امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه در هیچ مقطعی سهم واقعی آموزش و پرورش به آن پرداخت نشده است، گفت: اگرچه در این زمینه کارهایی نیز انجام شده است اما نسب به خوزستان این کارها بسیار اندک است.
حجتالاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسنزاده در همایش استانی هفته پیوند اولیاء و مربیان که امروز دوشنبه (30 مهرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران با برکات و دستاوردهای زیادی همراه بوده است. بسیاری از اعتراضات ما مربوط به ایدهآلهایی است که برای خودمان در نظر گرفته بودیم و به آنها نرسیدیم و به همین دلیل اعتراض میکنیم.
وی افزود: البته این اعتراضات به حق نیز هستند، اما برخی از ایدهآلها نیز شدنی نبودند. به طور مثال مجانی شدن آب و برق و اتوبوسها ایدهآلی بود که به آن نرسیدیم، اما تحولاتی که با انقلاب به وجود آمدهاند، قابل تأمل هستند. بخش مهمی از این تحولات در آموزش و پرورش و آموزش عالی رخ داده است.
امام جمعه موقت اهواز گفت: اگر به تعداد دانشآموزان ما در المپیادهای علمی، افزایش عدالت آموزشی پیش و پس از انقلاب و درآمد نفتی دقت کنیم، میبینیم در تمام این شاخصها پیشرفت داشتهایم. پایه تمام پیشرفتهای علمی ما آموزش و پرورش است. پیش از انقلاب، ما تنها یکدهم درصد در تولید علمی دنیا نقش داشتیم، اما حالا سهم ما از تولید علم دنیا 2 درصد است. البته ما هنوز از ایدهآلهایمان فاصله داریم و این نکته بسیار مهمی است.
حسنزاده خاطرنشانکرد: امروز دیگر در شکلگیری شخصیت یک دانشآموز تنها خانواده و مدرسه تاثیر ندارند. امروزه در این زمینه فضای مجازی و عوامل دیگر نیز نقش دارند. راهحلهایی مانند فیلترینگ، ممنوعیت ماهواره و ... جواب نمیدهد. البته نمیگویم ماهواره باید مجاز باشد، اما اینها راهحل نیستند.
وی تصریح کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، همه باید روحیه جهادی و انقلابی را به کار گیریم. هنوز نقشی که ما به عنوان عوامل انسانی ایفاء میکنیم بسیار بسیار مفید است. در آینده ممکن است این سهم کمتر شود. ما نمیتوانیم کره شمالی باشیم و همه مرزها را به روی خود ببندیم، زندگی به این شکل شدنی نیست.
امام جمعه موقت اهواز گفت: در مسائل تربیتی عوامل مختلفی مطرح هستند. ما باید نقش خود را به درستی انجام دهیم. واقعیت چه تلخ باشد، چه شیرین، واقعیت است و نمیتوانیم آنچه که اتفاق افتاده است را به میل خود تغییر دهیم.
حسنزاده با اشاره به همکاری مناسب حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: ما نمیگوییم که طلبههایی که به آموزش و پرورش آمدند، ایراد ندارند، آنها نیز ممکن است نقص و ضعف داشته باشند. باید به کیفیت آنها توجه شود، اما اصل این ارتباط یک مساله مقدس است.
وی افزود: با مطرح شدن بحث پیوند اولیاء و مربیان آنچه که به ذهن میآید این است که مدرسه از نظر مالی چه نیازهایی دارد تا به آن کمک کنیم؟ باید گفت که در هیچ مقطعی سهم واقعی آموزش و پرورش به آن پرداخت نشده است. البته کارهایی نیز انجام شده است اما نسب به خوزستان این کارها بسیار اندک است. نمیتوانیم بگوییم دانشآموز ما از کنار چاه نفت 15 کیلومتر راه بیاید تا به مدرسه برسد؛ پس عدالت آموزشی چه میشود؟
امام جمعه موقت اهواز تاکید کرد: نمیتوانیم بگوییم بخشی از استان به حق خود رسیده است و جای دیگر این اتفاق نیفتاده است. در تمام استان وضعیت به همین شکل است. سهم آموزش و پرورش و دانشآموزان باید داده شود. معلم و آموزگاز ما باید در درجه اول کرامت معنوی و در درجه بعدی کرامت مادی داشته باشد.
حسنزاده افزود: هر کس در حوزه مسئولیت خود باید با روحیه انقلابی و جهادی کار خود را انجام دهد. لذت هیچ کاری مانند کار یک معلم نیست.