اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت:

حیدر علی عابدی در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از خشکی بیش از ۹۰ درصدی تالاب گاوخونی، گفت: به مدت ۱۲ سال است قطره آبی از زاینده رود وارد تالاب نمی شود.

وی با انتقاد از اینکه بیش از 90 درصد تالاب گاوخونی خشک است، گفت: اندک آب موجود در تالاب فاضلابی است که آن را مرطوب نگه داشته است؛ بر اساس جدول تقسیم بندی توزیع عادلانه آب باید سالانه 170میلیون متر مکعب آب و پساب به تونل اختصاص پیدا کند اما متاسفانه به مدت 12 سال است این حقابه به فراموشی سپرده شده و قطره آبی از زاینده رود به تالاب وارد نشده که منجر به بروز مشکلات فراوانی برای کشاورزان شرق اصفهان و خشکی 90 درصدی تالاب گاوخونی شده است.

چند نکته قابل تاُمل:

1) با توجه به نطق نماینده مردم اصفهان در مجلس و مظلوم نمایی وی این نکته قابل تامل است، چگونه می شود استان های اصفهان و یزد با وجود کمبود بارش ها و خشکسالی پی در پی در سال های اخیر و خشکی رودخانه ها یک روز هم صنایعشان تعطیل نشده و کارگرانشان تجمع نکردند بلکه فاز های بعدی توسعه صنایعشان یکی پس از دیگری کلنگ می خورد و یا روبان افتتاح آن بریده می شود.

2) غیر از این است که پروژه های انتقال آب با وجود تجمعات کارگری و تعطیلی صنابع و کشاورزی در خوزستان به خوبی و با سرعت بالا در حال انجام است و اصفهانی ها و یزدی ها مشکلی از بابت تامین آب صنایعشان ندارند بلکه بهانه نبود آب شرب در اصفهان و یزد سناریو جدیدی است برای انتقال آب از خوزستان و رودخانه کارون به این استان ها.

3) قابل ذکر است از سال گذشته مجمع نمایندگان اصفهان خواستار برگزاری جلسه اضطراری با رئیس‌جمهور درباره مشکل بی‌آبی شدند.

4) در نامه نمایندگان استان اصفهان خطاب به حسن روحانی آمده است: با توجه به اتمام آب شرب  ۵ میلیون نفر جمعیت استان اصفهان در مردادماه سال جاری و همچنین استمرار خشکی زاینده رود و عدم وجود آب برای کشاورزان استان، خواهشمند است دستور فرمایید فورا زمانی جهت تشکیل جلسه اضطراری با حضور نمایندگان استان تعیین و اعلام شود.

5) متاسفانه این اتفاقات در هیاهوی اعتراضات کوچگ و بزرگ کارگری و کشاورزی در خوزستان در حال انجام است و مسئولین به جای کاهش کشت تابستانه کشاورزان، ندادن حق آبه به رودخانه های جراحی و زهره، از بین رفتن نخیلات شادگان و...... بسیاری از محدودیت های آبی و کشاورزی دیگری که بواسطه بهانه نبود و یا کمبود آب در خوزستان بیان می شود، جلوی انتقال آب به فلات مرکزی و نابودی کارون و معیشت هزاران کشاورز خوزستانی را بگیرند.

6) این در حالیست که با توجه به اظهارات نمایندگان اصفهان مبنی بر رفع مشکلات حقوقی تونل کوهرنگ 3 می توان پی برد به زودی و در خواب نمایندگان و مسئولین خوزستانی و  دعواهای سیاسی درون استانی  پروژه انتقال آب با حجم بسیار بزرگ تری در حال انجام است .

7) در این بین می توان تنها بازنده این دعواها و بی تدبیری ها در استان را فقط کارگران و کشاورزانی دانست که نان آور هزاران خانواده  خوزستانی هستند. همچنین با تعطیلی صنایع و کشاورزی در استان عملا شاهد مهاجرت گسترده تر مردم، نخبگان و نابودی کامل محیط زیست خوزستان خواهیم بود. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار