اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶
نماینده ایذه:
نماینده ایذه و باغملک با اشاره به خشک شدن تالاب‌های میانگران و بندون ایذه گفت: در حال حاضر خطر شکل‌گیری کانون فعال گرد و خاک در شمال شرقی خوزستان وجود دارد که انتظار می‌رود هر چه سریعتر برای جلوگیری از این خطر، حق‌آبه این دو تالاب تخصیص داده شود.
هدایت‌الله خادمی اظهار کرد: تالاب‌های میانگران و بندون ایذه، اکوسیستمی بسیار خوب برای پرندگان مهاجر بودند که متأسفانه با خشکسالی‌های پیاپی، کمبود آب، احداث سدها و برداشت‌های بی‌رویه، رفته رفته از حجم آب این دو تالاب کاسته شد و اکنون تالاب بندون کاملا خشک شده و بخش‌های وسیعی از تالاب میانگران نیز خشک است.

وی با بیان اینکه تالاب میانگران، تنها با پساب‌ها تزریق می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر وزش باد باعث برخاستن گرد و خاک از این دو تالاب به سمت ایذه می‌شود که انتظار می‌رود وزارت نیرو هر چه سریعتر با انتقال آب کارون به دشت ایذه و باغملک، حق‌آبه تالاب‌های بندون و میانگران را اختصاص دهد.

نماینده ایذه و باغملک با اشاره به کاهش وسعت تالاب‌های بندون و میانگران طی سال‌های اخیر عنوان کرد: در حال حاضر کانون ریزگرد جنوب شرقی اهواز و همچنین کانون ریزگرد هندیجان به کانون‌های اصلی و فعال گرد و خاک در مرکز و جنوب استان خوزستان تبدیل شده‌اند.

خادمی ادامه داد: در صورت تداوم این روند در دو تالاب میانگران و ایذه، خطر شکل‌گیری یک کانون گرد و غبار فعال در شمال شرقی خوزستان وجود دارد و اگر اجازه دهیم که با خشک شدن کامل این دو تالاب، یک کانون فعال ریزگردها در شمال شرق خوزستان تشکیل شود، غیرقابل پذیرش و غیرقابل تحمل خواهد بود.

وی افزود: قطعا با عدم تخصیص حق‌آبه این دو تالاب و همچنین استمرار این وضعیت، تالاب‌های بندون و میانگران در آینده‌ای نزدیک به کانون‌های گرد و غبار تبدیل خواهند شد. متأسفانه در حال حاضر ایذه دستگاه سنجش آلودگی هوا ندارد در حالی که در سه روز گذشته با وقوع پدیده ریزگردها، وضعیت کیفی هوا در ایذه بسیار بد شد و خاک کاملا این شهر را فرا گرفته بود.

نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم بازنگری از طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان با توجه به شرایط خشکسالی کشور، بیان کرد: متأسفانه بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمینی، صنایع آب‌بر را در استان‌های خشک و فلات مرکزی راه‌اندازی کردند و آب مورد نیاز این صنایع را هم از خوزستان می‌برند اما تا کی می‌توان این روند را ادامه داد؟

خادمی افزود: تا کی آبی در رودخانه‌های خوزستان وجود دارد که بخواهند آن را به این صنایع انتقال دهند؟ ما به صورت جدی پیگیر جلوگیری و توقف طرح‌های انتقال آب هستیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار