فرصت وجود داشته باشد، ما اعزامهای به مقصد فرودگاه بغداد و بازگشت‌ها از مبداء این فرودگاه را به فرودگاه نجف انتقال خواهیم داد.

وی اظهار داشت: در این زمینه هم اکنون همکاران ما در دفتر نمایندگیِ سازمان حج و زیارت در کشورِ عراق و همچنین ستاد عملیات ما، از نزدیک و بصورت میدانی درحال رصد کردن شرایط هستند و متناسب با آخرین وضعیت، تغییرات لازم را در برنامه ها ایجاد و در زمان مشخص، به زائرین اطلاع رسانی خواهیم کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار